|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Körde i morse ifrån hemmet till Öland och det gick som vanligt ganska raskt undan. När jag kom på mig själv med att ha dubblat hastighetsskyltarna slog jag av på takten och började istället fundera på vad det är som gäller när polisen ska kontrollera att man håller hatigheten. Tänker främst då på med laserpistol. Jag har nämligen hört lite skilda bud om vad som gäller. * Polisen måste ha väst på/behöver inte ha väst på. (Sån där illande gul sak så att man inte går att missa) * Dom får inte stå gömda/dom får stå gömda. * Man ska neka/man ska inte neka Osv, osv... Finns det ngn vänlig själ som kan klargöra saken lite för mig INNAN jag behöver använda kunskaperna? Hur gör man? | |
kilroy |
Polisen har västar med olika färger, mer eller mindre synliga för allmänheten. Dom har högst sannolikt rätt att avgöra hur och när dom skall användas.Det förekommer att polisen står "gömda", t ex delvis skymda av viadukter och annat.Vet man med sig (och nu handlar det inte om önsketänkande) att man INTE kört för fort skall man naturligtvis neka, i annat fall är det nog ganska lönlöst. Det händer ju med jämna mellanrum att bilister blir frikända från anklagelserna om fortkörning. I de flesta av de fallen handlar det om att polisens mätutrustning inte har fungerat tillfredsställande beroende på väder och vind, frånvaron av tillfredsställande kalibrering och liknande.Som regel handlar det om att bita i det sura äpplet...vilket kan bli väldigt surt om man dubblerar hastighetsgränserna...:) Mvh kilroy |
bustorp |
Little Goddess: *Tror inte dom behöver ha väst just av den anledningen. Det är nog bara för deras egen säkerhet när dom vistas/arbetar vid vägen, liksom övriga vägarbetare. *Gömda eller inte, när du väl ser dom är det oftast för sent ändå. Tror knappast dom behöver "annonsera" sin närvaro för att ta fortkörare. *Chansen ökar väl om man nekar och det visar sig att polisen har haft något problem med mätutrustningen eller liknande, eller andra omständigheter. Vet man dock att man har kört för fort så tycker jag att det är befogat att erkänna det. En tabbe är en tabbe. Den ska man stå för. Personligen hade jag känt mig lite chicken om jag inte vågat erkänna vad jag gjort. Har du dubblat skyltarna så får vi hoppas att det var utanför tättbebyggt område (om nu det ska vara någon förmildrande omständighet, det låter mycket), för 50 är 50 o 30 är 30, och det är gjutet!!!!! "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Det är bevisat!!! kilroy är snabbare än bustorp! "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
kilroy |
bustorp*Haha...förmodligen bara den här gången...:) Mvh kilroy |
bustorp |
Jag kommer igen......kilroy Pilsner är ingen ursäkt för mig....fast jag har dubbla bokstäver på tangentbordet att välja på nu än innan ikväll. Fattar inte det......... Och dom dansar, dom jä---arna. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Bustorp: 30 är 30 och 50 är 50. Naturligtvis!!! Och det var på 90 väg och lite mer. Tack för svaren grabbar! |
|
|
Igåg körde jag igenom en laserkontroll som var hyfsat gömd, De stog med en civil mörkgrå V70, inga västar, men dock trafikpolisernas vanliga svarta uniform. Ja kan säga att man upptäckte dom inte förrän det var försent om man nu inte höll hastighetsgränsen :) Eller som i mitt fall fibblade med navigatorn o låg o tröska 60 på 70 väg. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vad jag har hört ska en polis som utför hastighetskontroller med laser ha reflexväst på sig. Inte för det innebär något för din egen del, boten kan de ju ge dig i vart fall men om du kontrar med att göra en anmälan på polismannen som inte haft väst så kanske du undslipper. Var i vart fall en kompis i min gamla klass som hade sagt det vid fortkörning och efter många turer släppte de bara iväg honom. Sen kan det säkert slå bakut så istället för endast en fortkörning får du en flygande besiktning på dig också =) En annan sak som säkert redan tagits upp i någon tråd men som ändå kan vara värt att uppmärksamma om man blir tagen är själva lasern. Den måste kalibreras inom vissa tidsintervall och om den inte blivit kalibrerad tror jag inte de kan ge dig någon böteslapp. Eller eventuellt om du får böter på plats men överklagar. Mvh Erik |
|
|
Trafikpolisen vet nog vad dom gör. Blir man stoppad i en stor kontroll så är risken att dom begått något misstag försvinnande liten. Däremot så ska man kolla upp alla kalibreringspapper och sånt ordentligt om man blir stoppad av den lokala sheriffen. Dom har oftast inte stenkoll på just trafikövervakning. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag var med om en lite läskig grej för ett par år sedan: Var på morgonen på väg till en kund som ligger på landet ett par mil söder om Gbg, och körde på en äldre länsväg, 70-skyltad. Rolig, slingrig väg som jag ofta har kört lite inspirerat på förut, men eftersom det var morgon och jag var lite trött låg jag i ca 70 och tänkte mest på sängen. Lite frånvarande noterade jag att det stod en Saab 9000, mörkgrå eller svart, på en anslutande utfartsväg med en gubbe i, men som inte körde ut framför mig trots att vägen var i övrigt bilfri. Funderar inte så mycket mer på det, utan kör vidare och lyssnar på morgonnyheterna, när jag noterar att det står en svartklädd man på en avfartsväg vid sidan av vägen. När jag närmar mig höjer han ena handen, och jag ser att han håller något i den soom jag tolkar som en mobiltelefon. I tron att det är någn som fått stopp och vill ha assistans väljer jag att inte stanna utan bereder mig på att köra vidare (jag vet, själviskt, men jag var rätt sen till kunden:-), men när jag är kanske max 25meter från mannen tar han flera steg rätt ut i vägbanan så att jag får tvärbromsa och gira kraftigt. I backspegeln då jag fått stopp ser jag då han vänder sig om att han bär en svart overall, som det står polis på ryggen på. Vad jag hade trott var en mobiltelefon visade sig vara en handhållen comradio med kort antenn. Det visade sig att de hade ngn fprm av trafikkontroll, och det måste ha varit den Saab 9000 jag noterat innan som satt och lasermätte. Jag hade inte kört för fort, men min ena halvljuslampa hade pajjat, men jag slapp påföljd då jag bytte den på plats då de påpekade detta. Lite surt påpekade de att jag skulle ha bättre uppmärksamhet i fortsättningen, men eftersom de inte hade bråkat om lampan valde jag att inte kommentera det utan sa OK och körde vidare. En så illa utmärkt poliskontroll förstår jag inte hur de kan göra: faktum är att jag såg jag ju polismannen klart och tydligt, men jag uppfattade ändå inte att det var en polis förrän jag passerat honom. OK, jag var lite morgontrött och kanske lite trögtänkt, men med tanke på de ökande vägrånen etc är det ju numera långtifrån säkert att man vill stanna om det står en godtycklig jeppe på en vägren och viftar... Så jag kan härmed bekräfta att polisen ibland har synnerligen dåligt utmärkta kontroller :-) Mvh. /Kjell |
|
|
Maximalt mätavstånd är 400 meter så det spelar ingen roll om dom har gul väst eller står nakna, du hinner inte se dem ändå!! Du kan begära att få se att kalibrering skett av laserpistolen innan de åkt ut för dagens mätningar. Har själv torskat mellan Sala och Västerås där jag blev mätt 396 meter från platsen där polisen stod. Svag högerkurva och polisen som mätte stod på höger sida av vägen, ingen möjlighet att se kontrollen!! |
|
| Om du dubblar hastigheten på 90 och 110 väg och ligger och pendlar mellan 180-220 så rullar det ju på rätt bra..... | |
bustorp |
Då kanske det inte spelar roll hur fort man har kört. Man kanske åker dit för vårdslöshet i trafik eller allmänfarlig vårdslöshet istället....... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Angående den (gula) västen: Arbetsmiljöinspektionen (heter de om jag inte kommer ihåg fel) har i sina regler skrivit att polisman som utför arbete, som inte är av tillfällig karaktär, på eller intill väg skall bära reflekterande väst. Detta för polismannens egen arbetssäkerhet. Jag är inte säker på att västen behöver vara gul. Jag har sett polismän i blåa reflekterande västar (liknande mc-polisernas uniform). Dessa borde vara godkända. Tillfällig karaktär (då man alltså ska slippa västen) är om man har suttit i polisbil och stoppat en annan bil, eller stannar och hjälper någon som finns intill vägen, eller liknande. Övervakning av trafik där man står placerad på eller intill vägen (t.ex. lasermätning) är inte tillfälligt arbete. Man borde inte enlig min uppfattning kunna slippa ifrån ansvar för hastighetsöverträdelse bara för att en polis inte haft en väst på sig, eftersom den inte påverkar mätningen utan bara polismannens egen säkerhet. |
|
|
traum: dock skall man rapportera till yrkesinspektionen att ansvarig arbetsledare inte följer Arbetarskyddstyrelsens regler för arbete på väg och därigenom gör sig skyldig till ett arbetsmiljöbrott ( samt troligen även tjänste fel då han är staligt anställd) vilket kan ibland vara bra att upplysa herrarna i blått om innan dom tar fram blocket... Glöm inte namn och nummer på polisen utan väst och ansvarig för "övningen" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag vart stoppad av 2 poliser väldigt nyligen när dom mätte att jag körde 61 på 50-väg. Det var totalt omöjligt att se dom med tanke på att en polisman stog gömd bland en massa träd utan väst och den andra mitt i korsningen bakom träden då också (han hade en väst på sig). Hursomhelst, han som stog med lasern var han som stog mitt bland träden och utan väst som sagt. Jag sa inte emot så mycket med tanke på att jag visste att jag körde för fort så det var bara tacka och ta emot liksom. Men nu till min fråga, tycker ni att det var fel utav polismännen att gömma sig sådär eller är det ok att dom gör så? Mvh //Robin |
|
|
Det finns inga bestämmelser som säger att de inte får "gömma sig". Det man kan klara sig på är formalia som att platsprotokoll inte är upprättat, man inte har kontrollskjutit lasern mot fast föremål (skall vara antecknat i protokoll) eller att man inte har kalibrerat pistolen i tid etc.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag vad om att få kolla på protokoll att pistolen blivit kalibrerat men det dom visade var en lite klisterlapp på pistolen, är det bara det eller ska det finns papper på att den blivit kalibrerad? | |
| Knasigt, så vi ska bryta mot gällande lagstiftning och polisen ska skämmas? | |
|
Absolut inte. Jag vet att jag körde för fort och att jag gjorde fel. Är bara lite nyfiken, men det är fel eller? Och som dom själva sa...man har rätt att få se papper på pistolen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.