|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Enligt bilen så ska första oljeservicen ske om 3400 mil, bilen har gått nu 650 mil, alltså kommer första servicen ske efter 4000 mil. Lite väl långt tycker jag eller är det normalt för en första service? Hur som helst så tänkte jag göra ett eget oljebyte nu, är det svårt, tar det lång tid? Var sitter filtret och är det ngt speciellt att tänka på. | |
|
Hejsan Vector! Oljebyten är aldrig en svår historia! Inte enligt mina erfarengeter! Länk Här ser du vart filter sitter. Jag vet att jag hade bytt olja som vanligt i din situation. Men Bmw har ju satt ut ett intervall utav en anledning? Hoppas det löser sig! Mvh // Martin Löfqvist |
|
parolof |
jag skulle byta före 4000mil, vid 1000mil, se Länk för tips för oljebyte, det är för e46 men principen är den samma |
|
Fler och fler bilmärken tycker jag har mycket långa intervall mellan oljebyten nu för tiden. Detta troligtvis på grund av bättre oljor och slitstarkare matrial i motorn. Själv följer jag tumregeln: 1500 mil eller ett år gammal olja. Och nej, det är inte svårt. Ränka dock med att det tar en timme att göra första gången. När du har gjort det ett par gånger tar det 20 minuter och då är 15 av dessa 20 minuter väntetid på att oljan ska rinna ur motorn. Lycka till! mvh / Kalle |
|
|
Låter som väldigt långa intervaller,men de är väl för att oljan blivit bättre. Men ingen skulle nog undra om dom hade 2000-3000 mil i stället,borde dom ju tjäna mer pengar på,för oljeservice ingår väl inte i dom fria milen? |
|
|
"Låter som väldigt långa intervaller,men de är väl för att oljan blivit bättre. Men ingen skulle nog undra om dom hade 2000-3000 mil i stället,borde dom ju tjäna mer pengar på,för oljeservice ingår väl inte i dom fria milen?" Oljeservice ingår i de fria milen men det känns länge till service. Bilen har nu gått 1150 mil och det ca 2600 mil till service. Funderar på ett olje byte nu snart... |
|
| för en kort livslängd på en ny bil så är det ju bra men vill man behålla den så är väl max 1000mil inget fel. | |
parolof |
konstigt att snåla in på 300-400:- på lite olja |
|
"konstigt att snåla in på 300-400:- på lite olja" Vad menar du? |
|
|
Både oljor och motorer har säkert blivit mycket bättre så att det motiverar långa oljebytesintervall. Teoretiskt sett alltså! I praktiken inträffar diverse överraskningar som motorkonstruktören inte tänkt sig! Tex: - vi bilägare har lärt oss att moderna bilmotorer "inte drar någon olja" varpå många bilägare slutat kolla oljestickan. Det går säkert bra i 1500 mil men 4000 mil...... - många bilägare kör bara korta sträckor och det brukar gå bra att byta oljan med ordinarie bytesintervall ändå! Det går säkert bra vid bytesintervallet 1500 mil men 4000 mil...... - vi ser många exempel på återkallande av bilar som har diverse konstruktionsfel. Tänk dig ett konstruktionsfel i motorn som gör att olja förstörs i förtid och bilföretaget vet inte om det! Eller i värsta fall bilföretaget vet om det men vill inte gå ut med det offentligt! Tänk dig sedan oljebytesintervaller på 4000 mil.... - osv Ett exempel är sista punkten som jag för ett halvår inte ens skull tagit med som exempel för det låter ju allför långsökt för att ens tas med som exempel! Icke desto mindre är exemplet alldeles sant och offentligt för SAAB idag. Många andra bilmärken har visst också problem med det sk "oil sludge"-problemet (73.000 träffar på Goggle) som troligen inte är något problem om man byter olja tex var 1000:e mil Det finns många goda skäl för att bilfabrikamter vill öka serviceintervallen. Alla skäl är säkert inte i bilägarnas intressen! Tex: - bilreportrar ondgör sig ofta över korta (tom så långa som 2000 mil) serviceintervall. Sådana negativa kommentarer vill bilfabrikanten inte se i biltester - bilreportrar och andra institutioner gör kalkyler över bilägandets kostnader där korta serviceintervall kan slå ut som en negativ faktor. Jag har till och med sett kommenterer som "välj en bil med långa serviceintervall. Det blir billigare för dig"! - en del bilfirmor har problem med kapaciteten på sina serviceverkstäder (tex VW-koncernen) och en del av det problemet kan man lösa galant med längre serviceintervall. För mig personligen (som gör all service själv på mina bilar) fortsätter jag att byta olja vid max 1000-1200 mil ett tag till. Min 3.0S har jag tex bytt olja 60 ggr på (mellan 15.000 mil och 68.000mil) och jag har aldrig haft några stora problem med den motorn. Per L |
|
|
Det är skillnad på mil & mil ... om man kör 4000 mil på ett år, kör 99% landsväg och aldrig startar motorn om den inte ska gå minst en mil så är det inte inga problem med långa serviceintervall (man bör dock kolla oljestickan då & då i alla fall). Väldigt många dieselbilar körs just så. Kör man 500 mil per år, bara kortkörningar i stadstrafik och kör som en kriminell så lär den motorn må betydligt sämre. Många prestandabilar körs så, då krävs tätare oljebyten. När jag hade en ny BMW så fick man ett gratis oljebyte varje år om man körde "lite mil", för mig innebar det dryga tusen mil per år. Audi har 3000 mil eller vartannat år (om man kör mindre än 3000 på två år) som rekommendation för oljebyte för många av sina modeller. Dieselmodellerna kan ha upp till 4500 mil mellan bytena. |
|
|
VecTor: Byt oljan nu, några förslag: Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
svintoleffe |
Jag skulle ALDRIG, köra en bil så långt som 4000 tusen mil första sträckan, det är ren idioti, Så mycket spån som frigörs i motorn dom första milen. Dom första gångerna, då sak man byta helt först vid 500 mil, sen sak man byta vid 1000 mil, sen kan man köra till 4000 tusen mil. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Jag trodde att E90 hade ett spann från 2000-3000mil beroende på hur mycket man kör. Jag har tex kört 1600 mil på 14 veckor med min 325 och han säger att det är 1400 mil till service. /Fredrik Swärd |
|
|
Just det där med oljebytesintervaller har ju blivit nästan som en tävling mellan bilfabrikanterna,dvs den som "törs" ha längst intervaller "vinner" bilköparens hjärta(verkar det som enligt mitt sätt och se). Frågan är ju om den låt säga tredje fjärde ägaren blir lika nöjd när kamaxlar o dyl börjar bli slitna,efter x-antal tusen mil.. Man ska aldrig glömma bort att små metallpartiklar o sura förbränningsrester mm. åker "runt runt" i motorn och kräver en mycket bra olja för att motorn skall klara sig länge,dvs oljan ska klara att "hålla skiten flytande" så att det inte blir mer slitage än nöden kräver..Men ingen olja klara av detta hur länge som helst,iaf inte bra att ha en olja i motorn så länge som 4000mil?!? Vanliga oljefilter klarar bara av att filtrera ca 20-25mikron stora partiklar resten(dvs mindre partiklar än 20mikron) åker runt i motorns olika smörjställen och sliter ner lager o andra smörjställen.Ett rejält jobb för oljan att klara av detta i "flera tusen mil"...Byt olja+filter oftare än så blir min rekommendation.. IGEN>>>Byt olja +oljefilter ofta,iaf oftare än vad bilfabrikanterna menar i deras servicemeddelanden..Anser JAG då. Mvh Janne. |
|
|
Bra skrivet Janne..Jag skulle aldrig vilja köra 4000 mil mellan oljebytena..Kalla mig gärna petig,men jag byter olja/oljefilter efter 500 mil.Och kör bara med det bästa enligt mig, Castrol TWS 10W-60. hjorten |
|
|
Onekligen många bestämda åsikter här, men jag kan se ett mönster ... de som är starkt emot serviceintervall över 1000 mil (ca) verkar köra bilar från 80-talet eller äldre. Andra som kör nyare bilar är mindre tveksamma. Det har hänt en hel del både på oljesidan och på motortillverkningssidan de senaste 20 åren, jag håller med om att bilar som är 25-40 år gamla absolut INTE ska köras 4000 mil mellan oljebytena, men på bilar tillverkade detta årtusende som körs med moderna (dyra) oljor är det nog mindre problematiskt. Jag har ägt flera bilar med serviceintervall mellan 2000 och 3000 mil, alla tillverkade efter år 2000. När jag kollade oljan på de bilarna efter 500, 1000 och 1500 mil så såg den ny ut och nästan ingen olja hade förbrukats. Är man osäker är det inget feil i att göra första oljebytet tidigare än rekommenderat, kanske efter 500-1000 mil i st f efter rekommenderade 2000/3000, men efter det kan man följa serviceplanen, åtminstone om man kör över 1500 mil per år. Det finns gott om bilar tillverkade efter år 2000 som har rullat över 20000/30000/40000 mil med långa serviceintervall (exempelvis taxibilar). Ni som byter var 500:e mil, hur många mil per år kör ni totalt och i vilken prisklass ligger oljan? |
|
|
dali>>>JAG anser att det enda som bilägaren behöver bry sig om snart är att byta olja+oljefilter,ganska billigt i sammanhanget att byta en gång mellan fabrikanternas rekommendationer och att öka motorns livslängd betydligt isf.. Köps oljan i t.ex "20-liters fat" så blir kostnaden nästan försumbar i förhållande till bilens andra kostnader. Återigen>>>Ett oljefilter tar inte bort alla föroreningar som cirkulerar inuti motorn,vill då gärna till att bilägaren litar blint på att oljans egenskaper(kvalité) är av absolut högsta klass. JAG vill då inte att min motor ska fungera som en "stenkross" om man säger trots användandet av bra olja :) Visst,taxibilar och andra motorer som "hela tiden" är varma slits betydligt mindre pga att alla toleranser i maskinen+att även oljan då arbetar i optimal arbetstemperatur oftare. Bl.a.kallstarter sliter som alla vet en motor rejält.. Mvh Janne. |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Tycker det är helt onödigt att köra 4 000 mil på oljan, särskilt i en ny motor där det samlas små spån och skräp i filtret. Far min som köper ny bil då och då byter efter 200 mil och sedan efter 1 000, det kostar ju inte särskilt mycket och då kan man ha ett riktigt gott BMW-samvete sedan :) |
|
Om Bmw säger 4.000mil så kan man säkert åka 6000mil med samma olja,själv byter jag enligt serviceindikatorn på bilen brukar bli ca 2500-3000mil mellan oljebytena kan tilläggas att jag kör på Bmw specade olja för bilen. mvh |
|
|
Hmm..jag undrar verkligen på "riktigt" om det finns så speciellt många här på sajten som inte byter olja iaf minst efter rekommendationerna :) De som kör "4000mil eller över det till och med" mellan sina oljebyten måste verkligen komma hit o berätta VARFÖR de gör det. Låter för mig som rena "maskindödarkillar". Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.