|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ringt till olika försäkringsbolag......Länsfärsäkringar var billigast(16000kr/år) fast de sa att jag måste vara kund där i ett år för att kunna försäkra bilen....Folksam sa 30000!!!!!!!!!...viste inte om jag skulle gråta eller skratta...:)...hos Trygghansa 27000!!!!!!!...jag är 28 år och har skadefria år bakom mig.....vad f..n begär de mer... Funderar på att skriva den på farsan....Han har varit kund hos folksam länge... Men jag undrar om det kan ställa till några problem? Bilen är en m3-97 och klassas som direktimport. Så jag undrar om Försäkringsbolagen bryr sig om jag skriver bilen och försäkringen på farsan? | |
|
Vad spelar det förr roll om den står på din farsa? Själv skriver jag alla mina bilar på morsan eller farsan.. |
|
|
Klart du ska skriva den på din farsa, du kommer att tjäna på det. och om din farsa har alla sina försäkringar samlade i samma bolag så kan det bli en bra affär!Jämför med olika bolag vad din far skulle få betala för M3:an(och kanske alla hans försäkringar!) Det kostar inte att fråga. |
|
|
Citat: "Bryr sig försäkringbolagen om jag försäkrar bilen på farsan?". Är du helt bombad??????? Klart att de gör det. Säger du till dem när du tecknar försäkringen att det är du som huvudsakligen kommer att köra den, äga, stå för reparationer etc etc men farsan som försäkringstagare kommer du aldrig att få teckna försäkring där (klassas som bedrägeri). Nu menar jag inte att man inte skall göra det, tvärtom har själv gjort det tidigare men man skall absolut inte tala om det för försäkringsbolagen. Lycka till Dominik DJ |
|
|
Hej Panos. Har du lån på bilen bör du skriva den på dig. Ola |
|
| Panos... Skriv på farsan.... Just Do IT.... | |
|
En bil jag hade för några år sen blev stulen och den stod på morsan jag tog hand om allt ringde anmälde snackade med försäkrings snubben o jag sa till honom att morsan ägde bilen men jag brukar den det hade dem inget problem med fick mina pengar iallafall.. The eye is quicker than the mind.. |
|
|
Efter en kort koll med LF så meddelade dom att ha bilen skriven på annan person än den huvudsakliga brukare kan medföra nedsatt eller utebliven ersättning vid skada. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
"Asken" har fått samma info. som jag av försäkringsbolagen. Ola |
|
|
dominik, spelar ingen roll vem som kör, den som äger bilen försäkrar den. Det var t.o.m. ett reportage i Plus om vikten av att den som står som ägare oxo står som försäkringstagare, annars gäller inte försäkring. /göran, vintermannen/ |
|
E23 |
Prova Susab susab.com E23 |
|
Så länge som bilen och försäkringen står på samma person ska det inte vara några problem. Annars skulle försäkringen inte gälla om jag skulle låna polarens bil.. men det gör den. Ha det ! |
|
|
jag har försäkrat på farsan och det sa jag till försäkringstjejen, det var till och med jag som öppnade försäkringen (inga problem) givetvis står han som ägare oxå |
|
betriebsanleitung |
Det enda LF krävde när jag frågade va att jag skulle ha hemförsäkring hos dom.Ibland verkar det som det beror på vilken handläggare man stöter på. Finns det olika krav hos bolagen beroende på vilken modell man ska försäkra? |
ooze |
Till alla er som ställer bilar på föräldrar/släkt: Var inte för säker på er sak, jag har just gått igenom en LÅNG rättsprocess med försäkringsbolag, har lidit själv, och inte minst lidit av att min farsa får lägga ner en enorm tid på detta. Jag blev rånad på "min" bil, som stod på farsan. av nån anledning bestämde sig bolagen för att göra en utredning.. Och dom utredarna vi fick prata med är före-detta poliser. Ingen trevlig tillvaro kan jag meddela. Jag fick tillslut min vilja igenom och lyckades övertala dom att pappa använde bilen.. Fotnoten är att dom har RÄTT att neka ersättning om dom anser att bilen ägs av nån annan än försäkringstaganden. och det kan bli en lång och jobbig process för er båda. Jag kommer inte våga sätta försäkringen på pappa igen kan jag lova... Och därmed ar min tid med en BMW Z3 Coupe 2.8 nu förbi, efterssom en försäkring på mig själv innebär att jag måste tjäna hur mycket pengar som helst för att ha råd med. :( *bitter* |
| Men det spelar väll ingen roll om bilen stod på din farsa när du vart rånad på den.. Är det olagligt att låna bilen?? | |
clr |
Panos: Vad får din farsa betala för premie? Skiljer det mycket? |
|
Nej, det är inte olagligt att låna bilen. Det är däremot olagligt att skenförsäkra bilen och sen försöka få ut ersättning. Bedrägeri kallas brottet, och kan ge bland annat fängelse. Den försäkringsmässigt riktige ägaren är den som har det ekonomiska intresset, dvs den som betalt bilen. När man tecknar försäkring så är det aldrig (sällan) några bekymmer eller onda ord från försäkringsbolaget trots att man berättar saker som att det är nån annans bil egentligen. De går tillåmed med på att dra premiepengarna från någon annans konto än försäkringstagaren. Men, sen vid eventuell skada blir det ingen ersättning. Och kanske en anmälan för bedrägeri. Lycka till! |
|
|
Richard, DET om något måste väl räknas som bedrägeri, när bolaget är så "kåta" på premien att dom underlåter att informera kunden om ev. regler vid skada !? |
|
|
Tänk på att det ALLTID är upp till försäkringsbolaget att bevisa motsatsen. Frågan är då hur det bevisas? Det kan knappast vara olagligt att låna ut bilen. Säger du att bilen står på din pappa och din pappa står som skriven ägare så får dom det mycket svårt att bevisa motsattsen. Jag har inte hört något fall där försäkringsbolaget nekat ersättning pga "skenförsäkring". |
|
|
Ang nekad/minskad ersättning pga "skenförsäkring" har jag för mig att jag läste om ett fall för några månader sedan, dock inget konkret att visa på däremot "upp till försäkringsbolagen att bevisa" har jag bla 2 tidigare erfarenheter av, dels när jag blev bestulen, då var det enbart upptill mig att bevisa både det ena och det andra, kände sig som det var jag som hade begått ett brott. Dels så jag har några vänner som blev bestulna på dyr fiskeutrustning ur bil (kanske inte helt till ämnet men ändå) De blev då förhörda (förhörda på riktigt alltså) t.o.m i hemmet där den enes påståenden ställdes mot den andre osv. av utredare med "elaka-ögat" som mer eller mindre anklagade dem för dittan och dattan. Så... det är inte lätt alla gånger att tas med försäkringsbolagen, inte ens om man har rent mjöl i påsen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.