AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.722

Bromsar / bromsbelägg M5 e39

Sida 1 av 2
Pe
77
Peter U
M5 2000
Dags att byta bromsbeläggen på M5:an och genom att jag har lite vibrationer kommer jag även att byta skivorna fram. Har försökt att leta i forumet efter inlägg över bra alternativ. Vill dock inte lägga 20-30 lax och undrar därför om det finns någon med erfarenhet av original skivor med tex. EBC redstuff / greenstuff eller Forza belägg?
Jag hade vibrationer i framvagnen vid inbromsning när jag köpte min M5. Klossarna fram var helt slut. Jag chansade och bytte endast belägg. Köpte Textar-belägg på mekonomen, ska väl vara samma som original. Efter bytet försvann vibbarna och jag tycker det biter tillräckligt med original. Men vill du ha mindre bromsdamm så kan du ju köpa Greenstuff-belägg....
Tror EBC skulle rekommendera red stuff till en tung M5. Men det är bara att ringa och höra. Jag använder red stuff själv sen en tid tillbaka och är helt nöjd. Lite damm, tysta och påstås vara snälla mot skivorna. Sen biter det givetvis bra också :)
Pe
77
Peter U
M5 2000
Har mätt upp skivorna så jag kommer att byta dom också. Fråga till starkid: Håller skivorna för redstuff dvs bättre bromsförmåga ger mer värmetuveckling = större risk att skivorna slår sig?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
EBC beläggen har en tendens att separera från stommen. Finns flera exempel på www.rejsa.nu
Köp Pagid gula istället. Gjort för tunga bilar och höga farter med långa hårda inbromsningar. Baksidan är att de gnisslar en del vid lätt inbromsning men det kanske EBC också gör.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Intressant att åsikterna varierar om EBC :)

Peter U, vågar inte svara på det eftersom du har en annan bil än mig. Jag vet bara att jag själv inte har några sådana problem trots att jag bromsar som en galning.. har dock inte kört på bana än skall påpekas. Ring EBC och prata med importören, han som jag snackade med hade riktigt bra koll på sina prylar.

Jag sitter i exakt samma sitts som Peter U. Har ni några länkar till nån som säljer dessa olika belägg?
/Lidberg
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Lidberg:
Länk

M v h
Stephan

Dagbok:Länk
EBC är inga bra grejer, satsa på pagid eller Performce friction.

Jag kör själv Pagid gula Rs19 runt om.

ang EBC så verkar det vara belägg som platsar hos stylare med stora vingar och hankook däck. har inte hört någon som tycker dessa green/red stuff har fungerat bra vid bankörning.
Ok då fungerar i mina bromsar inget bra då, och jag gillar vingar och har hankook-däck (ett ord). För det har Harris sagt.

För övrigt så är red/green inte uttrycklign avsedda för bankörning. Se Länk.
finns ingen anledning att uppgradera E39 M5 orginal bromsar ifall man ska enbart köra bilen på gatan. Då duger standard beläggen från textar mer än väl.
Men eftersom jag inte har den blekaste vad det sitter för grejer på en Jagga orginal så är säkert EBC kanon och det säger väl en del om XKR hihi ;)
På min sitter (orginal) borrade Brembo, tvådelade 355x32mm fram, 330x28mm bak. Brembo 4-kolvsok i alu. Och jag tycker red stuff är bättre än OEM. Så det så :)

Ps. Vad sitter på en e39 M5?
på m5an sitter det 345x32mm fram och 328x20mm bak, singelkolvok runt om.
Hej
Är i färd med att byta mina snart.
Gör ni det själva eller lämnar ni in bilen?
Vad ska man tänka pü i sü fall om man vill byta själv? Är det som med "vanliga" bilar?
Vad är en ovanlig bil? :-)
Antar att man säker behöver ha 7:ans insexa. Det brukar det vara på okena på 5 serien.
Pe
77
Peter U
M5 2000
Jag lämnar in för att byta och skall kolla med Forza imorgon om Pagid Gula och om de tror att jag kommer att grilla de nya skivorna med tåligare belägg.
Gatkörning är lätt för alla bromsar men bankörning är mördande med en så tung och stark bil. Det är synd att BMW inte har kostat på sina M bilar bättre bromsar hitills, kanske det är bättre med den nya M5 / 6.
Hursomhelst är mitt hjärta redan förlorat till Porsche Panamera
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Är glad att mina är bytta, (20-30ksek)
Här får man en skaplig överblick på hur det sitter ihop och vad det behövs för verktyg.

Länk

Värt att notera är även priset på tex skivorna, men jag vet ej om det går att beställa här och frakten skulle antagligen äta upp stor del av besparingen.

Mvh
//Sibbe
Länk
Pe
77
Peter U
M5 2000
Har fått ett pris på ca 10.000 SEK med nya skivor fram belägg runt om inkl montering på BMW Sverige. Alltså lönar det sig inte även om man skulle orka beställa utomlands, då det slutar på ca 8.500 exkl montering med dessa priser.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Missade att det var icke BMW orig som hamnade på priserna ovan. Jag hade hellre bytt prylarna själv förutsatt att inte skivorna satt sig runt navet, det är ju känsla å mecka med dessa sanslösa skivor ;-)

Så en back öl och några polare å prata skit med och byta prylarna själv blir mycket roligare och antagligen billigare.

Mvh
//Sibbe
Länk
Hur gör man med varningen" Please change brake linings" som kommit upp? Måste man in till BMW verkstad för att få bort den eller försvinner den när man monterar på nya sensorer?
St
13
Stacke
323i -85
M3 -94
320d -09
www.peansweden.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.