|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Janne T>> Tror de flesta kör oljebytena enligt regelboken eller oftare som du säger här på forumet, men sen finns det alltid män/kvinnor som lever i den gråa zonen och bryr föga om att ge sin bil service. mvh |
|
|
Efter 1150 mil så bytte jag olja+filter, enligt bilen så ska den in efter ytterligare 2600 mil. Lite väl långt, man hinner kanske med ett byte till... |
|
|
Vad finns det för belägg för att en modern "bruksmotor" (alltså ej högprestandamotorer) som körs på helsyntetolja av hög kvalitet ska ta skada av serviceintervall över 1500 mil? För 50 år sedan bytte entusiasterna förmodligen olja var 250:e mil ... de skulle nog tycka att folk som kör mer än 500 mil mellan bytena på en 80-talare var tokiga ... fundera på det, det är lika länge mellan 1955->1980 och 1980->2005. Om nu bilar med adaptiv servicedator som kör (upp till) 3000 mil mellan servicarna (t ex alla nyare Audi/VW/Seat med 1.8T-motorn) mådde så dåligt av det borde det väl finnas drösvis med artiklar om det i tidningarna? Som sagt, jag kan förstå om man vill göra första bytet tidigare, men efter det är det nog inget problem att följa biltillverkarens rekommendationer. |
|
| a | |
|
dali>>>Visst,följs rekommendationerna som sig bör så är det "antagligen" ingen som lär märka av ökat slitage efter x-antal år.. Men JAG skulle iaf inte göra det som nu trådskaparen undrade i sin fråga,dvs att vänta ända till 4000mil innan ett byte. Bättre att byta minst en "gång emellan" som sagt... Återigen>>>Det vill till att oljan är av "superkvalité" som ska hålla "skiten svävande" inuti motorn och inte skada lager osv efter "flera tusen mil".Jag tvivlar att detta är nyttigt även på en modern motor+supermodern olja.. JAG rekommenderar alla iaf att byta innan 1500mil...trots att de kör på helsyntet av god kvalité..Sedan så beror det på som sagt HUR de kör sin vagn. Viktigare också att byta ofta på den bilen som "svärmor" kör ,dvs fram o tillbaka till snabbköpet med kall "bruksmotor" som ligger "ett par" km från hemmet än den vagnen som glider på landsvägen mest hela tiden och ständigt har rätt temperatur på både olja+motor. Som sagt återigen,man vill ju inte att sin motor ska fungera som "stenkross" allt för länge. Men alla gör som de känner för...naturligtvis. Som lite "off-topic": Jag bytte senast på 735:an efter ca 900mil(olja+filter) och på M535:an byttes olja+filter efter ca 800mil nu sist. Ingen kostnad heller>>>45kr/liter helsyntet 5W/40 som köps i 20-liters fat av en "oljekontakt" som jag har,så det finns absolut ingen anledning att låta sin "gamla" olja cirkulera i motorn så länge att man börjar få "dåligt samvete" :) Jag personligen skulle inte köpa en bil som t.ex Audi som ibland rullar 3000mil mellan bytena..Iofs så skulle en Audi aldrig vara i närheten av mitt garage hur som helst oavsett detta men iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Tror nog att BMW har koll på när det behövs byta olja. Även om det inte skadar att byta olja, så är det nog en ganska onödig utgift att byta innan servicetillfället. Keep Your Distance! |
|
|
Tja...Ingen utgift anser då jag,köper du oljan på "rätt" ställen så kostar det "ingenting". Om man som bilägare ska göra någonting "extra" för sin bil någon gång "på året" så byt olja+oljefilter istället för att köpa annat "krims krams" till bilen,. Om man nu anser att en "extra oljeservice" är en utgift som man tycker är oöverkomlig, så spara in på annat. Mvh Janne. |
|
| När jag köpte min 320 bytte jag olja 2 gånger på 140mil. Från Castrol Magnatec GTX - Mobil 1 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.