|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
jag undrar hur många hk jag får om jag skulle ta bort kattarna? BMW 540ia | |
| Så att du skulle få 36 nya hästar på att plocka bort dom, menar du? Det finner jag högst otroligt. Om det är något fel på de som sitter monterade lär du nog märka att motorn går lite bättre, men å andra sidan måste du programmera om boxen för att den ska gå bra. Och å tredje sidan blir bilen omöjlig att besikta. | |
| ersätt dom med 2 rör, sätt dit kattarna innan bes.kan oxå gå igenom utan kattar om du drar i miljöbensin innan bes... bilen blir rappare och du får råare ljud! programmera om boxen e skitsnack, lambdasonderna sitter kvar och bilen anpassar sig eftersom | |
|
Knappast några alls, bilen är konstruerad för att ha katalysator, därför ingen eller mycket marginell vinst, finns effektivare sätt att få bilen snabbare, billigaste, släng ut allt onödigt;) Varför man vill få sin bil att bli mer miljöförstörande har jag svårt att förstå?! Jag skulle tycka det var pinsamt, att göra så på mina bilar. Mvh Stephan |
|
kennie_535 |
hmm de e klart bilen går bättre utan kattarna dom bromsar ju as mycke som baader säger specielt om bilen är lite trimmad då själ kattarna mycke så ta bort dom lr som ja skulle göra byt till fulflödes metalliska så går de igen besiktning och du får en bil som blir lite rappare |
|
stephan dina bilar r mkt fina ex som jag inte heller skulle vara på å greja allt för mkt. jag sa inte heller att det ger X antal hästar, bara att den blir rappare, och råare ljud.. kattarna finns inte där direkt för att göra bilen snabbare , dom är där för att den ska få säljas(klara miljökraven) tänk på att allt som sitter efter collectorn på granröret är onödigt... |
|
|
Sen gör du dig skyldig till mijöbrott och skitar ned som 100 st bilar med katt..... Men 36 eventuella hk är kanske viktigare än miljö och att vara laglig |
|
|
Förutsatt att katalysatorerna är friska är den enda förändring du ska förvänta dig genom att ta bort dom ljudet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| om inte bilen blir rappare med mindre motstånd varför sätter folk dit fullflödeskattar då? eller blir dom lurade... | |
|
Baader: Det gör dom för att folk tjänar pengar på att sälja dom. Fullflödeskatalysatorer har säkert sin funktion att fylla om man sysslar med trimning och racing, men på en orginal BMW 540 vågar jag nästan lova att det inte gör någon skillnad... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
rsarits |
Vad gäller "fullflödes" avgassystem så har det större betydelse på turbobilar, då allt som sitter efter turbon bromsar flödet, på tvåtaktare har avgassystemets utformning ännu större betydelse för effekten. Det är vanligtvis samma sak med sk "sportluftfilter" i bästa fall får man bara ett mer Zündapp-liknande brölande insugsljud, i värsta fall så tappar man motoreffekt för att dels filtret har fel motstånd och dels för att det vanligtvis tar luften direkt i motorutrymmet och den är ju varmare. Eventuellt så kan man få problem med andra saker, då vacuumstyrda delar i styrsystemet får fel undertryck. Man får nog förutsätta att teknikerna som designat motor inklusive luftfilter och katalysator vet vad de sysslar med. |
Paap Reeder |
... jag har ca 2x300 mils erfarenhet av rensade kattar på min 750 eftersom jag i två omgångar kört så. Min slutsats är: den går klart sämre utan kattar! .... i a f ABSOLUT inte bättre. Sedan tillkommer det ca 15% råare ljudet (plåtnicklasstuk på ljudet)... av vilket man lätt kan förledas att tro att den är rappare. (Man kan också ha en tom jeppdunk med småstenar i skuffen som rullar omkring .... och tycka att den bliver ännu rappare av detta..) Trimmar man och ändrar boxarna med ny proggning o s v kanske man kan nå ngn effektvinst men inte säkert ty ... kattarna är "jäkligt bauta" om man s s s. I mitt fall skall en 2,5 liters sexa driva en katt. Möjligen på varv nära varvstoppet så orkar den fylla denna burk men att den skulle vara rappare vid lägre varv kan inte vara sant helt enkelt. Lägg ingé pullver på att byta ut kattarna mot rör. I nollvisionens trafiksäkerhetsarbete skall de flygande bes utökas med en fördubbling. Hittar dom dig med rör i s t f kattar blir det kärvt med bilåkandet ett tag. Först får du gå hem vilket kan ta sin tid och sedan får du jobba övertid på kvällarna för att få ihop till böterna ..... MVH /// Paap R |
| bilar från 1993 har inget krav på "helbilsgodkännande", om polisen nu skulle hitta dig med 2 rör åker du på en ombesiktning. dvs du åker hem och sätter dit kattarna och bokar tid. | |
|
Bytte till metallkatalysatorer när mina båda keramiska original rasade, visst gick den bättre efter det, men det berodde nog snarare på att de trasiga var så sönderslagna invändigt att det nästan var stopp i dem. 2 st nya metallkatalysatorer, 4800:-, lite rostfri svetstråd och 30 cm rostfritt rör 200:-, mot BMWäs pris på 18000:-... |
|
|
En katalysator dämpar avgasflödet med en given procent sats lägre hastight = högrea vgastryck i gren rör! högre motryck lägre effekt. så det så! ford meken |
|
kennie_535 |
precis motorn vill ju ha bort avgaserna så fort som möjligt och kattarna stoppar ju det en hel del |
|
Nja, en vanlig motor måste ha ett visst mottryck för att kunna "leverera"! Har Ni kört tok-trimmad moped utan krök, så vet ni...ujuj...blä... "Raka rör" gäller ju egentligen endast på RIKTIGT vassa pjäser, samt drift-tändning med hjälp av alternativt bränsle, tex. Nitrometan eller Alkohol.. BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
|
"mattias.gusatfsson" & "kennie_535": Visst ger en katalysator ett visst motstånd för avgaserna på vägen ut, annars skulle den vara verkningslös. Detta är dock ingen nyhet för BMW:s ingenjörer som konstruerar motorerna, katalysatorerna är inte någonting man monterar i efterhand, utan det mottrycket har man hela tiden med i beräkningarna när man konstruerar motorn. Detta innebär att allt är optimerat för motorn som helhet, katalysatorerna inräknat. Tror man att man gör ett bättre jobb än BMW:s ingenjörer när man tar bort katalysatorerna lider man nog av någon form av storhetsvansinne... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kära Jeppe En modern otto motor ska inte bara lämmna hög effekt över ett brett varvtalsregister, utan också uppfylla högt ställda miljökrav det ska öven kunna garanteras från tillverkaren av bilen att dessa krav kommer att kunna uppfyllas i 9 år från den dagen bilen tas i bruk.Detta betyder att fordonet är optimerad utifrån miljö,effekt,bränsle förbrukning osv.osv..... Detta är något alla biltillverkare arbetar fortlöpande med att förbättra. Vidare kann nämnas att motortekniken som används i de flesta bensin motorer i dag har en verkningsgrad på ca 30%. Och utan katalytisk avgasrening ligger verkningsgraden på ca 40%.. Ergo ca 10% skillnad. Sen om du kompenserar detta med pedalen eller inte är upp till dig. ford meken |
|
|
Mattias. Du menar alltså att man kan öka effekten från 286hk till 381hk i ren verkningsgradsvinst, med bibehållen bränsleförbrukning om man tar bort kattarna? Alternativt bibehåller man effekten och sänker bränsleförbrukningen från ~ 1.2 liter/mil till ~0.9 liter/mil? Flåklypa |
|
|
->Mattias Intressant. Var har du fått dina uppgifter på 30 resp 40% verkningsgrad ifrån? Kan du ge hänvisning till trovärdig källa. Rätt är att tidiga katbilar tappade några hk jfrt med icke kat försedda bilar men det hade med anpassningen till högre miljökraven INTE kattarna i sig - att göra. Alltså, det var de strängare miljökraven som sänkte effekten, Inte att katalysatorerna ströp motorn. Ergo, skillnaden med eller utan kat är försummbar. /Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.