|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fått problem att starta min E39-a från 96. Det började med att för några dagar sedan lät det som att startmotorn fick svårare och trögare att dra runt innan tändning när nyckeln drogs runt. Igår när jag skulle starta bilen och vred om nyckeln så erhölls endast ett "knattrande" läte och bilen startar ej. Någon som kan ge mig tips på vad det kan vara för fel? Mvh/Kristoffer | |
|
Batteriet är urladdat. Kan i sin tur bero på att någon utrustning drar lite ström alltid och tömmer batteriet, men troligast är det nog bara batteriet som tjänat ut och behöver bytas. Du kan bruka det nya på en gång men vid tillfälle så bör du ladda under nåt dygn. Detta bör gärna upprepas 1-2ggr per år. FP |
|
|
Tack Folke för sin snabba respons! Du verkar tvärsäker i ditt svar, känner igen problemet väl eller? Jag vore tacksam om flera kan kommentera? Antar att jag bör prova att ladda batteriet nu först. Jag funderade om startspärren kan aktiverats? Eller om det blivit något fel på huvudnyckeln, batteribyte i den osv? Eller annat möjligt fel? Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När man har slut på kräm så brukar det låta så ungefär och sitter inte batterikablarnas anslutning löst på batteriet så är det urladdat. Folke är batteriexpert till proffesionen så börja med att följa hans råd. Ladda batteriet minst 24 timmar eller byt om ansluningarna är OK ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för det! Då undrar jag om någon av er har något bra tips var jag kan köpa nytt batteri till bra priser? Mvh |
|
| Batterilagret är billiga. Sök på nätet var dom ligger närmast Dig | |
|
Se bara till att du får ett märkesbatteri på runt 80-90Ah, det är bilen värd, och du tjänar i långa loppet på att inte jaga det billigaste batteriet. Annars kan du nog handla billigast på Rusta tror jag, runt 600-700:-. Tror du får räkna med runt tusenlappen för ett bra batteri. FP |
|
|
kollade på Biltema i Linköping, de ska ha 498 kr för ett 69 ah batteri och 598 kr för ett 72 ah batteri. Biltema verkar väldigt billiga jämförelsevis, men det är svårt att sia om kvaliteten. Det enda jag vet är att man alltsom oftast får vad man betalar för. Inget fel på anslutningarna iallafall. Jag funderade på att man kanske bör mäta på generatorn innan man köper nytt batteri. Så inte den är boven? Mvh |
|
|
Har du provat att ladda batteriet än? Eftersom du vill vara säker gör det och mät sedan hur många volt du har, om minet inte sviker mig ska det vara runt 12,7 volt på ett friskt nyladat batteri. Tror precis som övriga som svarat i tråden att det är för dålig kräm kvar i batteriet har råkat ut för samma knater. ///Johan Länk |
|
|
nu har jag laddat batteriet och samtliga celler var hela. Bilen startade direkt, hoppas det håller sig nu. |
|
| jaha, då verkar det som att batteriet laddat ur sig efter ca 5 dagars daglig användning. Bilen blir alltmer svårstartad! Tips? Generatorn som pajat eller dags att köpa nytt batteri? Mvh | |
| ingen varningslampa för batteriladdning lyser dock. Skulle ni våga er på att bara köpa ett nytt batteri utan att felsöka? | |
|
Är det orginalbatteriet så är det väl dags att byta. Köp ett nytt. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| det är ett Biltema batteri som suttit några år.. | |
| Jag köpte ett BMW orginal. Det är snyggt och lär hålla längre än ett lågprisalternsativ. Min bil hade det fabriksmonterade batteriet så det höll nästan i sex år! Fick ge 932:- för ett 80 Ah. Klart prisvärt i längden. ;) | |
|
PowerMac: Snyggt?;-) /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Verkar som ett slutkört batteri, dessutom kan Biltemas batteri vara av tvivelaktig kvalitet. Vissa fel i generator och laddregulator ger ingen felindikering på kontrollampan. Bästa sättet att kolla laddningen är att mäta spänningen på batteriet. med lite belastning på (lyse, fläkt på mellanfart t.ex) och motorn igång och lite över tomgångsvarv skall spänningen ligga på c:a 14V. FP |
|
|
Jag har liknande problem, den blir svår startad ibland pga att antinget slår inte solenoiden inte till eller så drar motorn runt väääldiiigt saaaktaaa.... Har trott att detta enbart är elfel, men mindes att detta problem har kommit en gång om året (ungefär) sedan jag börjat med batterilagrets batteri.. Så undvik deras batteri även om jag fått ett nytt gratis varje gång..(inom ett år) Så nu blir det BMW original.. NON UNQUAM CEDE |
|
|
Lyfter denna tråden då jag har samma fel på min 540 -95. Batteriet köptes nytt av föregående ägare för knappt ett år sedan, ett Branford (Harald Nyborg tror jag) på 88Ah. Vid köpet i somras hade bilen bara rullat småsträckor de senaste halvåret, startade vid provkörningen men en vecka sedan vid köp så startade den ej, det knattrade där framifrån. Bilen startades då med startkablar och laddades aldrig ordentligt med laddare. För knappt två vekor sedan kom vi hem efter två veckors semester, då startade den inte längre, också med knatter där framifrån. Laddade nu ordentligt och fyllde på med batterivatten. Det var en vecka sedan och nu är batteriet så slött igen att den inte startar. Är batteriet slut eller får det inte ordentlig laddning från generatorn? Sitter det en sådan där laddregulator med kolstift som på äldre/enklare bilar även på min BMW? Det är lite svårt att se i det trånga motorutrymmet nämligen... Om det gör det, byter man lättast underifrån? Tacksam för svar, behöver bilen nästan dagligen och vill inte bli ståendes... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Generatorn är av samma typ som alltid, med kol och släpringar osv. Du måste ladda batteriet i minst 24 tim för att bedömma om det sedan startar bra osv. Laddningen i bilen kollas enklast med voltmeter, mät på batteriet med motorn startad, kolla både vid tomgång och 1500-2000 varv. Du skall ha 13,8-14V och då är generatorn OK. Vissa 540 laddar dåligt på tomgång, speciellt om AC är frånslagen, tomgången höjs lite när denna är igång. FP |
|
|
Tyvärr kommer jag inte att kunna ladda batteriet i 24 timmar innan jag måste ha bilen imorgon, men nästan. Tack för tipset om hur man kollar generatorns funktion, en laddregulator kostade ju en mindre förmögenhet till min bil så det är ju inget man vill chansa på. Kan man mäta på pluspolen i motorrumet istället för direkt på batteriet, ger det samma resultat? Vore skönt att slippa lyfta i ur barnens stolar för det blir lite tidspress imorgon då ungarna ska lämnas innan jobbet. Om jag nu får ca 13,8-14V när jag mäter är det då detsamma som att batteriet är kasst? Om jag kontrollerar detta när batteriet laddats ordentligt i minst 24 timmar vill säga? Är det bättre att ladda det inomhus i värme? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.