AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.303

stämmer det att kattarna på 540 v8 ger 18hk st om man skulle ta bort dom?

Sida 3 av 3
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Bra skrivet Dr.Tinnitus.
Sen vill jag säga till Flåklypa och Er andra,det verkar som ni njuter av att ha rätt och trycka ner dom som har fel.Ha lite mer ödmjukhet,det skadar inte.

Helga
Många gissningar här.

När Volvo satte dit kattar så minskade hkr från 136 till 116.

Gäller B23 88-90. Tog man bort katten så gick den bra mycket bättre.
Kanske 20 pållar kom tillbaka?

Honda 1.6i. 110 hkr. Toppfart cirka 195 med kat. Utan kat avsevärd skillnad med betydligt bättre bottendrag och axx och nästan 10 km högre toppfart.

//Helga
Skillnader på bilar som konstruerades utan katalysator och senare fick kat är en helt annan grej än om bilen konstruerades i katalysatorutförande och för vissa marknader såldes utan, M60 är inte en av dom motorer som konstruerades utan kat.

Vi Bilägare gjorde ett test 1987, där dom ställde två Toyota Corolla och två Volvo 740 GL, med och utan kat, där dom nämnde vad du skriver Helga, om insprutningsmotorn från 740 GLE, i katutförande tappade den från 136 till 113hk monterad både i GL och GLE, till skillnad mot 740 GL utan kat, som hade förgasare, Toyota Corolla tappade inte effekt som 740: in, eftersom den från början konstruerades för kat och den byggdes om för dom marknader där detta inte krävdes, stor skillnad.

Mvh Stephan
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Varför inte satsa på sport/metalliska kattar - både mijlövänligt och bättre flås! Raka rör säljer sportkattar från 1600kr (100 cellers för 2900, men ej SB-godkänd), då får man både godkänd, miljövänlig bil och precis LAGOM motstånd.

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Kör nu med metallkattar på 740n byttes mest pga att den ena började skramla precis vid uppstart.
Det var inget stopp i dem och bilen gick som den skulle med de kattarna.
Har suttit chip i bilen hela tiden efter kattbytet så kändes ingen nämvärd skillnad. Försökte köra och känna efter på vägen dit och vägen hem.
Möjligen lite mer motorljud under 3500 varv vilket bara är trevligt.
Skulle vara kul att bromsa bilen.
Enligt vissa så skall detta ju ge över 300hk.

-Phil
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Att behålla katalysatorn på bilen är nog bland det lättaste sätt jag vet att minska påverkan på miljön, sopsortering i hushållet är mycket svårare tycker jag.

Om jag fick välja mellan att få 15 hk till i bilen eller att slippa sortera sopor, så tar jag det sistnämnda.

Men va fan, man får väl dra sitt strå till stacken och fortsätta sortera och köra med katt i röret.

Tänk om, tänk rätt.
Jag är fordonsmekaniker och vad jag har erfarat så tar man bort kattarna så går bilen bättre! Vi gjorde det på en Audi S8 -97 på den blev det en j*vla skillnad!!! Katten bromsar som sagt upp avgaserna. Varför sätter man på sportavgasystem??? Jo. för att avgaserna ska få bättre flöde!!!!! Om man har 3" så sätter man ju inte på 1" avgasystem precis!!!!

Och ni som tänker på miljön. Antingen så vill man ha effekt lr så kan man lägga sig i kön!!!

-=JunioR=-
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Jag tror nog att kraftfullare ljud är fullständigt synonymt med högre effekt för många. Det är ju känslan som räknas, och ett sportavgassystem är det ju inget fel i att sätta dit.

Ej heller fel att sätta dit en katalysator med högre flödeskapacitet, så länge den katalyserar avgaserna.

Kanske ryckningarna försvinner i din bil om du tar bort katten Hoddal?
Hehe Kanske det.,...

-=JunioR=-
Paap Reeder
... så här tror jag:
- nya kattar ... ingen praktiskt kännbar skillnad i vardagstrafik. Möjligen i bromsbänk.
- gamla sunkiga kattar som man rensar ger en "jävla kick".

Jag rev ur kattarna på min V12:a för två år sedan. Resultat plåtigare tomgång men ingen skillnad på prestanda vad jag kunde märka.

Kammar + mappning + kattar kan dock ge en del men då talar vi om ca 20 pix eller nått sånt.

MVH /// Paap R

HZRobban
Flåklypa: 10% ökning av 286 hk e väl endå 314,6 hk och inte 381? :) Eller är det annan matematik som ja missat? :)
HZRobban:

Ja, det var ju en 10% ökning av verkningsgraden Mattias talade om. Från början runt 30% på en standardmotor. Det ger omräknat en 35% ökning av effekten.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.