AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.645

installation av lustgas (E36)

Sida 1 av 4
pg_ice
Tjenare!

är det nån här som har ett lustgassystem i sin E36a? klart det är! :)
isåfall vart har ni placerat tuben?
optimalt är ju att ha den i baggagen enligt instruktionerna,och att sen dra slangen "under" bilen.

Det jag är osäker på är vart man ska borra hålet till slangen? och vart som är bäst väg att dra den under bilen.

/Patrik

svintoleffe
Det finns någon här inne som kör med lustgas på e-35, men jag kan faskien inte minnas vad han heter. ibland blir jag sur på minnet. grrrrrrr.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Mr M3
montera tuben i bagaget och borra ett litet hål i reservhjuls baljan.slangen drar du samma väg som soppa ledningen under bilen brukar finnas lediga klips över.
har du tuben i coupen måste du ha en evakuerings slang från sprängbläcket och då måste du borra hål i coupe golvet inte lika kul.
pg_ice
tackar

och vart i bagagen borrar man hål för tuben smidigast? kanske inte spelar nån roll iofs.
plattan i bagagen är väl löstagbar va? så det är väl den man borrar hål i för tuben antar jag.

jag kikade under bilen och det finns ett klips över så det är lungt
Mr M3
plattan ska gå att ta bort sitter skruvad syns om man tar bort mattan.själv kör jag utan matta och skyddet över batteriet mm blir lite mer service vänligt.dock så får reservhjulet sitta i inte kul o få punka mitt ute i ingenstans o sen inte ha ett hjul med sig.
pg_ice
kan du ta några bilder på hur du har satt grejorna så vore det guld :)
pg_ice
Mr M3: använde du ett vått lustgassystem?
isåfall vart snodde du soppan ifrån som ska till styrdosan?

"burken" som sitter under luftflödesmätaren är väl bränsle pumpen antar jag?
satte du dit T-koplingen för soppan direkt efter bränslepumpen? eller hur gjorde du
Mr M3
kan se om jag kan hitta några bilder från en installation.sitter inget system i min egna bil ännu kommer senare då bilen åker in i garaget snart och kommer inte ut på minst ett år.
de flesta system är våta och man kan oftast "låna" soppa ifrån den slangen som går till spridarna.burkar glöm inte att andvända en bränslevakt om du kör med vått system.
pg_ice
installatonen är redan klar! :)
men tack ändå.
jag snodde soppan precis efter bränslefiltret.
jäkligt trångt att komma åt så det kanske finns smidigare ställen att ta soppan ifrån iofs.
men funkar gör det...uta helv! :)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
har du bilder... Hur många extra hästar tror du att du har...

_______
/Chrille
pg_ice
appropå bränslevakt så tror jag inte det är nödvändigt.
ZEX systemet känner av trycket från både gasen och bränslet,är det för lågt då stängs hela systemet ner.
så ska det funka i teorin ialla fall
pg_ice
jag har några halv kassa bilder taget med en mobil kamera,jag kan posta dom sen.

55HP kör jag med,säkrast så :)
men säg så här...när det väl skickar på då drar det iväg nåt för jäv..
tror mycket beror på att vridet ökar också och inte bara HP.

pg_ice
kass kvalitet på bilderna men man ser på ett ungefär hur det ser ut.
ska snygga till kablarna och slangarna senare
Länk

testar om det funkar att posta bilder direkt
[IMG]Länk
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Tjena! jag har en 325i -93 som jag kopplade in nx-lustgas i vintras, så är det någon som vill ha några bilder på vad som helst kan jag fixa det.. kör med 55hk just nu, kopplingen orkade inte med 75hk men jag har beställt en sachs sporttryckplatta och ny lamell så det fixar ju sig..
pg_ice
posta bilder bara :)
kan vara intressant och se hur andra har kopplat.

så koplingen pallar inte 75hp gas?
jag märker ingen tendens till slirning med 55hp men ok 20hp till är ju en del iofs.
det kan inte vara så att du hade en slitna lameller innan?
Mr M3
förbi 50hp så börjar orginal kopplingarna ge vika inte pga av hp utan vridet.
räknar med att köra 100hp extra med gas på M3an senare men då med annan låda förmodligen automat och omarbetat topp mm för att klara av trycket som blir.
pg_ice
50hp på en M3 då hamnar du väl runt 340hp

vad skiljer kopplingen på 325an jämfört med M3an?
laddar man 55hp på 325an så hamnar man "bara" runt 240hp.
du skickar på med 100 hp mer på kopplingen alltså
Mr M3
kan inte riktigt skillnaden mellan kopplingarna på dessa två bilar. men M3ans är väl gjord för att klara lite tuffare tag.de skiljer sig ganska markant utsende mässigt.iallfall har verkstadsboken till en 325a och bilden på lammelen där skiljer sig en del från vad som sitter på M3an orginal.
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Ok, är på semester nu men jag kan fixa några bilder till nästa vecka.. japp min koppling är säkert sliten bilen har ju gått 17000 och vad jag vet är den nog inte bytt. kopplingen är helt olika på m3 och 325 hade varit smidigt om det hade passat att byta tryckplatta eller nåt annars men det är helt andra grejor... vad har ni kört för tider med era bilar? jag har bara kört med g-tech på landsvägen och 50hp det blev något på 14.7 har glömt bort slutfarten.
=) Fii fan, blev ju lite sugen att kirra lustgas helt sådär plötsligt!
Men undrar bara över skillnaden jämfört med orginal/lustgas när man väl trycker in knappen!?
Ere så att det är bra att ha ett ryggstöd eller är det som den segar iväg lite halvt som halvt!
Frågar då bara eftersom jag har ingen erfarenhet angående lustgas! Men ni får det att verka LATTJO!

Shake That Ass
Jag laddar 2x75hk i min M3-96.
Körde med original koppling förut men då slirade den på trean om man va lite ivrig vid växlingen.
Har nu en 6-puckad sinterlamell och det fungerar utmärkt.
Kör med +75hk på ettans växel och +150hk på resterande växlar.

Klart att det stickar iväg bra, men det är ju inget "the Fast and the Furious" fart precis, och jag har aldrig tappat golvet heller som han gör i filmen... =)
Jag kör med ett NX system och deras bestyckningar är ganska exakta, asså, deras 75+75 är verkligen 75+75hk.

Körde med 18" Ventus K104sport
402m 13.76 sekunder utan gas.
402m 12.59 sekunder med gas (räfflat underlag=kasst grepp).

Mikael Melander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.