|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mustang> På Audin jag hade med 2.8-liters bensin V6:an ville Lecab ha 12000 kronor för 12000-milsintervallservicen med kamremsbyte och allt. Då bilen var uppe över 20000 mil tyckte jag inte att det var motiverat, och lät en hemmameck byta rubbet för drygt 5000 kronor inkl. material. Så servicekostnaden är nog ganska lika, enda skillnaden är väl att dieslarna i många fall gör betydligt fler 12000-milsintervallserivcar än bensinaren under sin livstid. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround> Audis bensin v6:a är relativt lätt att byta rem på, V6 tdi däremot skulle jag inte nöja mig med 5000 svart bara för arbetet..... som dessutom kräver dator för pumpinställning sedan.. Audis 4 cyl dieslar är inte lika bökiga... |
|
andha45 |
Programmer, jag tycker nog man ska jämföra en 320d med en 318i, de har lika många hk och är båda 4-cyl. |
|
Programmer, jag tycker nog man ska jämföra en 320d med en 318i, de har lika många hk och är båda 4-cyl. Prestandamässigt så ligger dieseln närmare en 320 men vill du räkna cylindrar så varsågod. Ang. vw 4 cyl. diesel ock kamrem så i byte av kamrem så ingår även byte av vattenpump, tänk på det. |
|
|
Ang .diesel och bensin så är det lättare att få bra rabatt på diesel. Jag har som privatperson tex. 76 öre rabatt på diesel och 25 öre på bensin. Ta med det i era kalkyler... Jag brukar landa runt 1400 mil i brytpunkt. |
|
|
Ni som säger att man måste köra 3-4000 mil per år innan det lönar sig, hur har ni kommit fram till det? Räknat fram eller hört av en kompis eller... Skulle vara kul och se hur det kan räknas fram... |
|
|
adha45 och VecTor, att jämföra 320d med 318i ter sig lite haltande i mina ögon.... Nuvarande modeller (E90/91) har 'vänt uppocjned' på begreppen lite, eftersom både 318i och 320i är fyrcylindriga, liksom 320d. Dock är 320d den klart kvickaste av de tre, med sina 163hk/340Nm mot 320i som har 150hk/200Nm. 320d toppar 225 km/h och gör 0-100 på 8,3s, jämfört med 320i som toppar 220 och tar 9,0s på sig till 100. Dieseln är dock ganska mycket dyrare, den kostar nästan lika mycket som 325i... Min egen jämförelsekalkyl diesel/bensin (för ett år sen, jämförelseobjekt var då 120i och 120d) landade på att dieseln blir billigare vid 1200 mil/år, med förutsättningen att jag har tjänstebil. Eftersom jag kör närmare 7000 mil/år, och dieseln är klart rappare än bensinaren, var valet ganska enkelt! Nu har ju dieselpriset svängt 'i otakt' med bensinpriset ett tag, men tack vare dieselns lägre förbrukning (minst 30% lägre) blir besparingen bara större ju högre bränslepriset är.... Min 120d har klarat sig på hittills 0,56 l/mil i snitt på de 6000 mil jag kört den, utan minsta försök att 'snålköra'. /// Gunnar E. |
|
| Det är nog skillnad på disel- resp. bensin-bils köparna. en diselentusiast har nog inte lika stort behov att rivstarta vid rödljus, men vid landsvägskörning vill han nog köra om på ett säkert sätt, om man jämför då så är nog 320d ungefär lika med 325i. 320i är man tvungen att varva rejält för att få fart på kärran. Det går oftast inte att jämföra bensin med en diselmoter 0-100 då diseln måste växlas tre ggr. mot bensinarens 2 ggr. Men största fördelen med disel är att man inte behöver tanka den lika ofta (Pajala-STH nonstop 120 mil) | |
| ingen som vet hur man får det till 3000 mil? | |
andha45 |
Var just inne på bmw-treff.de. Bara idag har 3 5-serieägare berättat om problem med sina 5-seriedieslar: - 530dA e60 tappar varv - Luftmassemätaren 530d e39 01:a - Turbo + kat 530d e39 6500 mil Det ser tyvärr likadant ut hela tiden. Nästan aldrig problem med bensinare men ofta med dieslar. |
andha45 |
Nu är det två till. En som får byta alla injektorer (juni 2000, 530) för 20 tkr, en som fått turboras... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.