|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
i senaste nr av BmwCar jämförs dessa 2 modeller. Båda bilarna får samma acc sifror 4.7sec (0-62mph). Över 100km/h DRAR Alpinan IFRÅN, sakta men säkert. (Inte att förglömma att Alpinan är 100kg! lättare.) Micke K. Länk | |
|
Jag vill ha en B5... /Micke |
|
Jahangeer |
I cant make my mind up about these two cars - which one would I have? Its like choosing between a holiday in Mexico or a holiday in Brazil. Same type of thing - but it probably comes down to what a person wants out of the experience. I would go for the M5, for its gearing, engine and chassis. But I love the fact the Alpina has all that torque and is at least as fast as the M5 in a straight line. But how many roads are perfectly straight nowadays. Again I would probably take the M5 as I would like to take it to the track once a year (to get the aggression out of my system). Both these cars fantastically entertaining by the sounds of all the reviews they have got. Who knows in a few years time - I might change my mind and go for the Alpina, who can tell. J |
|
Jahangeer: let us decide when we have the opportunity to try them, ah :D Micke K. Länk |
|
|
I agree with you Jahangeer! M5 är ju alltid en M5! Alpinan kommer väl inte att byggas i så många exemplar som M5:an görs, eller? I såna fall så skulle det kunna bli samlarvärde i dem. Givetvis också för fräscha M5 E60! //Schnitzer |
|
|
b97_knl: Precis :) //Schnitzer |
|
Jahangeer |
yes I know I am supposed to test drive an M5 E60 in the UK, they called me up in June from the UK to schedule a time...but I could not go as I will combine my trip with a visit to the old folks. Will let you know if I test drive the M5. J |
|
Alpinan har som vanligt bättre siffror än fabriken sagt, det talas om att ca 530 hk är den sanna effekten :) Gillar att man bara kan lägga bilen i drive och blåsa ifrån M5an innan han ens hunnit gå in i launch-control inställningen ;) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
ja tar en b5a tack! såg säkert ca40 stycken + ett gäng b7or på bakgården till alpina fabriken. riktigt häftig syn:) Mvh Alpina rockar:) Länk |
|
V12 LeMans |
Det hade varit kul att veta varvtider runt Nordschleife eller någon annan trevlig bana . Jag tror inte att Alpinan blir efter på banan , vikten har stor betydelse vid bankörning . |
|
E38B12: jag tyckte också det var lite kul. B5an är lite back to basics i jämförelse med M5 :) Micke K. Länk |
|
|
En Alpinablå B5 Touring med guldstripes tack. M5'an har för mkt inställningar precis som E38B12 nämner. Undrar vilken motor som kommer hålla längst...:/ M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
Jahangeer |
also I wonder if the servicing costs will be similar? I have a feeling that the Alpina items will be more expensive. J |
|
Jag skulle inte tveka en sekund att ta B5an. Dels för att den verkar vara snabbare men framför allt för att den är så ovanlig och är mer av understatement. Dessutom närmar jag mig 40 och vill gänrna ha automatlåda. Ni som vill träna tyska verb, AMS/D har ett test av B5 i senaste numret. Don't dream it, drive it |
|
|
B5 kostar €89.900 jämfört med €86.200 för M5:an... Småpengar i sammanhanget, men ändå lite intressant. Är det alltså den vanliga 545-motorn med kompressor och diverse andra modifieringar? Isåfall skulle jag faktiskt tro att B5:ans motor håller bättre än M5:ans, men det är naturligtvis en högst spekulativ och personlig uppfattning. |
|
Jahangeer |
liste That is what I would probably think also the V8 would probably be more trouble free, especially since the M5's V10 is a high revving beast. But we could be wrong, it all depends on the materials used in the V10 engine. J |
|
Liste: Citat från denna test: Länk The engine is made up of about 1/3 BMW parts, 1/3 parts from BMW suppliers, and 1/3 parts from ALPINA's own suppliers that BMW do not use. ALPINA orders the N62B44 block from Steyr, just as BMW do, but to their own spec. Är N62B44 motorn som sitter i 545? M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Stephan, Japp, N62B44 sitter i 545i E60. Undrar om Alpina ökar slagvolymen nu i samband med att 545i ersätts av 550i (4,8 som väl egentligen är ett Alpinabygge?) I övrigt så tror jag att jag hade fått välja B5 också, även om jag tycker att M5 är snyggare. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
Jahangeer |
Stephan What a great article. Thanks for that. J |
|
N62B44 sitter väl även i 745:an? Det var åtminstone delvis grunden för min teori om hållbarhet. Jag är helt ärligt ganska rädd för M-produkter numera, även om de är förföriska på alla sätt och vis. Problemen med M5 E39 och M3 E46 har fått mig - faktiskt - att tvivla på den tekniska kvaliteten på M-bilarna. Därmed inte sagt att nya M5 E60 kommer att drabbas av samma hemska saker som tidigare modeller drabbats av. Som Jahangeer säger så är det höga varv som gäller på V10:an och det är det som gör mig mer bekymrad än jag är över V8:an i B5:an, som känns mer beprövad även om den nu delvis är omgjord enligt Alpinas eget recept. Jag vet inte, men nånting känns mer gediget och ihopskruvat med Alpina. Eller hur Stephan?? :D Kalle - det vete tusan om Alpina ökar volymen, men OM de gör det så innebär det högst troligt mer effekt och då hamnar M5:an verkligen i backspegeln! :) |
|
|
Håller med Liste om att Alpina känns mer gediget. När hörde ni senast talas om någon Alpinamotor som rasat helt hux flux utan anledning? Om man ökar cylindervolymen i B5 så kommer man sannolikt att behålla den officiella siffran 500 hk, för att inte BMW ska bli ledsna :) Men då lär ju effekten hamna närmre 550 hkr... och vridet på 750nm? mumma! Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.