AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.648

installation av lustgas (E36)

Sida 3 av 4
pg_ice
blir till att skaffa ett längre koppar rör,på tok för kort det som följer med purge kitet.
räckte inte bort till grillen så det vart att dra det mellan framlysena
pekar nu snett neråt,funkar givetvis men det ser inte bra ut.
jäkla tryck i gasen! :)
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
jodå det är bra tryck i det!! jag tog typ en silicon slang som passade på röret sen kapade jag bara av det..
pg_ice
ett litet problem:
när man öppnar tuben efter att ha haft den stängd en dag typ så blir det en jäkla bra kick när man skickar på gasen men sen efter att man har kört några gånger med gasen aktiverad så blir inte kicken alls lika bra.
vad beror det på?
jag har ingen tryckklocka så jag har inte koll på trycket i tuben men det är precis fylld.
kan det vara där tubvärmare kommer in? som ser till att man har konstant tryck i tuben.
låter lite konstigt iofs att trycket ska bli mindre efter ett par gas körningar.

helt klart är det att det är just den första kicken som blir värre än efter man har kört några gånger med gasen på.

tips?
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Trycket sjunker när man använder den och eftersom du inte har någon värmare kankse du redan ligger lågt från början och efter nån gång så är det då för lågt... jag får alltid använda värmare även om tuben är nypåfylld! om den då inte legat i solen eller stått i en varm bil förstås! hur många hp laddar du då? det går ju åt mer gas till större munstycke, men det visste du nog... en helautomatisk tubvärmare som håller koll på trycket i flaskan och värmer efter det kostar 3000 på streetcar en vanlig tubvärmare 1600 och en tryckmätare från autometer 1170 + slang 620 på dalhems!
pg_ice
ähh fegar med 55hp
ska prova 75

tubvärmare låter som ett måste så det blir väl till att kirra.
att trycket sjunker när man anväder gasen är ju logiskt men hur kan första kicken när man har haft tuben stängd en tid bli högre?
ökar trycket i tuben när man har den stängd ett tag?

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
pg_ice: har ingen att göra med tråden.
Men vart har du fått tag på din avskärmning till luftfiltret?

Min vinter bil: Länk
/Daniel
pg_ice
det följer med K&N luftfilter kitet (57i Gen II)
Länk

dock är det tok dyrt
3000:- gav jag för filtret/avskärmningen/insugs kröken
insugs kröken har jag ingen nytta av,den passar enbart nyare 328or från 96 har jag för mig.(du har tur med andra ord :))
kröken saknar vissa hål för vakumlslangarna.

ta kontakt med Mekonomen eller Autoexperten för mer info
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
det ger en bra första kick för att du då ligger kanske runt 7-800 psi och när du kört en repa så har det sjunkt till kanske 6-700 psi och då blir ju blandningen för fet och ger sämre med effekt! det är därför man har värmaren för att hålla flasktrycket jämt vid ungefär 900-1000 psi oavsett utetemperatur eller lustgasmängd i flaskan. det är vid 900-1000 som munstyckena är byggda för att flöda rätt mängd lustgas och bensin iaf på nx-kiten! hoppas jag lyckades förklara någorlunda det blir lätt lite invecklat...

har föresten inte heller testat 75hp än, på grund av leverans försening ska kopplingen dit nästa onsdag! sen blir det tidkorts körning på lördag i Uråsa.. ska bli skoj!!
pg_ice
alright Macke
Zex systemet ska ju iofs sköta blandningen automatiskt från styrboxen så rätt mängd soppa och gas skickas ut och borde inte vara så beroende av trycket från tuben.
sen tycker man att 55hp borde ju inte kräva sånt högt tryck för att kunna funka.
jaja tubvärmare och tryckklocka på tur då
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Ok, har ingen aning om zex.. nx funkar så iaf men den har ju ingen styrbox heller...
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
pg_ice: Tack för informationen! 3000:- de var inte billigt, behöver bara avskärmningen.
Har redan ett Kn filter som satt på när jag köpte bilen.
Får väl bli att tillverka själv då...

Min vinter bil: Länk
/Daniel
pg_ice
tänkte dela med mig av lite erfarenheter så långt.
första påfyllningen räckte 3 veckor och då tyckte jag att jag använde gasen hyffsat mycket.
helt ok alltså
gick och köpte ett purge kit och sen hade man blåst bort en hel tub på några dagar...Grrrrr ;)
purge kit är ENDAST för show off det ger ingen märkbar effektökning om man "luftar" systemet.
det enda som händer är att du tömmer tuben på nolltid...LOL

slutsats: lägg 1500:- på tubvärmare eller nåt annat tillbehör istället för purge kitet.
pg_ice
Macke och Melander: ni som har kört kul gas ett tag.

kör ni med andra tändstift än original? isåfall vilka ska man använda?
jag hade problem i sommras då jag plötsligt tappade en cylinder,trodde fan det var kört alltså :) men det visade sig att det "bara" var ett tändstift som hade smält ihopp.
körde då med original stiften NGK BKR 6E.
tips mottages
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Var det svårt att montera lustgasen?
Vad gick kalaset på?
Får man allt till i kittet som man behöver??

Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Tjena! jag kör på denso tändstift, vet inte riktigt siffrorna på det! Men det är iaf 2 grader kallare än orginal! Vad jag läst i lite olika böcker så skall man ha 1 eller 2 grader kallare stift än orginal.. stog också att man skall undvika att köra med stift som har mer än 1 sidoelektrod, pga av att man kan få fler än en flammfront som orsakar spikningar! det har jag ingen aning om men vågade inte chansa heller =)

du kör väll på minst 98 oktan? kan också vara viktigt för att minska risken för spikningar!
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Montering tycker iaf jag var väldigt simpelt!

Mitt kostade runt 18K men då är det nästan alla tillbehör och 2 autometer mätare inräknat

Man får väll allt man behöver.. men det finns viktiga tillbehör man inte vill vara utan! det kan du läsa mer om i denna tråden!
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Var köpte du kittet?
Har de en hemsida??

pg_ice
"jag kör på denso tändstift, vet inte riktigt siffrorna på det! Men det är iaf 2 grader kallare än orginal!"

var köper man dom? på Konsum eller :)?
det vore hyvens om du kollade upp vad det är för stift.

Markus: ZEX systemen har du här:
Länk

Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Hehe! nja köpte dom hos den lokala racing shopen =) hade heller aldrig hört talas om dom innan, men dom verkar funka fint iaf! men det går ju lika bra med ngk, bosch eller vad man vill ha!

sökte lite på google: Länk
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Tjena! jag köpte mitt av en kompis som hade ångrat sig!

det är av fabrikat NX och säljs typ överallt! priserna varierar inte så mycke heller, så det är bara att bestämma vem man vill handla av och hur mycke tillbehör man vill ha!

här är förrsten ett tips om man vill ha billig window switch med shiftlight! Länk

köpte min med frakt och allt för 1000kr
orginal kostar runt 2500kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.