|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon ide att byta kamrem på en 318is -89 med M40 motorn som tickar väldigt mycket. Om man inte har musik på så hörs tickandet in i cupén. Mvh Mats | |
|
Tja, byter du inte och remmen går av, så är det ju i stort sett skroten som gäller då kostnaderna för reparation ligger över bilens värde generellt sett. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
tänkte mest på om det är kamaxeln som är slut eftersom den tickar så förbannat Mvh Mats |
|
|
Ja troligtvis är det då, konstruktionsfel på M40 motorn bidrar till att kamaxeln slits ner i förtid. Dock så bör man byta kamrem i tid, annars blir det totalras. Det kanske det inte är värt trots sliten kam? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
hur kan man lättast ta reda på om det är kammen som är sliten eller om det bara är ventilerna som tickar? Mvh Mats |
|
|
Ta bort ventilkåpan för en okulärbesiktning av kamloberna.. Mvh Janne. |
|
|
vad kan detta kosta på en verkstad om man inte kan göra det själv? Mvh |
|
|
Kolla kammen noga. Det är inte säkert att den är slut bara för att det tickar, det kan vara ventillyftarna som är dåliga också. Jag skulle nog byta bara ventillyftarna först för att se om det blir bättre. Betydligt billigare än att byta kam. mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
|
vad går det på att byta ventillyftarna? Mvh |
|
|
Jag vet inte exakt vad ett komplett lyftarbyte eller för all del kambyte(i värsta fall) skulle kosta,men jag vet att det finns bl.a. Audiägare som blivit kvitt sitt "tickande" efter en s.k. "Engine flush" behandling iaf.. Dvs "Engine flush grabbarna":) har lyckats rengöra dem hydrauliska lyftarna såpass att missljudet mer eller mindre försvunnit. Kostar väl i runda slängar en tusenlapp+ny olja och oljefilter.. Denna behandling finns på olika platser/verkstäder här i landet. Kontrollera i "sök inlägg" här på forumet angående just "Engine flush". Titta högst upp på sidan här.. Mvh Janne. |
|
Xicaxo |
Alla äldre BMW tickar.. istort sett omöjligt att bli av med tickandet.. jag bytade kamaxel och vippar, kamaxel osv.. tickar fortfarande.. inte lika mycket.. men ändå :) You Have Been Tuched By Xicaxo ______________________________ |
Xicaxo |
oj, kamaxel 2 ggr där.. kamrem var det meningen att d skulle stå ;) You Have Been Tuched By Xicaxo ______________________________ |
parolof |
jorka2, lyftare och kam ska alltid bytas samtidigt inte enbart kam eller lyftare |
|
M40-motorerna är som nämnts ökända för sitt tickande, och att kamaxeln slits ned i förtid. Egentligen har dessa två problem inget med varandra att göra, annat än att båda felen uppstår om man inte sköter oljebytena minutiöst. Tickandet beror på att de hydrauliska ventispelsutjämnarna (inte lyftarna, det sitter vipparmar i M40) beckar igen och inte 'håller trycket'. I bästa fall kan problemet försvinna med någon form av kemisk rengöring, t ex finns det Forum-medlemmar som rapporterat att detta hjälpt: Länk En nedsliten kamaxel kan förvisso få motorn att tappa effekt, särskilt på höga varvtal, men orsakar i sig inte något tickande. Vill du läsa om fenomenet finns det massvis av trådar här på forumet, sök t ex på "M40 AND tickande" så hittar du massor! /// Gunnar E. |
|
|
De tickar, så är det bara. Min har tickat i 10 000 mil! Min brors bil har tickat i 8000 mil. Han har även bytt allting men den tickar ändå. Låter ruskigt osexigt, men what the heck. Köp en annan bil om du inte vill att det ska ticka... :-) |
|
|
Men hur "farligt" är det om kamaxeln är sliten. Ska man vara orolig för ras när man är ute å kör eller pinnar de på ändå? Mvh Mats |
|
|
Är det någon ide att byta kamremmen även om kamaxeln är sliten? Mvh |
|
Xicaxo |
Fråga: Men hur "farligt" är det om kamaxeln är sliten. Ska man vara orolig för ras när man är ute å kör eller pinnar de på ändå? Svar: om kamaxlen är sliten blir d inget ras, men om kamremmen hoppar blir det ras. Fråga: Är det någon ide att byta kamremmen även om kamaxeln är sliten? Svar: Alltid bra med en ny kamrem, bytesintervallen är ca 4000 mil. Mvh You Have Been Tuched By Xicaxo ______________________________ |
|
Hmm...nu tror jag inte att M40 tickade när den var sprillans ny...Har jag fel där? Borde gå att få bukt med tycker man...Byter man nu t.ex "lyftare"(dessa hydrauliska ventilspelsutjämnare som "gunnare"sa) så borde tickandet i princip försvinna. Jag kan absolut inte tänka mig att denna motor "tickade " när den var ny. Visst, bl.a.kamaxeln måste också vara fräsch för att detta tickande ska minimeras. Tycker bara att den aldrig ska ha tickat när den för första gången rullade ut från bilhallen. Någon här med erfarenhet där? Dvs tagit ut en ny M40 bestyckad maskin.. Mvh Janne. |
|
|
Min mor har en 316i -90 med M40-motor, och den är knäpptyst från ventilmekanismen. Bilen har gått ca 14.000 mil, och den har fått ny kvalitetesolja en gång om året sen den var ny. Det är alltså inte riktigt sant att 'alla' M40 tickar, Min egen 518i -90 låter inte heller farligt, trots att kamaxeln är lite sliten - däremot är motorn ganska trött vid urvarvning, så det får nog bli en ny kamaxel vad det lider. Någon som testat att montera en ersättningskamaxel med rull-vippor i sin M40? Länk www.motorrevision.de Länk /// Gunnar E. |
|
|
parolof, du har säkert rätt i att lyftare och kam bör bytas samtidigt. Men jag tycker budget alternativet att bara byta lyftarna är ok om man bara vill få tyst på tickandet och om kamaxeln är ok. Det händer ju inget allvarligt om man bara byter lyftarna och inte kamaxeln. Möjligtvis blir slitaget på kamaxeln lite större under tiden den nya lyftarna slits in. mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.