AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.334

Grym M5 touring-92 på börsen!

Sida 2 av 3
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Mycket fin! Avusblå är vekligen en fin färg, speciellt på touring. Och det verkar vara en bra säljare som HD91 säger, roligt att se när det finns de som vet och uppskattar M5/M5T för vad de verkligen är. Utrustningen är helt ok, hittar man ett fint ex som denna kanske är så spelar det ingen roll iaf för mig om den saknar tex elstolar.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ja, den ser faktiktiskt ganska bra ut... Det är ju inte mycket pengar heller, touringar verkar ju vara ganska attraktiva. Så vem skall slå till?!?

Sjöberg
Sjoberg:
Inte jag, jag har redan en ;)
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Garvis:Man KAN inte få för många M5 E34:or!!!;-)
Din -93 vill säker ha en kompis!!!

Sjöberg
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Den här är bra skick min kompis har haft den finns en repa på vänster bakdörr, inte en rost fläck, den har gått i norrland endast på sommaren.. Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Är det svårt att få en sådan entusiastförsäkrad?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Den från Dalarna var ju inte alls lika trevlig. Fel lampa höger fram och felvända fälgstjärnor, dessutom chippad, snedslitna däck, defekt klima mm. Ungefär samma prisklass, känns riktigt dyr då i jämförelse med Piteå-bilen.

-M5 E34 Limousine register
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ser riktigt fin ut! Skulle vara frestad om jag inte bodde i Norge och inte redan hade en :o) .
Förstår dock inte allt det gnället om "ikke original ratt" och ibland "5mm felplacerade blinkers" eller "vita blinkers", mestaparten av det är oftast inte svårt ELLER dyrt att återställa i originalskick, viktigaste är ju den generella konditionen av bilen, att den är kaross och teknikmässigt frisk.
Jag räknar mig som "originalnisse" och har en rimligt fin M5 touring där jag inte har sparat på pengarna i underhåll och reparationer, det sista var en motorrenovering modell större à 55000SEK. samt att bilen är helt omlackerad i våras. Och nu kommer poänget: Förra ägaren, som importerade bilen, har fått blinkersen satta för lågt, så att de sitter rätt ovanför karossvecket vid sidolisten, fel, jag vet och visste när jag köpte bilen, men när bilen är ovrigt i kanonskick så är det en sidosak (orkade förresten inte byta skärmar bara för blinkersens skull heller vid omlackering, och svetsa kommer inte på tal) . Nu är bilen inte till salu heller men om den vore det och ngn började gnälla över blinkersen när bilen i övrigt är i "mint kondition", så får vederbörande gärna gå vidare och se efter en finare bil där blinkersen sitter rätt. Det kan ju knappast vara det som avgör bilköpet.

MVH:
Sakke
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Har du flyttat till norge?Ska du inte sälja bilen nå mer,Du har väl insett att en sån bil säljer man inte,Min kompis har oxå ångrat sig att han sålde den..
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Pekka:
Jo, har bott i Norge i två år nu, fick in bilen som flyttgods, så jag behöll den. Haft den i fyra år nu.... Var på vippen att byta till en nyare bimmer men....nääee....!! det gick inte.
Du var väl med i Boden -03 , vilken bil var det du hade med dig då? (minns inte riktigt).

Sakke
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
DrSakke: håller med dig, man ska inte skippa en bil bara för att blinkers kan sitta fel etc, och bilen behöver absolut inte vara dålig tekniskt eller servicemässigt pga det. Dock så kan man ju aldrig få mintcond-pris för en samlarbil som inte har blinkersen korrekt, man får helt enkelt dra bort vad det kostar att återställa detta med nya skärmar, lack mm från mintcond-priset när man säljer. Man kan få bra betalt, men aldrig så bra som när allt är 100% korrekt.

Placering av sådana detaljer som blinkers, fälgstjärnor, M5-emblem samt färg på kontrastlack mm visar ofta vad ägaren egentligen kan om bilen och är kunskapen dålig finns en stor risk att den inte fått den service och skötsel som den ska ha och då är den inte bara dålig optiskt utan också tekniskt.

-M5 E34 Limousine register
Darmur
Hej på Er,
kul att Ni uppskattar skicket på min bil! Ännu inga kontakter tagna av ngn som vill köpa - trots över 1300 träffar på min annons.
Det är med stor ångest denna bil finns för försäljning ENDAST pga frugan, som tycker att den är för dyr att äga...

Har sedan jag köpte den förra sommaren gjort Inspection II trots att det var Oilservice enligt schemat.
Utbytta delar: packning i bakaxelväxel, oljetrågspackning, växelförarpackning till vxlådan, höger casterstag, bussning vänster casterstag, vänster krängningshämmarstag och lambdasond. Satte in motorvärmare i oktober förra året.
Svängde om framdäcken för att få sjärnorna åt rätt håll, och bytte tillbaka till orange blinkers från de vita (fula) som satt på när jag köpte den.
Har även köpt en BMW Business CD RDS i stället för den silverfärgade JVC:n (helgerån!!!) som satt i vid köpet.

Bilen importerades 1999-09-29 till Uppsala, där den har bytt ägare fyra gånger. Den köptes då för 230.000:-. Han som ägde den före mig skulle sälja både denna och sin 520IM -01 för att köpa en ny 525 -05, vilket han också gjorde slutet förra sommaren.
Angående ratten: denna och även knoppen som är utan belyst växlingsschema har beställts av förste ägaren, så för mig betyder det original och inget annat. Förstår inte riktigt inläggen om att det ska förstöra hela bilen... För mig är det viktigt att motor, chassi, inredning och lack är i god kondition, detaljer som vilken ratt är oväsentligt.

Om den inte blir såld står fälgarna på tur att renoveras, de är skrapade och slitna efter knappt 20 k mil. Även silentblocken bör snart bytas.
Ja, det var det - vi får se om den blir såld eller om "upprustningen" kommer att fortsätta av mig - den som lever får se. Den kommer i alla fall inte att köras fler vintrar av mig.

Vill också passa på att tacka m5toureg, HD 91, Schnitzer och alla Ni andra experter för ovärdelig information Ni försett mig med när jag pysslat med min bil.

Nu ska jag ägna lite omsorg åt 728an, då frugan just kommit hem med den och INTE MÄRKT ATT DET ÄR PUNKTERING HÖGER BAK!!!! Hon borde banne mig inte få köra BMW, borde skaffa en Golf till henne...

MVH /Darmur
Hur många är det verkligen som får mint condition-pris när de säljer???
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
HD91:
Håller i princip med dig om detta, men att små detaljer inte är helt originala är inte alltid tecken på dåligt underhåll. Många entusiaster tar gott hand om sin bil men kanske inte har den sista detaljkunskapen om var modellbeteckningar och dylikt skall sitta trots att de gillar bilen. Det är som sagt tidigare intrycket som man får av ägaren som avgör om bilen framstår som ett bra köp.
Så var det i mitt fall fyra år sedan när jag köpte min. Förra ägaren hade haft bilen länge och tagit pedantiskt hand om bilen och inte kört med den på vintern. Han gillade bilen helt enkelt men han var inte ngn utpräglad M5/BMW entusiast i den bemärkelsen som vi förstår det, således hade han inte sen yttersta kompetenssen på bilen. Men det som betyder ngt var att han lämnade bilen till en kompetent mekaniker för service och gorde allt enligt boken.
Inlägget blev väl lite väl syrligt när jag skulle få ut all patos som hade samlat på meg.Tyckte väl att det blev altför ofta snack om MINDRE detaljer i samband med att ngn länkade en annons på potentiel objekt. Då har ju kommentarerna ibland varit ganska kategoriska och med betoning på de små detaljerna som om det var det mest avgörande på de aktuella bilarna.

Garvis:
Det är svårt att svara på, vad är "mint condition" pris för en M5 touring och hur ska man definiera det? För Porsche 911 skulle svaret vara ganska enkelt då det finns många av dom och alla vill ha en , så prisnivåen är ganska väldefinierat.
Det är svårare med M5 touring, då få vet att den finns, eller tror att det är "dussinbil" pga likheten med vanlig touring. Efterfrågan är mera begränsad.
Det kommer väl an på hur mycket säljaren vill sälja och hur mycket köparen vill ha en M5 touring.....
För min bil skulle det priset inte undergå 200000sek då jag har investerad ca. 120000 bara sista året på bilen....
Tyvärr tror jag att iaf i Sverige är detta en fantasi då det finns relativt sett gott om bilar och eterfrågan är som sagt begränsad.
90000:- tycker jag är nästan skamligt lågt för en bil som det finns kanske 300-400ex kvar i hela världen. Vilka andra lika sällsynta samlarbilar är lika billiga???? felet är kanske att touringar är fortsatt relativt nya. Tyvärr leder ju prisbilden till att det kommer att försvinna ett betydande antal bilar innan priserna börjar stiga, det är väldigt få som egentlligen är beredda på att betala det det kostar att underhålla en sådan här vagn.......så blir det tekniska trubbel--direkt till skroten.

:o(
Sakke
Darmur
Pekka o Dr Sakke:
Boden -03?? Var det en BMW-träff/M5-träff? Vore det inte dags för en ny?! Det enda som behövs är väl tid o plats, resten sköter vi när vi kommer dit o beundrar varandras BMW:s!? Det är lite långt till Värmland, där HD91 o grabbarna brukar träffas...

Håller för övrigt med Dr Sakke helt i sitt inlägg om mint-condition och detaljer.

Förresten - undrar hur livet blir utan M5... fast som jag skrev tidigare, jag kanske får behålla den;)). Ge mig några bra undanflykter (för frugan) hur jag ska kunna slippa annonsera på blocket eller andra ställen, så får jag fortsätta njuta av världens coolaste kombi!
Kollade på några av Schnitzers filmsnuttar idag och inser mer o mer att denna bil är det närmaste total körglädje Du kan komma i en "normal" kaross... ljudet, accet, styrningen..
Onekligen fin!

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Finns en ännu mer ovanlig bil, som dessutom är värderad ännu lägre än M5 E34 Touring, 540i E34 6vxl Touring byggd i 499 exemplar, ”i vänsterstyrt utförande" 100-200? RHD, visst det finns en del automatväxlade och ytterligare ett antal 540i E39, men vill man ha E34 med stora V8:an och manuellväxel så, har man ett guldläge, att få tag i ett hyfsat fint ex, för 50-60tkr, något att tänka på, för dom som vill ha en extremt ovanlig bil.

För min del är, motor/drivlina så självklar att kontrollera, på en M5 speciellt, att det oftast inte nämns, motorn måste vara i bra skick, för annars blir det mycket mycket dyrt, det visar sig vid nästan varje motorproblem, sedan är det så, att jag hakar upp mig på vissa detaljer, som sidoblinkers, helst vill jag inte ha dom alls, står bättre ut med dom på 95 och senare E34:or, i och med att alla har det, oavsett marknad, andra detaljer som går att återställa lätt, som lampor, hjul stör mig inte, det gör underligt inte heller avgassystem eller stötdämpare/fjädring, om nu inte dom är väldigt extrema.

Mina bilar är ändrade på några få punkter, en punkt, som jag försökte byta till original, hjulen, ändrade jag direkt tillbaka, för jag stod inte ut, att inte ha 18" M-Parallell, det måste vara den allra? Snyggaste fälgen någonsin.

Mint condition är ovanligt, min svarta behöver 10-25tkr i investering för att nå dit, det är underligt att inte BMWs motorkraftigare Sedan/Touring inte får mer intresse av entusiaster, men dom flesta vill ha sportmodeller, inte jag, jag har alltid tyckt bättre om sedaner än både cabbar och sportbilar, jag har hellre än Audi S8 6vxl än Ferrari 355, hellre än M5 E39 än Z8, Z4, hellre M5 E28 än M635 CSi.

I mitt tycke borde en mycket fin "med normala mil" M5 6vxl-95 kosta 200-225tkr, Touringen 225-250tkr, avdrag görs på alla brister, dom äldre 5vxl Touringarna säg 150-175tkr under samma förutsättningar.

Mvh Stephan
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Darmur:

Vilka filmer var det du såg? Blir lite nyfiken, var det någon från min dagbok kanske? Eller var det någon annanstans?

Du får dra en riktigt dålig lögn för frugan och behålla bilen!

//Schnitzer
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Darmur:
Det är klart du ska behålla den, här kommer argumenter:
1) Stor och säker bil.
2) Pga effekt säkra omkörningar
3) kombi, barn/hundar/svärmor får plats
4) du förblir nöjd och glad
5) lätt å hålla ren pga skinklädsel
6)fin färg på bilen
7)händig i stan pga liten svängradius (obs m. rätt gasbruk- kanske ska vara lite tyst om den biten)
8) ekonomisk!!! (väldigt liten värdefall+ varit rel billig i inköp)
9) om du säljer ,måste du helt klart ha en E39 M5!!!(dyr i drift)
10)för att du inte vil sälja

Träffen i Boden var norrträffen för bmw-klubben. Lite långt för mig att åka nu, bor i Trondheim.

STEPHAN735i:
Tja, vad det gäller 540i, så är jag inte helt enig, visserligen kan jag tycka att dom är lite väl billiga i förhållande till Vovlo etc, men 540i är en "dussinbil" definitionsmässigt, att just den manuella har lågt tillverkningstal ändrar inte den saken, den är ju trots allt en rel vanlig modell direkt från vanliga produktionslinjen och har inget speciellt annat än att den är toppmodellen av den "vanliga" 5 serien. Att jämföra den med specialbyggda modeller är v¨l inte helt rättvist trots att den manuella är sällsynt. dock kan jag tänka mig att den blir ngt mera uppskattad med tid.
Nu snackar jag förstås inte om M540i (speciellt den kanadensiska) som är en mycket speciell bil.

MVH:Sakke
Darmur
Schnitzer, kollade dina filmer i denna tråd: Länk

Gillar speciellt Dr Sakkes argument nr 9;)) Då måste frugan helt enkelt inse att nuvarande M5T är billig som alternativ. Ska prova om ngn dag, så får vi se om den går hem..

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.