|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tror att många på detta forum skulle behöva tagga ner lite på fördomsfronten. Lite jobbigt att i varenda tråd kunna läsa: * Alla importerade Bmw är skruvade * Alla importerade Bmw har varit krockade * Ingen beg Bmw går att sälja eftersom de är iskalla * Köp en splirrans ny Bmw och bli blåst på en halv mille * Bmw är svindyr att äga, vem du än är, vart du än bor * Nya Bmw är fula - gamla Bmw är snygga * Stylade Bmw är skrot, originalbilar är det enda rätta | |
| Varför har det blivit såhär? | |
|
Är det så då? I vilket fall tycker jag att dylika påståenden sällan får förbli oemotsagda. |
|
|
Blivit hur då?? Jag känner inte igen din lista över klagomål på oss. Du tar enstaka trådar och uttalanden och gör det till någon slags kollektiv sanning som stämmer på "många på detta forum". Att vissa inte gillar import och styling är bara att acceptera, precis som dessa motståndare accepterar de som tycker tvärtom. Samma sak med "Bangle - bra eller anus" - vissa av oss gillar de nya modellerna, andra inte. Simple as that. Om du tycker att BMW är en bil som är billig att äga, billig att köpa ny och lätt att sälja begagnad för stora summor så är det helt OK för 99,9% av oss, men det betyder inte att vi måste hålla med dig. Detta forum handlar inte om att alla ska tycka samma sak om allting, utan om att diskutera våra bilar och allt runt omkring dessa. Jag anser att du läser forumet som Fan läser Bibeln, för om du läst det med mina ögon så hade du aldrig gjort det här inlägget. |
|
|
Punkt 3 och 6 är flitigt förekommande här på sistone. No More Limits! |
|
|
* Alla importerade Bmw är skruvade Mer eller mindre alla som är importerade av mindre företag. * Alla importerade Bmw har varit krockade Inte alla, men otroligt många (I hur många annonser läser du unfallfrei?) * Ingen beg Bmw går att sälja eftersom de är iskalla Stämmer i princip oavsett modell * Köp en splirrans ny Bmw och bli blåst på en halv mille nja, strax över 100kkr per år i varje fall i ren värdeminskning i vart fall dom första tre åren. * Bmw är svindyr att äga, vem du än är, vart du än bor Finns många som är billigare men visst så ligger dom lite i övre skiktet. * Nya Bmw är fula - gamla Bmw är snygga Smaken är som bekant delad * Stylade Bmw är skrot, originalbilar är det enda rätta Mer eller mindre enligt min åsikt i varje fall, men även här skiljer sig smaken åt. // Mvh Andreas Min förra 528i Touring Länk |
|
bustorp |
Jag tror att två saker kan vara avgörande här: 1. Okunnighet...som föder ännu mer okunnighet. Man läser något på forumet och tror att det är sant bara för att det står i ett märkesforum. Utan att för den skull veta om det stämmer. Sen sprider man det vidare i andra trådar. Med hjälp av nästa punkt: 2. Anonymitet. Man kan slänga ur sig vad som helst och komma undan, tack vare att man är anonym. Man behöver inte stå för vad man säger jämfört med "öga-mot-öga"-diskussioner. Skulle kunna ge exempel på trådar men jag tror inte att det skulle hjälpa till att förstå/lösa problemet utan bara föda ännu mer. Tror jag........ "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp Denna anonyma "säkerheten" har bekämpats på Länk (genom att alla tvingats till att skriva in sitt för-/efternamn i sin avatar), delvis för det du påtalar och delvis för att man ska kunna lära känna varandra lite bättre (funkar dock inte på detta forum, modell större). |
|
kilroy |
Rolex*Du generaliserar rätt vilt tycker jag...det finns en risk att ditt inlägg blir kontraproduktivt och att en del istället börjar försvara dom punkterna du tar upp.Mvh kilroy |
| Problemet med folk är att alla generaliserar hela tiden ;-) | |
|
"Stylade Bmw är skrot, originalbilar är det enda rätta." Vissa BMW-modeller tycker jag personligen inte ska ha en massa styling, men jag tycker inte att BMW som är stylade är skrot, bara om de inte har sköts bra osv. Alla har ju ganska blandade smaker när det gäller detta ämnet. //Schnitzer |
|
|
Liste: tror att du missförstått mitt inlägg ganska kraftigt. Anledningen till att jag startade denna tråd var att jag är lite "trött" på att höra detta eviga tjat om att "import är skit", "bmw har 0 andrahandsvärde". Tyvärr missförstod du mig och trodde att jag tyckte tvärt emot vad folk gnäller på. Så är dock ej fallet, kan ibland hålla med faktiskt. Är bara så trött på o höra detta depressiva tjat om samma saker dag ut ocg dag in. Det verkar aldrig kunna ta slut.... Även mkt jobbigt att läsa uttalanden från så kallade "självutnämnda Bmw-experter", typ tsaros som exempelvis tror sig veta det mesta om landets alla importerade Bmw's. Exempelvis så visar han även i denna tråd upp sina kunskaper inom ämnet "krockade importbilar": * Alla importerade Bmw har varit krockade tsaros svarar: "Inte alla, men otroligt många (I hur många annonser läser du unfallfrei?)" Snacka om att vara drastisk... Samma sak då om en annons inte berättar att en bil har servicebok, så är den automatiskt skruvad och saknar s-bok eller??? (eller kan det möjligen vara så att vissa människor inte skriver ut ALLT i sina annonser??? hmmm....) Nä, man blir trött på dessa "experter" ibland. Tråkigt nog så finns det många som är lite okunniga som går på snacket som dessa människor kör... |
|
|
Själv är jag på forumet för yttrandefrihet inom forumets regler. Anser man att alla importerade bilar är lik, så har man rätt till den åsikten. Genom att gnälla på folks åsikter gör man bara en insats för att föra en meningslös debatt vidare. Rapportera inlägg istället när ett inlägg kan tyckas vara olämpligt. Fördomar kommer alltid att finnas, det är en form av inbyggd försvarsmekanism att man tar lärdom från sina erfarenheter och generaliserar... :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Gissar f ö att Rolex själv äger/har ägt minst en importerad, krockad, iskall, ny, svindyr och stylad BMW ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
bustorp |
"Genom att gnälla på folks åsikter gör man bara en insats för att föra en meningslös debatt vidare. Rapportera inlägg istället när ett inlägg kan tyckas vara olämpligt." Det vågar man inte ha något åsikt emot.........;=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Disskussioner om åsikt kan väl föras. Det galna i det hela är när åsikten bygger på rena faktafel som folk hakar på o sprider vidare. Eller när förtal o skitsnack omvandlas till en åsikt. Ex. Den o den BMW-verkstaden bemötte x snorkigt. När det sprids vidare av folk som inte ens vet vilken verkstad det är, än mindre har varit där, men ändå har en åsikt som inte har fått bemötas av den utpekade. Vem vet hur trevlig x är själv? Ändå får verkstaden skiten... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Rolex : Ligger nåt i det du skriver. Dom mest negativa saker som man hör om bmw skrivs oftast här på forumet. | |
|
"Även mkt jobbigt att läsa uttalanden från så kallade "självutnämnda Bmw-experter", typ tsaros som exempelvis tror sig veta det mesta om landets alla importerade Bmw's. Exempelvis så visar han även i denna tråd upp sina kunskaper inom ämnet "krockade importbilar": Rolex: Citera mig gärna men sätt ingen titel på mig som jag inte själv har satt. Jag har inte gett sken av att vara en expert av något slag. Om bilarna är okrockade så nämns det eftersom dom är mer attraktiva. Då jag själv undersöker mina bilar otroligt noga innan jag köper så har jag en hel del kött på benen angående mina uttalande. Min förra bil var import och så kommer även den nya vara, men jag är väl medveten om riskerna med begagnade bilar. Faktum är att chansen är hitta en okrockad bil är bättre i tyskland eftersom det faktiskt nämns där om man frågar om hurvidare den är krockad eller inte, vilket inte är fallet i sverige. När bilen väl är i Sverige så heter det "Krockad... nej det känner jag inte till". // Mvh Andreas Min förra 528i Touring Länk |
|
|
Rolex, jag tycker att din lista är en rad uppenbart felaktiga generaliseringar som jag inte alls kan säga att jag har hört här särskilt ofta. Jag menar: * Alla importerade Bmw är skruvade * Alla importerade Bmw har varit krockade Om denna åsikt är vanligt förekommande har jag ivf inte märkt något. Generaliseringen är för övrigt uppenbart felaktig. Tänker man efter så är det uppenbart att alla importerade BMW inte kan vara skruvade eller krockade. I själva verket kan man ju skydda sig i viss mån genom att köpa sin bil av en pålitlig försäljare, och inte bara gå på lägsta möjliga pris. * Ingen beg Bmw går att sälja eftersom de är iskalla Uppenbart falskt, det vet jag eftersom jag själv har köpt en begagnad BMW för inte så länge sedan. Är begagnade BMW billiga? Visst, om man tycker att det är billigt att betala lika mycket för en några år gammal BMW som för en helt ny VW eller Honda av snäppet mindre storlek. Iskalla? Beror på modell och skick. * Köp en splirrans ny Bmw och bli blåst på en halv mille Hur ska det gå till om man exempelvis köper en 1-serie för 250 000? Skulle man egentligen ha betalat 750 000 då? ;) Alla vet att man får stå ut med ett signifikant värdefall om man köper ny bil, men det gäller alla bilar, inte bara BMW! Köper man en Passat för 300" får du knappast 275" om du säljer efter ett år heller! Detta är ju allmänt känt och knappast en "fördom", men du överdriver det så att det framstår som en. * Bmw är svindyr att äga, vem du än är, vart du än bor Nu för tiden skulle jag säga att alla bilar som är något att vara stolt över är svindyra att äga, tack vare bensinpriser, försäkringar och annat. Jag har inte sett någon påstå att BMW skulle vara signifikant dyrare än andra märken i samma klass. Återigen, allmänt känt, inte en "fördom", även om det låter korkat som du skriver det. * Nya Bmw är fula - gamla Bmw är snygga Denna åsikt är ju faktiskt ganska vanligt förekommande här, men lite överdrivet att påstå att den förekommer i varje tråd. Många gillar t ex E60 (som jag anser är vedervärdig) men ogillar samtidigt E90 (som jag gillar) så det handlar nog mer om specifika modeller än ett generellt ogillande av Banglebilar vs äldre modeller. Åsikten att (vissa av) Bangles verk ser fruktansvärt fula ut är för övrigt knappast unik för AP, en bilägarundersökning jag läste nyligen (på papper, har ingen länk tyvärr) visar att BMW:s anseende vad gäller bilarnas utseende har minskat markant sedan Bangles bilar började visa sig i trafiken. * Stylade Bmw är skrot, originalbilar är det enda rätta Smakfråga, återigen. Uppenbarligen föredrar de flesta sina bilar original och ostylade, men de enda gånger jag hör riktigt onda ord om styling här är när någon visar upp något i kategorin "Varför måste dem", dvs särskilda skräckexempel. Som motexempel: Jag minns en tråd om byte av bakljus på en 7-serie nyligen där någon nämnde att man kunde köpa icke-originalljus något billigare än BMW:s egna, inte blev han utbuad för det... |
|
|
Olof Ovenholm: Njae inte många rätt där... Jag äger en Porsche årsmodell 2001 som kan anses som 100% helt original. Har även en andrabil i form av Bmw 320 Coupé -92 som också denna är helt original förutom vita blinkers. Som jag förklarade innan (du kanske inte hann läsa det) så är jag varken för eller emot dessa så kallade fördomar som jag rabblade upp, är bara trött på att höra det deprimerande snacken i var o varannan tråd Självklart så har alla rätt till en åsikt men när vissa skriver ut sin åsikt här på forumet så formulerar de sig på ett klumpigt sätt o allt låter som 100% verifierade fakta, vilket oftast inte stämmer eftersom folk generaliserar oerhört mycket. W2k: Tror inte att du fattat poängen med tråden riktigt... Vad jag menade med dessa tidigare nämnda påståenden är att de flesta forummedlemmar brukar generalise och har väldigt många fördomar. Jag menade alltså inte att det som skrevs är 100% sanning, utan en viss överdrift/generalisering finns inbakat i vartenda påstående som jag skrev i första inlägget. Hoppas du förstår?? För övrigt så har jag haft flertalet nyare Bmw och har varit mkt nöjd med allihopa. Vissa av påståenden ovan kan jag ibland vara beredd o hålla med om (till viss del). Tycker själv bäst om original-bilar men trots detta så smutskastar jag inga stylade bilar. Har själv både haft svensksålda bilar, bilar som jag hämtat själv i Tyskland och även någon bil som någon annan person importerat innan jag köpte den. Trots detta har jag aldrig snackat en massa dynga om att "importerade bilar är skräp" om jag vid detta tillfälle haft en svensksåld bil. Självklart så förlorar man pengar på bilar, oftast mer pengar per år om man äger en dyrare bil. Det spelar oftast ingen roll vad det är för märke på bilen men Bmw är väl inte kända för o hålla värdet speciellt bra. Dock är pengar inte allt. Nyare Bmw har "fri service" vilket många glömmer o räkna in i den totala ekonomiska kalkylen. I flera undersökningar har jag läst att "Bmw har flest nöjda ägare", är inte detta värt att betala en extra slant för?? Alla vill väl vara nöjda med sin bil, eller?? |
|
cane |
Jag är nog benägen att hållla med Rolex, det kan vara för mycket tjat om de punkter han rader upp. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.