AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.194

Bmw 528 E39- 96 Startproblem

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
13.8 -14,2 är med bilen igång för att se om generatorn laddar som den ska.
Ett fulladdat batteri ska ligga på ca 12.7V med bilen avstängd
Ja du kan mäta under huven.

///MVH Hasso
Länk
Och du behöver inte ta in batteriet för laddning. Direkt efter att man stannat så har du säkert runt 13V en kort stund, det är lätt att bli lurad. Egentligen skall batteriet vila i flera timmar innan mätning, utan belastning osv men det är lite svårt i praktiken, men vänta iaf minst 10-15 minuter, har det då dalat ner under 12,7-12,5V så är det problem, se upp dock så du åter igen inte får ett mätfel pga att någon belastning, kupé eller motorrumsbelysning osv ligger på.
Låter krångligt? Följ råden så gott det går, det brukar räcka för att kunna konstatera bra eller misstänkt problem.
Laddregulatorn inkl kol osv brukar inte vara så fruktat dyra, kanske runt 300-400 och upp till det dubbla. Dock kan det vara lite jobbigt att komma åt utan att ta loss generatorn. Passa på att rengöra, kolla och ev. svarva av släpringarna, kolla lagren osv i generatorn, det har du igen mer än väl senare.

FP
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack så jättemycket för alla tips!!

Jag hittade bara en laddregulator efter lite snabbt sök på nätet, på Meca ville de ha knappa 1600kr! Men då finns det hopp om billigare ifall det kommer visa sig vara något annat än batteriet kanske?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

När det gäller att ladda batteriet, måste man med ctek sätta laddaren på polerna, eller kan man använda starthjälpsplinterna under huven?

/Christian
Du kan alltid ladda på plinten i motorrummet. De är avsedda just för detta, starthjälp ut/in, laddning osv.

FP
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

ok, då ska jag sätta den på laddning i natt.

/Christian
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Generatorn laddar 14,3V på tomgång med kall motor, alltså lite högre varv (ca 900) än vid varm. Batteriet gav 12,9V precis efter laddning i ca 24h. Jag har inte kunnat följa mät-råden enligt era tips eftersom jag var tvungen att köra till jobb och lämna ungarna i tid dessförinnan. Får se hur batteriet håller sig, generatorn verkar ju frisk?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Generatorn verkar vara OK. Ock batteriet är nog inte kört heller.
Om man kopplar på voltmätaren och läser av den när startmotorn kopplas in vid start bör inte batterispänningen sjunka under 10.5 volt för att vara i bra kondition.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Får prova detta också när en andra person kan hjälpa till med några extra händer. Ska även kontrollmäta batteriet efter några dagar och se vad som händer. Än en gång, tack!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har inte mätt när startmotorn går i än, men efter en veckas normalt bruk så låg spänningen på batteriet på 12,3V innan uppstart igår eftermiddag med någon minusgrad utomhus. Åter 14,3V på tomgång med bilen igång.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Lyfter denna tråd igen då jag mätt strömmen till slutsteget. Det drar ca 1.7A i avstängt läge, trolig felorsak till att batteriet blir för slött efter ca en veckas användning av bilen?
Då jag även är el-analfabet måste jag fråga om det verkligen är 1.7A jag fått. Multimetern inställd på 20m i ampereområdet och jag har skruvat av pluskabeln från batteriet till slutsteget och mätt mellan den och pluskontakten på slutsteget.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste säkerställa om det är 1,7A, men det verkar inte omöjligt och då får du sårt att starta efter några dygn. Svårt att följa hur du ställer in din multimeter. 20m betyder 20mA eller? Isf mäter du ju förmodligen bara 1,7mA och då kan du helt bortse från denna ström. Du får förklara mera, vilken typ av instrument, vad står det där kablarna är anslutna, mA eller A osv

FP
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej folke!
Jag länkar till en annan Biltema-multimeter (min har utgått) som av en slump är precis inställd som jag hade på min både vad gäller kablarna och inställningen på vredet: Länk Jag antar att värdet jag fick var 1,7mA?
Då får jag väl fortsätta felsöka... Har inte testat att mäta och plocka säkringar än. Tyckte detta var lättast att kolla steget först och slutsteg är väl en ganska vanlig felkälla till tjuvströmmar också. Är lite för lat för att lyfta ut barnstolarna och baksätet för att komma åt batteriet.
Spänningen på batteriet låg f.ö. på 12,3-12,4V en vecka efter ett dygns laddning och bilen är ej använd sedan dess.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Jepp, du har mätt 1,7mA, allt är OK med steget.
12,3V efter en vecka bör iofs inte vara trögt att starta med. Isf kanske batteriet börjar bli svagt pga ålder osv.

FP
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack folke!
Jag blev lite förvånad över den "höga" spänningen på batteriet då bilen inte går att starta efter ca 1.5-2 veckor efter full laddning (1 dygn) av batteriet. Generatorn laddar fortfarande 14.3V. Hmm... Med tanke på spänningen som finns efter en "hel" efter ladd utan användning så är det lite av ett mysterium. Eller är det starterna som äter upp ett batteri som kanske är på upphällning?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det var batteriet som var kass i min bil. Lånade för ett tag sedan batteriet från min 530i och har inte haft några problem sedan dess! Batteriet från 530´n är ett Tudor på 85Ah.
Vet inte ifrån var jag fick för mig att jag hade ett 88Ah Branford-batteri i bilen, det var ju ett Moll (tysktillverkat) på 75Ah som satt där... Nåväl, det var som sagt batteriet som var kass och jag har nu köpt ett nytt underhållsfritt batteri från Biltema på 88Ah för 698kr. Två års garanti så jag hoppas det håller ett tag. Inte monterat än dock.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.