AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.119

Dieseln dyrare än bensinen...

Sida 1 av 2
andha45
har åkt genom Linköping ett par gånger och sett att bensinen där är konstant billigare än dieseln. Har även sett det på ett par andra ställen... Sedan Shell började med sina nya jättetydliga skyltar blir det mycket slående...

Även om normalpriset fortfarande skiljer några tioöringar är förändringen intressant. Det måste ju vara helt omöljigt att få ekonomi i en diesel om man inte har särskilda rabatter eller tillgång till bränsle etc. Det var skillnad för några år sedan då bensinen kostade 10 kr och dieseln 7...
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Inga problem för mig i alla fall att få det till att gå runt, kanske beror på att jag kör runt en 8000 mil per år också!
Sen att man kan tanka billigt gör det ju inte bättre!=)
Men det känns jobbigt när man måste tanka på mack!
Tankar man på mack måste man nog köra 3.000 mil per år för att det ska löna sig, vägskatten är bra mycket högre på en diesel. Förbrukningen är lägre, men inte så mycket som man kanske tror ... min Volvo S40 T5, 220 hk med automatlåda, klarar sig på ca 0.85 blandat (mycket landsväg), en diesel med motsvarande prestanda (exvis Audis 180 hk V6) ligger på ca 0.6 vid samma typ av körning. Blir några mil innan man kört in vägskatten, räknar man in att en dieselbil dessutom är dyrare att köpa (både ny & beg) så blir det ännu svårare att få ekonomi i det.

Kör man med en snåldiesel (< 130 hk) och rymligt samvete (tankar finn- eller ryssdiesel) är det en helt annan sak ... då hamnar man på 2-3 kr/mil.
E3
1.828
E36
USA bilar
och gallrar man sen bilen och reggar som LLB så blir det riktigt billigt..
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Er det noen som vet hvorfor E46 318d (115HK og 280 Nm ved 1750 rpm) ikke markedsføres i Sverige ? Den er ellers riktig populær på kontinentet og et dieselforbruk på lave 0,58 ved blandet kjøring (0,47 ved mye landevei) er etter min erfaring absolut realistisk :)

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
en dieselbil blir alltid billigare
hur ofta måste man repa en bensinare jämfört med dieseln
om man ska på semester med husvagn vad blir förbrukningen då?
plus att för miljön är det bättre med diesel
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Var i Linköping senast igår, men såg inte detta fenomen och har inte gjort det tidigare heller.

helgonet, en dieselbil blir billigare om milen ökar, men kör man 700 mil per år är en diesel dyrare än bensin, förutsatt att all skatt betalas och att man tankar lagligt.
andha45
Jag också i förrgår, ordningen återställd bensin 11,82 diesel 10,85
Jag har sett fenomenet flera ggr på senare tid...
E3
1.828
E36
USA bilar
Kör man inte långt och kör en personbilsreggad diesel så blir det klart dyrare än en bensinare,
Blir lite svårt att få kalkylen att gå ihop med 1500 mil/år skatt på ca 6500:-..
Som sagt kör du på pumpdiesel utan momsavdrag och PBreg.. och kanske 1500 mil.. då är bensinaren enda alternativet... tyvärr...
Men m,ed gallrad dieselbil och rött i tanken... är saken en annan
andha45
BMWE9,
bra fråga. Vi har en tradition i Sverige av att inte ta in de svagaste modellerna, och det gäller flertalet bilmärken. Jag vet inte varför men större bilar med 1,6 och 1,8 säljs sämre än 2,0 och ofta slutar det med att generalagenten bara tar in den större motorn... i Sverige köper man:
523/525 istf 520
318 istf 316
Volvo 2,5 istf 2,0 (när det fanns)
Audi 1,8T istf 1,8

I Tyskland - och kanske i Norge är det inte så trots att man ju helt klart har mer nytta av effekten i Ty än i Sverige...
PH
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
andha45; Kan det at man i Sverige fokuserer på store motorer og høy effekt bero på en stor andel leasing og firmabiler (i relasjon til den samlede bilpark)...utover det faktum at statens bilavgifter/skatter er lave i Sverige ?

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
andha45
Det stämmer nog, vi har ju ingen lyxbilsskatt här (eller snarare ingen som diskriminerar större/dyrare bilmodeller), förutom tj.bilsbeskattningen där bilar som kostar knappt 300 tkr och uppåt lyxbeskattas. Under denna gräns ryms t ex en 320d eller en A4 2,0 TDI eller en S60 D5 så det är väl därför intresset för mindre motorer är svagt... +traditionen då.
PH
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har många gånger konstaterat att Sverige är det land där bilarna generellt sett och överlag har störst motorer och störst bilar. Och Sverige är det land där det körs mesigast i hela Europa. Möjligen med undantag för Norge. Där körs det lugnt.

Detta ÄR ett faktum. Inget nonsens.
andha45
Håller med helt och hållet. I vissa mellansvenska städer är tempot på 50-vägar 45 och på 70-vägar 60-65...
I Danmark körde de som i Sverige när jag var liten på 80-talet, nu kör de mer kontinentalt... 170 är inget ovanligt på motorvägen där.

Sverige V70 2,5 T aldrig körd över 140 (240 toppfart)
Tyskland V70 2,0 körs ofta i 200 = toppfart
=)
Mu
616
Mustang

540iat -94
Det där med att disel är billigare att serva stämmer nog inte alltid... Audis v6 tdi motorer kostar bara kamremsbytet utan service ca 12 tusen varje tolvtusen mil.. Inte överdrivet billigt på VAGs mindre dieslar heller..
andha45
Jag är rätt säker på att dieslar är dyrare att serva numera men det kanske finns undantag.
Risken för dyra reparationer är dessutom större (gäller BMW, Audi, Volvo, VW...)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
ca 4000kr till material för kamremsbyte till min passat tdi... plus jobb hamnar det på 7-8000... inte heller så billigt..

// Erik

----
No real power -just KCR :)
bj
87
bjogum
540i -93
I regel lönar sig med diesel så länge du kör minst 2000mil om året.. De dyraste utgifterna på en bil är helt klart bränslet (skatten gör knappt nått när en bil ligger på 30-40 tusen/år i kostnad). Skiljer bränsleförbrukningen mellan en bensinare och diesel 0,2 dl så går man plus ett par hundra per månad, räknat på 2000mil/år.
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Köpte just min första dieselbil. Här i England är bilskatten den samma på diesel och bensin men priset vid pumpen är alltid högre för diesel(inte mycket dyrare ca 90p/liter för bensin och 93 för diesel)

Det lönar sig alltså med diesel även om man inte kör så mycket.

MVH/Dan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jämför man en 320i och en 320d (E46 -02) och tar hänsyn till förbrukning, vägskatt, bränslepris så ligger brytpunkten då dieseln blir billigare någonstans vid 14-1500 mil. Inköpspris och försäkring ligger på ganska lika nivå. Service och reperationskostnader har jag inte full koll på än.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.