|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad ska man tänka på om man tänker köpa en 320/325 från 91 o framåt. Jag har nästan 0-koll. Tacksam för svar! //Niklas | |
|
Välkommen till Autopower. 320 är nästan lika "dyr" som en 325:a men bara hälften så kul. Reservdelarna är ingen skillnad på däremot så ligger försäkringen lite högre på 325:an. Köp en med "vanos" motor det vill säga nyare än -93 då den kom. Använd "sök inlägg" knappen så lär du hitta hu mycket som helst ang E36:an. MVH |
|
|
Tack för det svaret. Jag försökte att söka lite, men hittar inte direkt ngn köpguide på dom modellerna. Så min fråga är vad ska man titta på när man kollar på dom? Något speciellt som brukar komma på dom? Ngn fara om de gått 20 000mil + ? Någon speciell service som gärna ska vara gjord? HOppas ngn har lust/tid att svar. Mvh Niklas |
|
|
Är bilen "väldokumenterad" så spelar 20kmil mig ingen roll... --- King of the road |
|
|
Campar: 20 000 mil är inget som helst problem för en 320i/325i som servats utan slarv. M50-motorerna känns rätt skottsäkra. Jag blir själv fascinerad varje dag av hur bra min egen 325i går i motor och transmission (20 500 mil). Givetvis får du vara beredd på att byta slitagedelar som belägg, skivor, koppling osv. Stötdämpare och sånt där kan ju också börja ge sig efter så många mil. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Hej du. Tänkte utifrån mina E36-erfarenheter svara lite på dina frågor. Vissa exemplar har haft kollosalt dåligt rostskydd, så var noga i det momentet du kollar rost. Lyft t.ex. på bagagerumsmatta och böj försiktigt på gummilister för att se vad som finns under. Ju mer mil på mätaren, desto viktigare att det finns en god dokumentation som du kan följa och se så att serviceintervallen följts osv. Kolla sedan lite noggrannare på hjulupphängningsdetaljer såsom bussningar, styrleder osv. Väldigt vanliga fel på e36 rent generellt sett. Skulle nog vilja säga att det SKA vara bytt på en bil som rullat 20 000mil. Provkör, lyssna och känn. Skakningar, oljud vid körning på ojämt underlag osv. kan ge svar på dessa farhågor. Givetvis ska du också kolla så att motorn och drivlina är i bra skick. Oljeläckage och onormala ljud bör inte finnas på den bil du bestämmer dig för. Önskvärt är ju om Insoektion 2 är gjord hyffsat nyligen då det är den stora servicen och därmed den mest kostsamma. I övrigt bör du kolla så att den bil du är spekulant på inte varit krockad och om den är omlackad så ska du få veta varför. En bil som t.ex. rullat 20 000mil är inte förskonad från stenskott i fronten osv. Inuti bör du också kunna se om den verkligen har rullat de mil som uppges genom slitatage på stolar, ratt, pedaler osv. Hoppas du inte skräms av allt jag räknat upp, men utifrån mina egna och väl bekantas erfarenheter vill jag bara dela med mig. Hur som helst är en 320 eller 325 av E36 modellen en riktigt skön bil att köra och åka. Lycka till! |
|
| Bara undrar, hur många är det egentligen som servar sin 10-15 gamla e36:a på bmw-verkstad för många många tusenlappar? Jag gör det själv iaf, byter oljor, filter å tändstift minst en gång om året, och det till en tredjedel av priset å lämna in bilen? samt att det är ju inte direkt svårt å göra själv... Omotiverat å lämna in en sån gammal bil på verkstad bara för att få en stämpel isåfall.. | |
| Min åker in på BMW även om jag skulle kunnat ha gjort det själv eftersom dokumentationen och historiken på min vagn är extremt bra. | |
|
Jag lämnar in, förutom när jag gör en extra oljeservice mellan de vanliga serviceintervallerna. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Min 318is -94 som jag sålde i april i år har aldrig varit inne på en icke BMW-auktoriserad verkstad. Jag köpte den med 6000 mil och sålde den med 11000 mil. Blev ett par Inspektioner och oljeservicar, byte av bromsvätska, byte av bromsskivor och -klossar, spindelleder och lite annat. Ok det har ju kostat en del extra med tanke på BMW-mekanikernas timkostnader. Men det hjälpte mig väldigt mycket vid försäljning. Behövde inte ens annonsera den. Hade den gått längre eller inte haft BMW-stämplar från början hade jag nog resonerat annorlunda. |
|
|
Nu är det ju som så, att detta nästan stör mig. När jag köper en bil så undersöker jag skicket på plats så klart, provkör m.m. Sen om den har stämplar om service från bmw för 10,000 mil sedan, so what? På vilket sätt spelar det någon som helst roll. Jag bryr mig inte det minsta om service böcker m.m. Det påverkar inte bilen när jag ser den på plats, visst är det en "trygghet" Kan berätta om min bil då, undersökte den tämligen noga, visst fanns det lite rost men priset var satt lågt p.g.a det (vilket är fixat, bytt skärmar istället för laga) Sen fanns det kvitton på bamse bussningarna bak + lite smått & gott som var bytt för 1 år sedan, även inspection II var gjord för 1,5 år sedan. Men, till saken då, den låter hur fint som helst i motor, läcker ingen vätska alls, och är utmärkt på vägen (dämpare m.m.) Så, service böcker o shit.. lägg ner det många gånger , det är gammla bilar vi pratar om, mkt import, fejkade böcker. Nä usch.. Då känns det 10x bättre med en bil som en BILINTRESSERAD kille haft (inte börje 43 år som bara kör o kör o kör), om han har kvitton på massa bussnignar, lager, skivor, olja etc etc så märker man ju att han tagit om bilen, givetvis får man kolla så dom är bytt också :) Min bil har gått 22,500 mil, spelar absolut ingen roll. Antar att jag inte har ngn bok alls & liknande. Lämnar in toppen på total renovering (orkar inte slipa ventiler m.m. själv), byter packningar i motor + smått & gott, har satt dit slitsade skivor, bättre belägg, bytt till polytheran bussningar, nya dämpare, bytt dörrar + huv + skärmar (Rostfri bil), kvitto på underreds behandling av cert. firma. Då är alltså inte en käft intresserad för det är inte gjort på BMW och fått stämpel.. Koooooooooooooom igeen.. Ge mig 1 anledning att spendera nästan dubbla summan på att ta hand om min bil för att få stämpel på en 12 år gammal bil.. Näni, då behåller jag bilen tills den faller i bitar istället. Vore skillnad om det var en 3 år gammal M3 lr ngt. Om jag får 5,000 kr (eller mer) pengar för min bil p.g.a en jävla bok med stämpel i (som kan va fejk), vem är lurad då? Jag lr köparen? Nä, kolla på bilen, i minsta detalj, peta o pilla o testa på, känns den bra, köp den.. mil & bok är ointressant till 99%. Nä, nu ska jag dricka kaffe.. |
|
|
Fraggen, exakt, klockrent. För övrigt är jag utb. mekaniker så jag har absolut ingen anledning att lämna in, poleran är mekaniker på BMW så man kan få låna spec. verktyg om det behövs.. Nä.. Kolla på bilen i nutiden, istället för att se vad som är gjort för länge sen. Är bilen missköt i service väg m.m. så sätter det sina spår, man kan avgöra rätt snabbt på motor (både utsida och ljud, prestanda) hurvida den har haft sitt tidigare liv. Börjar bilen gå riktigt långt, upp mot 30k mil men ändå känns helt OK, då är det nog en bra idé att byta kamkedja, gärna passa på att slipa ventiler, byta tryckare etc. Men ja.. mil hit & di.. spelar väl ingen roll, en kaross går ju 100,000 mil om man vill.. bara & byta delar. Tyvärr köper folk hellre en risig/dåligt skött bil som gått 14,000 mil än en kanon bil i minsta detalj som gått 28,000 .. tyvärr! Dumt.. så dumt.. |
|
|
magican: kunde inte sagt de bättre själv,håller med till 100%. |
|
|
En bil som är servad på BMW-verkstad är helt enkelt mer lättsåld/attraktiv än en som inte är det. Det leder inte till något att diskutera det, det är bara så. Precis som att det känns tryggt att köpa en svensksåld bil. Face the fact. Du får serva din bil precis som du vill, och jag kan utan tvekan förstå att man som mekkunnig väljer att spara pengar på det viset. Crisse: Tycker din f.d. 318is ser riktigt fräsh ut i galleriet. Med 6000 mil måste det ha varit en riktig pärla! Svensksåld gissar jag? :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Huvudsaken är ju att man är nöjd själv. För min del valde jag ju mellan icke aukt. verkstad eller aukt. Jag har goda kunskaper om bilar men har inte tillgång till varken verktyg, material eller tid att reparera/serva bilen själv. Jag ångrar inte att jag valde att lämna den på BMW. Det kostade extra men jag tycker att det var värt det på många olika sätt (påstår inte att det rent servicetekniska är bättre på BMW än hos någon annan för det vet jag inget om). I ditt fall magican skulle jag göra precis som du gjort. En bil med 22,500 mil utan stämplar rätt igenom finns det ingen anledning att lägga sådana extra pengar på. En parentes är ju att servicekostnaderna på en 318is E36 är skrattretande låga, även på BMW Group. Olof: Den bilden ger faktiskt inte bilen rättvisa. Så här såg den ut under större delen av mitt ägande: Länk Jag tröttnade på 17" M-fälgarna ganska snart. Efter denna bilden togs satte jag även in nackstöd bak. Den var väldigt, väldigt fin. Inte svensksåld tyvärr, köpte den dock på en BMW Niederlassung, Elmshorn utanför Hamburg i augusti 2000. En tidigare ägare. Ett riktigt originalfynd. Sedan dess har det gått snart 5 år av AutoPower-missbruk :) Ska du sälja 325an nu? |
|
|
Crisse: Blev trevlig även med 16-tummarna! Riktigt välhållen ser den ut. Niederlassung känns ju som ett ganska säkert kort, hade jag absolut kunnat tänka mig att handla från! Men det kan väl inte vara ofta de har inne så pass "billiga" bilar? Hade för mig att de sålde vidare dylika till mindre handlare. Annars borde man kanske importera nästa bil därifrån. Jepp, ska sälja 325i. Inte för att jag behöver något snabbare i första hand, men däremot större. E36 är lite för trång och högljudd även fast den har väldigt många goda sidor. Jag är väl lite sugen på en E34 av senare årsmodell, 525iA känns vettigt, men fan vet vad jag hittar på. :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Min bil har gått 22300mil, men det känns verkligen inte. Har full dokumention dvs, full s-bok och en massa kvitton på minst 25 lappar. Då är det inte så farligt om en bil har gått över 20"mil. Men håller med Magican och Fragge om att man behöver inte lämna in bilen hos en Bmwverkstad, på så pass gamla bilar. Jag själv kommer lämna in min bil på service, men inte på nån Bmwverkstad iallafall. Crisse:Jag hade velat montera nackstöd bak, hur har du gjort? Mvh, Jan. |
|
|
U-turn: Det är busenkelt. Under din hatthylla finns fästen förberedda. 1. Skaffa nackstöd plus "pinnarna" som nackstöden sitter i. 2. In på BMW och köp 4 st. små clips och 4 st täckringar av plast (dom vet vilka du menar om du säger att du ska eftermontera nackstöd). Allt kostar max 50 kr. 3. Fäll baksätet eller lossa om du inte har fällbart. 4. Lossa de kuddar som sitter på varje sida om ryggstödet genom att dra dem rakt ut. 5. Ta loss den kåpa av plast som sitter i framkant på hatthyllan. Sitter med plastclips som syns direkt när man fällt/demonterat baksätet. 6. Ta loss klädseln på C-stolparnas insida. Bara att dra rakt ut. 7. Ut med hatthyllan. 8. Borra 4 hål i hatthyllan (förberett genom markeringar på undersidan av den, titta noga). 9. Sätt fast täckringarna i dina nya hål i hatthyllan. 10. Montera clipsen på de fyra hållarna som sitter i bilen. 11. Montera tillbaks hatthyllan och klädseln i omvänd ordning. 12. Dunka in nackstöden! Det jobbiga är att hitta nackstöden. Till 318is så hittade jag en kile som sålde en hel klädsel, och eftersom nackstöden sitter i hatthyllan och ej i ryggstödet kunde han fortfarande sälja den som komplett. Då fick jag två nackstöd plus fyra pinnar för 600 kr. Till M3an hittade jag inga i svart skinn, så det fick bli nya på BMW. Tog några dagar att få hem dem och de kostade nästan 1300 kr styck inkl. pinnar. Tråkiga pengar men jag vågar inte köra folk i baksätet utan nackstöd. Olof: Nej den var i billigaste laget för att få stå välputsad i deras hall. Men det var ju några år sedan också. Nu har nog E36an gjort sitt hos de stora handlarna. Sen får jag känslan av att prisskillnaden mellan vanlig handlare och BMW Niederlassung var lite mindre på den tiden. Jag tycker absolut du ska satsa på en E34. I rätt skick är det en riktig connoisseur-bil. Se till att få en med de bredare njurarna fram. 540i e ju inte fel =) |
|
|
Crisse: tack så mkt för beskrivningen!! Ska leta efter nackstöd nu..:) Mvh, Jan. |
|
|
Tack för alla svar, känns som att jag inte har så mycket att oroa mig för vid ett ev. köp! =) Men nu en grej till, hur tar jag bort mail notisen jag får varje gång någon svarar i denna tråd? =) |
|
|
Campar: Gå in i "Ändra användare" och ändra inställningen. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.