AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.675

120 km/h på motorväg mellan Båstad & Falkenberg.

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Någon som har kört på motorvägen mellan Båstad och Falkenberg, där man har på prov höjt den högsta tillåtna hastiheten på motorvägen från 110 till 120 km/h?

Hur upplever ni effekten av hastighetsökningen?

Personligen så tycker jag att körningen blir lite mera avslappnad, trotts att höjningen är marginell.

Dela gärna med er av åsikter och tankar.

__
///M som i Mugge.
Har kört där vid två tillfällen och tycker att det fungerar ypperligt. Trafiken flyter på bättre än på många andra platser (vilket förstås till stor det beror på att vägarna är så bra!)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Kört ett tilotal ggr nu inget jag reflektrer över direkt. Folk är i vägen oavsett.
Vägen är bra men folk kör lika illa som vanligt.

-Phil
En tanke "får" man fortfarande köra 29 för fort eller hur ligger det till med den saken?

-Phil
Philip,

Gränsen för att bli av med körkortet är 29 km/h, vid alla hastighetsbegränsningar förutom 30, då gäller 19 km/h

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag hade 530in (eller när jag kör 523an) var det svårt för mig att hålla hastigheten utan att använda mig av farthållaren. automatiskt utan att tänka på det så ökar jag hastigheten ngt varje gång jag blir omkörd och sitter man i en tyst, motorstark bil som gärna "vill" gå lite fortare så är det väldigt lätt att 110 blir 130 km/h.

Denna tendens märkte jag inte när jag höll 130 på 120 sträckan, visserligen var jag en av de mest omkörda bilarna på vägen, det var en hastighet som på ngt sätt kändes mera komfortabel än 110 km/h.

Jag hoppas verkligen att vägverket bestämmer sig för att genomföra ändringen och öka hastigheten på alla stora motorvägar med högstandard.

__
///M som i Mugge.
kilroy
Mugge*Att sitta i "en motorstark bil som vill gå fortare" är nog en åkomma flesta av oss drabbas av...mer eller mindre ofta...:)Skall man vara lite allvarlig så tycker jag att både en 540 och en M5 går bättre i 130+ än i 110...vilket säkert gäller många BMW modeller.Det kan ju möjligtvis trigga frågan om vissa modeller egentligen passar på det svenska vägnätet...

Mvh kilroy
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Ja, ja...130 Km/t helt lovlig...140 Km/t går også helt fint...Danmark er dejligt :)

Mvh

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sätt 120km/h på alla motorvägar!!
De klarar dom,om nu inte en utav grundförutsättningarna är att motorvägen måste ha mittenvajer för att ha 120??

Själv ser jag en höjning till 120km/h som en mindre risk att förlora lappen eftersom man i princip aldrig håller hastigheten på motorvägen...
Har kört den väg för 3 veckor sedan till göteborg, tyckte inte varit så stor skillnad. då var fin väder och normal trafik på förmiddag, eftersom jag höll 130 km/h hela vägen från Östra Karup till GBG. Innebär att den väg 120 km/h förblir billigare böter om polis stoppad mig. He he.
Fan om man vore Ingvar kamprad skulle jag bygga egna vägar 10 m upp som bara jag själv och alla ni på forumet fick använda, och så kör vi precis hur fort vi vill.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Fram för mattias h som statsminister!
:)

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
taros : Då kan man räkna med en röst alltså. Autopower partiet kanske blir bra.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bilda ett Autopower parti, som tänker ta bort bensinskatten och höja hastigheterna på våra motorvägar, så har du en röst till. ;-)

__
///M som i Mugge.
Mugge: Kanon det lovar jag. fan man närmar sig snart 4% spärren undrar om Persson darrar.
Kört där 2 ggr och tyckte det gick mycket bra. Svenska vägverket är så jädrans skraja för att låta folk köra för fort. Men vafaen motorvägarna idag klarar det ju! Bilarna också. Fram för mer 120 sträckor!

Mvh Denno
Livet är en fest!
Länk
kilroy
Denno*

Grejen är inte att det är bilarna eller vägnätet som är den svaga punkten...det är förarna.

För övrigt håller jag med dig...mer 120-sträckor...!!

Mvh kilroy

Kilroy det är väl sant iofs.
Men vafasen gör 10 kilometer till på motorväg där ändå folk ligger i 120?

Jaja nu säger du att folk börjar köra i 130 såklart....och det är ju sant :)

Mvh Denno
Livet är en fest!
Länk
kilroy
Det är inte helt säkert att snitthastigheten kommer att öka med 10 km/t rakt av. Det finns säkert många förare som är vana vid 110 och tycker det är lagom.

Förhoppningsvis blir det fler vägar med 120 framöver...

Mvh kilroy

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Körde där nu i helgen och i onsdags och hade hört om att det skulle komma 120 på vissa sträckor och men märkte ingen direkt skillnad på trafikrytmen men att det iof var lite trafik
(tidigt på morgonen och sent på kvällen).

Tycker man borde höja till minst 140 för att jag skall bry mig
även om iof risken för att förlora lappen blir marginellt mindre.

Själv anpassar jag min hastighet efter vägen, väderleken, trafiksituationen och bilen vilket betyder att om det är en torr och bra vägbana med lite trafik med M5:an så får den tugga på hastighetsspärren vissa stunder ;-)

Gemini__
Körde där i helgen, märkte ingen större skillnad. Fin väg iaf.

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.