AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.856

Skillnader på M-fronter -96

Sida 1 av 2
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har kommit på lite saker jag inte visste innan som har satt griller i huvet på mig.

Det verkar som att bilar som lämnade fabriken från -96 och framåt med komplett M-aerokit och utan oljekylare (alla förutom 328i och M3) har ett frontspoiler med två ribbor i gapet under nummerskylten. Som nedan.
Länk

328i och M3 verkar däremot ha samma utformning av gapet som de tidigare M-aerokitade bilarna med ett gap med nät och helt utan ribbor. Se bild.
Länk

Frågan är nu om någon råkar veta varför det är så och om det bara är att gå till BMW och köpa samma nät som en 328:a, knipsa ribborna och sätta dit nätet?
ha
734
haack
X3 30d -18

jepp..så e de..går att byta ut nätet mot galler och tvärtom..

/crille

the sky is the limit!
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Japp det är bara att byta!

Men däremot tror jag att din utredning är fel på en punkt; även 328i hade ribbor i M-fronten från fabrik. Det hade i alla fall min kompis 328iM Coupé -97 som såldes ny i här i sverige.

MVH
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Kanon! Bra att få det utrett. :)

Konstigt detdär med 328:orna för jag har inte trillat över några med ribbor? Verkar helknepigt detta.

Till avgassystemet. 320i/323i har ju enkelpip original (även med M-aerokit) och om man vill ha dit ett lite trevligare dubbelpipigt måste man även byta nedre delen av bakspoilern?
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Haglund: Jag är ju bara säker på att hans bil hade det. Om du kollar på bilder på E36:or så finns det massor med eftermonterade M-paket. Ett fabriksmonterat M-paket urskiljs enklast genom svart innertak i bilen (brukar inte eftermonteras då det är ganska omständligt).

Det är inte bara ribborna i fronten som skiljer sig från en äkta M-front, utan även den lilla svarta läppen längst ner. Denna fabriksmonterades aldrig på M-paketfronten utan bara på M3.

Troligt är ju att den som byter ribborna mot ett nät också monterar denna läpp.

Alltså: Säg till om du hittar en 328i -96 eller framåt, med svart innertak, nätet i fronten men utan läpp. För då kanske jag har fel och nån på BMW gjorde fel med min kompis bil :)

Ang. diffusorn bak så är den olika beroende på om du har ett eller två utblås. Brukar dyka upp sådana till salu på PowerBörsen lite då och då.

MVH
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Crisse:
Tackar för hjälpen!

Läppen vet jag om. Har funderat på att ösa på en sådan på min eftersom den täcker lite av gummiprylarna som sitter under frontspoilern och dessutom ger ett lite skönare utseende.
Jag ska ut och leta 328:or. ;) Nädå, men det verkar vara en väldig härva dethär...

Diffusor ska jag hålla utkik efter här på börsen. :)

Tackar än en gång!
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Haglund: No probs :)

Tycker absolut du ska montera läppen på din bil, det gör större skillnad än man kan tänka sig. Kostar typ 400 kr på BMW har jag för mig. Lycka till och god jaktlycka :)

MVH
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Diffusorn och nätet kanske inte är så dyrt på BMW de heller. Får helt enkelt åka upp och höra mig för om en liten stund. :)

Skulle passa bra med en Eisenmann där bak tror jag bestämt...
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Tror ja fick ge 1000 kr på BMW i norrköping för nedre delen av bakspoilern, när ja bytte för ca 1,5 år sen.

Så den borde väl ligga där omkring skulle ja tro.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
jag tänkte bara kolla ifall jag förstått rätt,jag har M-pkt original med svart innertak(står även i utrustningslistan) och nät med den svarta listen längst ner FRAM är den eftermonterad då?har även komplett bak och sidor mm.tack för svar!! 96;a

Mpower
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Crisse: Jag har -97 med svartinnertak, nätt i fronten men med läpp! Men så är den då utrustad så från fabriken då bilen varit speciall beställd till Bmw i frankfurt som en visningsbil.

MvH Bmw 4-ever
peter78w:
Antagligen så har bilen levererats utan läppen men sedan har de antagligen eftermonterat den, ganska omgående om bilen som ny hade varit visningsbil.
Ovanlig och kaxig bil förresten! Inte ofta man ser en dakargul E36 touring!
Min är tillverkad 9804 med originak M-paket, ribbor i fronten men utan plastbitarna längst ner. Dessutom har jag svart innertak, men det har kanske alla cabbar med svart suflett?

/// Micke
Touringklubben: Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
fick för mig att man får svarta taket när man betäller m-chassi och inte Mpaketet...men jag kan ha fel.någon som har m-paket men inte chassi?? vilket tak iså fall.

Mpower
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
M-paket utan M-chassie finns inte. M-chassie utan M-paket finns och är standard på alla kupéer efter vad jag har förstått. Är det så så finns det helt klart M-chassie utan svart innertak. Hade det i min 325:a.
Det svarta innertaket är nog ett mycket bra kännetecken när man vill hitta en bil som var originalutrustad med M-paketet.
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Vad menas med M-paketet? Har M-ratt och knopp, och sport stolar osv alltså bra invändigt inga M-kofångare. Till saken hör att jag har svart tak med i min compact, hör det ihop med m-sakerna som finns i bilen eller har det varit ett utvändigt m-paket med på min.

//Ville
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
M-paketet, som jag har förstått det, innehåller svart innertak, sportstolar (minst halvläder/halvmocca), M-chassie (standard på alla coupé och 6-cylindriga compact), 16" paralellekerfälg, M-aerokit innehållande frontspoiler, sidokjolar, bakspoiler, andra lister och M-emblem på sidolisterna, klimatanläggning med kupéfilter, läderklädd sportratt (treekrad), läderklädd växelspaksknopp och dimljus fram.

Om din bil svart innertak så kan det vara för att den är så pass sen i produktionen. På slutet verkar det som att de byggde ihop en massa konstiga paket innehållande diverse saker, förmodligen för att bli av med saker som låg på hyllorna.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Måste lyfta denna gamla tråd,
M-Chassie standard på ALLA kupé? Är du verkligen säker på det??
Ett litet tillägg, har en 97-as 328 m orginal m-paket och ribbor fram. Så det verkar va ribbor även på 328.an. Är nog bara m3 som har nät, om det inte är nån spec. beställning.
328 har ribbor och M-bilarna har nät.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag har nät och svarta läppen längst ner fabriksmonterat men det verkar som någon pillat dit nedre läppen efteråt...

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.