AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.386

H&R coilovers på m3e46

Sida 1 av 2
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Någon som har erfarenhet av H&R RSS eller H&R PCS på m3e46?.
Hur står dessa sig jämfört med Bilstien PSS9?.

Läsvärd tråd: Länk
Blagge på forumet har H&R om jag inte missminner mig...
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Jag fick denna fråga av en amerikansk tillverkare av coilovers
"
The first question is do your laws require that there be no spring play at full suspension extension? If so, we need modify the suspension slightly to conform - we've done this before so no worries."

Vad betyder detta?
RS2 eller någon annan som vet?

M3
88
M3_odbro
M3-95 Limo 276
320-84
Det menas att enligt lag så måste fjädrana sitta helt fast när dämparen e i sitt max läge!!

Detta har jag råkat ut för, för något år sen men en opel kapade av fjädrana, men på beiktingen när dom hissar upp bilen så sitter dom löst! löser man lättast att sätta en slangklämma!!

Vad dom gör så minskar som nog slaglängden på dämparna!

David
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Då är detta ett lagkrav i sverige att fjädern ska sitta fast?.

M3
88
M3_odbro
M3-95 Limo 276
320-84
Japp!
355Hp,

Varför vill du ha just H&R? Jag känner några som har dessa på E46 M3 och de är inte odelat positiva. Det de klagar mest över är att stötdämparna inte verkar kunna hantera de hårdare H&R fjädrarna. Jag tror stötdämparna är exakt samma som i Bilstein PSS9 paketet. Vem är den amerikanska coil-over tillverkaren? Jag vet att Ground Control använder en äldre kortare Koni bakstötdämpare för att förhindra att bakfjädrarna trillar ur när man hissar upp bilen.

/RS2
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
RS2:
Det är G.C

355Hp,

Jag vet att de testat "help springs" tidigare som en lösning men det är också en kompromiss på en vanlig gatbil. Vore kul att veta om Jay på GC har någon annan lösning nu eller om han bara tänkte på att anpassa fjäder längden. Jag vet de som gått igenom kontroll besiktningen i Sverige utan anmärkning med vanliga Koni dämpare och Eibach racing fjädrar ifrån GC och utan någon speciell anpassning. Men han tänker nog på Schweiz som nästan är samma sak som Sverige... :-)

/RS2
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
RS2:
Det är en återförsäljare av g.c som jag har kontakt med.På g.c enkelt ställbara dämpare så var det inget problem att anpassa dessa så att de uppfyller sbp krav(utan kostnad).Vad de gör vet jag inte.

På de dubbelt ställbara som jag ska har de ännu inte utfört denna operation,därför ska de kontakta Jay för info.
Troligtvis går det att göra som på de enkelt justerbara, annars är det tender springs som gäller.Dessa ser ut som help springs men är inte riktikt samma sak om jag har förståt det rätt.Men de var inte gratis,men om det är detta som krävs så tar jag det för jag vill inte chansa när det är dags för sbp.

355Hp,

Om det är Dan Law så är du i goda händer då han är mycket erfaren. Jag skulle dock ta reda på vad det är de gör innan jag beställer. Har du kollat in TC Kline Racing? Koni tillverkar dubbelt justerbara till TCK medans GC bygger om stötdämpare. För att hålla fjädern på plats så används helper springs (med väldigt låg spring rate) medans tender springs används för att få en progressiv fjädring. Kolla in bilderna på länken nedan där man svetsat fast fjädrarna för att vara godkända i Tyskland.

Länk

/RS2
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
RS2:
Jag har nu även fått ett pris på Moton Coiloverkit (non coilover bak).Detta är dyrare men de är dubbelt ställbara utifrån både bak och fram.Mitt största problem med dessa är hur man ska dra "slangarna" till gas-behållarna utan att borra några hål i karossen,det ska gå men hur.Hur gör man på t.ex Öhlins dämpare?.
Vilket ska man välja G.C eller Moton?(Veckans I-lands problem).
Moton känns lite overkill,men det ska vara ett grymt bra coilover kit.
Vad hadde du valt?.

/355Hp

355Hp,

Vad ska du använda bilen till då? Visst är Moton väldigt bra om du ska köra på bana och har extremt kort fjädringsväg. Men på en vanlig gatbil som körs på bana några gånger per år på bana? Nej, då skulle jag hellre rekommendera dubbelt justerbara Koni lågtrycks gasdämpare ifrån TC Kline Racing (Koni levererar endast direkt till dem och Ground Control bygger om enkelt justerbara till dubbelt samt använder en äldre hydraulisk kortare dämpare bak för mer sänkning) och Eibach racing fjädrar med lämplig spring rate. Så vad som är bäst är väldigt relativt har mer med hur du ska använda grejerna än vad de kostar. Du bör också fundera på hur dessa ska monteras med fjäderbenslager, bussningar, camber plattor, mm då allt hänger ihop och bör vara anpassade till varandra.

/RS2

GC har nu justerat sina bakdämpare för att få mindre drop.
Mina ska renoveras/byggas om så inte fjädern lämnar sätet.
Lite plastdistanser i dämparen så ordnar det sig. Ingen
raketforskning direkt. GC prylarna jag har håller mycket hög
kvalitet. Hade problem med uniballsen till bakre krängaren
så jag köpte nya. (aurora) Servicen är otrolig, trots att det
är en bit bort.
Om du köper deras prylar så köp gärna lite olika fjädrar.
Kostar typ 500 kr. st. Kan vara bra att testa lite olika om man får lust. Deras bakre krängare kan ge lite problem med annat än orginal avgassystem. Jag har supersprints X-pipe och det vill
ligga emot ibland.

Kom o kika om du vill.

/janne
Janne,

Rätta mig om jag har fel men jag tror att du har dubbelt justerbara Koni stötdämpare ifrån TC Kline. Visst hade du de guldfärgade Koni stötdämparna med justerbara rattar som på denna bilden Länk när jag såg din bil senast? Det är nämligen så att Ground Control tidigare sålde dubbelt justerbara Koni stötdämpare ifrån TC Kline till E46 M3 eftersom de har ensamrätt på distributionen av dessa. Men idag så gör de inte det av någon anledning och det är därför de modifierar andra Koni stötdämpare så att de blir dubbelt justerbara. De använder också lösa stötdämpar insatser i fjäderbenen fram (som på E36 M3) i de flesta coil-over kit som de säljer idag. Ibland har de också modifierat de vanliga enkelt justerbara Koni Sport stötdämparna men det kan även Stötdämparverkstaden i Stockholm göra. Nedan är några bilder på det vanligaste coil-over kitet som Ground Control säljer idag till E46 M3.

Länk
Länk

/RS2

Nedan är en bild på några olika Koni stötdämpare. Längst till vänster är de vanliga enkelt justerbara Koni Sport fram stötdämparna till E46 M3 som inte går att justera i höjd och som används med Eibach Pro-kit fjädrarna. Nummer två ifrån vänster är de dubbelt justerbara Koni stötdämparna med hela MacPherson ben ifrån TC Kline Racing (de byggs av Koni i Holland men TCK har ensamrätt på distributionen och de går idag bara att köpa direkt av TCK) och dessa kan fås med fast fjäder tallrik som på bilden eller med höjd inställning. Jämför med bilderna ovan av de ombyggda Koni stötdämparna ifrån Ground Control så förstår ni vad jag menar.

Länk

/RS2

35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
janne n

Tackar för tipset om x-pipen och bakre krängaren.Hur du besiktigat din bil med "glapp" i bakfjädern?.Vad har du för spring rate och spring height?.

RS2

Jag ska kolla med TC Kline också,men problemet med lös bak fjäder måste ju finnas hos dom också,ska kolla hur dom löser det.

355Hp,

Problemet med lös bakfjäder på E46 M3 gäller alla tillverkare med högre spring rate och kortare fjädrar. Dock har inte jag eller andra haft något problem med detta vid besiktning men det kanske bara har varit tur. Har du fått något svar eller bilder ifrån någon tillverkare ännu hur de gör? Jag antar att de svetsar fast en help spring som i länken ovan. Annars kan man ju byta fjädrar bak när man ska besiktiga bilen.

/RS2
355Hp,

Jag glömde att skriva att GC har delvis löst problemet genom att ta en annan äldre typ av Koni stötdämpare bak som är kortare och de har också en annan variant av RSM som flyttar infästningen av stötdämparstången innåt i bilen. Jag ska se om jag hittar en bild av denna speciella RSM någonstans.

/RS2
RS2. Du har helt rätt. Mina är guldfärgade.

355 Hp. jag har lite olika fjädrar. 500, 550, 600 och 700 Lbs
6 tum höga. Kör nu på 600, 700. Lite stötigt är det men bilen
bottnar fram annars i en del kurvor på bana med R-däck.

/janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.