AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.584

Snett Bakhjul

Sida 1 av 2
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Tjenare, Har kvar ett problem efter en liten "incident" jag var med om.
Bakhjulet, höger sida. Det är snett. Vad kan vara fel? Kan det vara så enkelt som hjulinställningen?
Kan nämna också att min "incident" var att jag körde på en kant relativt hög fart,, ca 70 km/h

Mvh Claes

Never before has one car done so much for so many, thank god for e30
du kan inte justera hjulvinklarna bak på en e30. om du inte börjar snickra om lite...antagligen har du gjort bärarmen sne vid din manöver och därför är hjulet snett...

vet inte hur sannolikt det är att drivaxeln tryckts ihop och kanske åkt in i diffen eller liknande,men jag hade ju undersökt det också

MVH
Johan K
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Ok, är den klurig att nyta bärarmen eller hur sitter den egentligen.? Har precis bytat oljepump, tråg o motorfäste så skulle vara skänt o åka ut o köra snart nämnligen!

Mvh CLaes

Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Kan väl också nämna att den ser ut som en gammal citroeng på höger bak sida, hjulet går upp en bit i hjul huset om ni förstår.

dj
58
djkpg
320 touring e30
Hade samma problem med min. Har bytt bärarm nu och allt är som det ska. Tycker att det var smidigt, tog ca: 6h för mej, fick dessutom veva ner bilen från lyften, trefasen pajade, självaste jobbet tog 1,5h.Lycka till. MVH Danne
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Har precis tagit bort hjulen på båda sidor bak, och ser inte att bärarmen är sne. ser likadant ut på båda sidor.
Däcket lutar ju innåt på vänster sidan men när jag hissade upp bilen på pallbockar så blev det som vanligt, det verkar som att den bara lutar när hjulet är under "tryck".
Kan det vara dämparen det är fel på el. vad är det?

Mvh Claes

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är fjädern som reglerar bilens höjd. Lyfter du upp bilen så avlastar du ju fjädrarna helt och då blir bilen självklart som "vanligt" igen. Tror inte det är några fel på dämparna om de inte blivit krökta. Kan inte tänka mig något annat än att en bärarm har krökts. Det är ju den som lyfter upp fjädern underifrån.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Hur kan man se om bärarmen har gått av då? Med ögonmått och jämfört båda sidor ser den ok ut.
Känns ju surt att köpa ny bärarm och sen visar det sig att det inte är den.?
Annars är den klurig att byta?
Mvh Claes

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Bärarmen har definitivt inte gått av men den "kan" ha blivit krokig. Enda sättet jag kan komma på är att komma under bilen o sen utföra lite mätningar på vänster respektive höger sida med bärarmen som referenspunkt. Hoppas du har koll på vilken av lederna som är bärarmen? Det är som sagt den som fjädern vilar på.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Och självklart måste du ha full belastning på bilen medans du är under den, dvs du får inte ha den upplyft på något sätt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Meddela gärna hur det gått sen när du löst problemet för det finns flera som haft liknande problem här på forumet.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
hm, när bilen står på marken med "full belastning" ser den ut som en gammal citroeng, dvs vänster bakhjul åker upp en bit i hjulhuset samt att hjulet låtar lite innåt.
Kan du säga att du är nästan 100% på att det är bärarmen? Isåfall hur byter jag den på lättast sätt?
Tack för hjälpen, Mvh Claes

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nej jag vågar inte lova något åk till en bra verkstad och få ett utlåtande kanske? Eller kör den på en besiktning ?
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Hehe vågar ju inte köra den på en besiktning, då kommer det ju bara dyka upp 100 fel till.. Men även om det är bärarmen så kanske man inte ser det så bra? kan kanske vara ngn liten vinkel som gör att det lutar så mkt?

Det skumma är ju att den åker upp så långt i hjulhuset, precis som om dämparen var paj?
Vet du om det är Gas el. Olje dämpare? Är det olja så borde man ju se om ngn bussning har gått inne men jag kan inte se några spår på det.
Mvh Claes

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Sitter fjädern på plats överhuvudtaget då ? Den kanske åkt av fjädersätena ? Dämparen har som sagt inget med höjden o göra egentligen. De har bara till uppgift att dämpa rörelser upp och ner.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Har varit ute och mätt nu. Verkar som att det var bärarmen som fått sig en j*vla smäll. Ska försöka hitta en ny på skroten och Byta den. Verkar rätt pilligt bara men det ska väl förhoppningsvis ordna sig.

Mvh Claes

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det kan nog vara ganska lurigt men absolut inget omöjlighet. Sök lite tips här på forumet om tidigare liknande problem. Hoppas du har tur o det räcker med o byta bärarmen
mvh
/ Clas här också..
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Har ringt runt till halva stans skrotar nu till ingen nytta.. Om inte en bärarm från en 323i -89 passar? ngn som vet? Higway Star kanske?
Mvh Claes

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
spana in den här sidan www.realoem.com, sök upp aktuell del, och kolla vad delen du söker har för artikelnummer. Sedan kan du kolla på en annan årsmodell eller modellbeteckning och se om artikelnumret är detsamma. Isåfall passar delen.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Hmm ok. Det verkade konstigt för mig som inte är så grymt "insatt". Gick in på sidan och hittade "trailing arm" och antar att det är det som är bärarm.
Men det finns ju 6st olika att välja mellan. Hur vet jag vilken som är vilken då? Känns som man sprungit vilse i djungeln.

Mvh Claes

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hmm jag hittade bara 2st. En av dom har dimensionen 88mm och den andra 91mm och jag vet fan inte vilken av dom du ska ha.

Däremot ser det ju ut som det är samma artikelnummer på en -89 som en -85 så det borde ju vara kompatibilitet mellan årsmodellerna.

Nån annan som vet nått om vilken dimension man ska/bör ha ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.