AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.683

Fartkameror och böter

Sida 3 av 5
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Synd att polisen är så genomskinnliga...

"Vi hoppas på att kunna bötfälla 320 000 bilister varje år"

Deras mål är alltså att tjäna så mycket pengar som möjligt på oss... Inte att öka säkerheten och få ner antalet dödsolyckor!!!

Vi blir bara utnyttjade för att det är ett lätt sätt för myndigheterna att tjäna pengar på. Undra om dem skulle se det som en vinst eller förlust om vi började köra lagligt? Kamerorna är dyra i drift! :)
kilroy
Rille*

Problemet med identifieringen tog jag upp i ett tidigare inlägg i tråden vilket gör att jag håller med dig. Personligen tror jag inte vi kommer att få några gigantiska problem med varken hemfridsbrott, syskonbråk eller släktfejder men i sak har du rätt.

Nya fartkameror...? Både du och jag vet att fartkameror framförallt är tänkta på sträckor med kombinationen hög belastning och oacceptabel olycksfrekvens. Åtminstone hoppas vi det eftersom det är där som dom uppenbarligen gör mest nytta. Den typen av vägsträckor har aldrig varit intressanta för mig att köra för fort på. M a o så lär situationen inte uppstå för mig personligen.

För en gångs skull är vi nästan överens, Rille...

Mvh kilroy
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Ok, jag förstår hur du menar. Nästan överens, det låter bra. :)
Vad händer med den dagen då fartkameror ställs upp på motorcykel leder ex: stockholm som mååååånga bilister även gillar att ta en prov tur på... dvs den öööökände bogesunds vägen till Vaxholm.. Det finns otaliga sträckor att nämna.. Vad händer då? kommer folk att börja såga ner fart kamerorna som dem gjorde på 80 talet... ??
//Rop

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Börja såga ner? Här uppe i Dalarna händer det titt som tätt.
Nedkapade, brända, stulna(!), böjda, färg på linsen... etc.

Givetvis inte "rätt sätt" att få bort kamerorna från vägarna,
men man småmyser ändå lite när man ser att folk har sådan
fantasi och handlingskraft under dygnets mörka timmar? :)

Jag har för mig att Polisen gav upp kampen under 80 talet för att samtliga fart kameror blev vandaliserade och att försäkrings bolagen tappade intresse för att försäkra dem. m.m. det började kosta samhället lite för mycket för att det skulle vara värt mödan.

700 kameror , det blir mycket kostsamt?
//Rop

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag ser hellre fartkameror längs vägarna och mindre poliser ute, en fartkamera kan man lura (tex ingen nummer plåt fram). Men visst hatar man dem, bäst är att såga ner/ slita loss iställer för att förstöra linsen för då vet man aldrig sedan om de bytt till ny lins när själva skåpet står kvar.
kilroy
"Men visst hatar man dem, bäst är att såga ner/ slita loss iställer för att förstöra linsen för då vet man aldrig sedan om de bytt till ny lins när själva skåpet står kvar."

Vilket utmärkt förslag i sann frejdig entrepenörsanda...När vi ändå är ute med sågen så finns det säkert några några onödiga stoppskyltar som kan förpassas till dikesrenen...En och annan onödig 50-skylt finns säkert också...

Nej...bort med alla tramsiga trafiksäkerhetsdiskussioner, vi kan väl själva bestämma vilka regler som behövs...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Kilroy: Ironi gör sig inte så bra i skrift.

Hur många hastighetsskyltar passerade du själv under ditt eget "innofficiella
hastighetsrekord på sträckan Malmö-Varberg"? Den kaxiga bedriften finns ju
beskriven i din profil? Hade du sågat ner dem innan rekordförsöket, eller
valde du helt enkelt att strunta i trafiksäkerheten på den aktuella
vägsträckan? Eftersom du tydligen får bestämma "när-var-hur" så är det lite
märkligt att du själv tar upp bristen på insikt i ämnet "trafiksäkerhet" gång
på gång? Dubbelmoral i kvadrat?
kilroy
Ironi gör sig alldeles utmärkt i skrift...

Rille lille...du vet att du inte kommer någon vart med "Malmö-Varberg"-historien...du vet att jag krossar dig verbalt vilket bara betyder att inläggen blir borttagna...

Mvh kilroy
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Kilroy: Upp till bevis? Jag vill bara se dig motivera din dubbelmoral ang.
"trafiksäkerhet" i skrift en enda gång, och inte bara ducka med hjälp av
nedvärderande påståenden om din oerhörda verbala överlägsenhet?
(för det har vi hört förut).

Du ifrågasätter ständigt "kameramotståndare" och hastighetsöverträdelser
i allmänhet genom att hänvisa till trafiksäkerhet? Samtidigt som DU själv
stoltserar med ett "inofficiellt hastighetsrekord" på allmän väg? Det anser
jag vara höjden av dubbelmoral? Eller? (jag hoppas verkligen att du tar
upp din gedigna erfarenhet av bankörning som ett argument till dina
höghastighetsövningar).

JAG vågar erkänna att jag kör för fort (ganska ofta). JAG gillar inte idén
med helautomatisk hastighetsövervakning (det är en hastighetsskatt).
JAG gillar inte heller moralpredikanter (ett beteende som tyvärr börjar
genomsyra Autopowers forum).
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

mstrutsen: jämför det i ev böter o indraget körkort så kan det vara små pengar.

//Jörgen
Hastighets rekord?
Bääääräääääätta för farbror barbro 8)=)
//Rop

kilroy
Rille*

Nu slarvar du med din argumentationsteknik igen, Rille lille, vilket är en av anledningarna till att du får på "tafsen" av olika medlemmar här på forumet.

Sagt av Rille...

"Du ifrågasätter ständigt "kameramotståndare" och hastighetsöverträdelser
i allmänhet genom att hänvisa till trafiksäkerhet?"

Leta upp ett enda inlägg där jag ifrågasätter hastighetsöverträdelser i allmänhet. Du kan leta till du går i pension utan att hitta något beroende på att jag aldrig skrivit något sådant inlägg...

Det finns inget som heter hastighetsskatt annat än i din egen lilla värld, Rille.
Skatt betalar man antingen direkt på inkomsten eller som en generell funktionsskatt t ex moms.

Böter betalar man som en påföljd till ett brott man begått.

Det är med andra ord helt olika juridiska och medborgerliga incitament som ligger bakom begreppen böter och skatt, något som tom de flesta barn i småskolan känner till.

Mvh kilroy

Len
Men NÄR det snart blir ägarens och inte förarens sak att pynta av inbetalningskortet från Chiruuna, då kan det väl per definition inte längre handla pm brott och straff?!?!?!
DÅ måste det väl snarare ses som hastighetsskatt!

L.
(Fram för skatt på Fastighet, Hastighet och .....Snabba båtar över 10 hkr!)
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Kilroy: Fel av mig. Du är uppenbarligen inte emot hastighetsöverträdelser
i allmänhet (det finns således hopp).

Den här diskussionen hade inte uppstått om du bara vågat erkänna att
du själv faktiskt också väljer "rätt tillfälle och rätt plats" för dina egna
trafikbrott?

Är det inte lite märkligt att Du då väljer att kritisera liknande val och lagbrott
som andra människor gör? Eller är det bara så enkelt att du anser dig själv
mycket bättre lämpad än oss andra att göra dessa val?

Dina uttalanden om trafiksäkerhet och hastighetsövervakning är ju i grunden
behjärtansvärda. Men dubbelmoralen lyser igenom lite väl tydligt när Du även
stoltserar med ett "inofficiellt världsrekord på sträckan Malmö-Varberg".

Märk väl, jag säger inget om din överträdelse i sig. Tvärtom, det var ju
ett kul initiativ som tyder på att det finns en liten portion race- och
motorintresse i dig trots allt?

Men läs bara ditt eget otroligt ironiska inlägg här ovan ang. "folk som själva
bestämmer vilka trafikregler som behövs"? Svara sedan på denna enkla
fråga: Valde du själv att ignorera några trafikregler när du satte hastighets-
rekordet, eller inte?

P.S Och du... prova gärna också att skriva ett inlägg utan nedlåtande
kommentarer kring låg intelligens, brist på korrekt argumentationsteknik,
verbal förmåga eller nedvärderande barnsliga epitet som "lille vän"
och "sandlåda"? Då kanske några börjar ta dig på större allvar (om inte
annat så blir det mycket trevligare att läsa).
kilroy
Rille*

Skrivet av Rille:

"Den här diskussionen hade inte uppstått om du bara vågat erkänna att
du själv faktiskt också väljer "rätt tillfälle och rätt plats" för dina egna
trafikbrott?"

Skrivet av kilroy:

"Dessutom kan brottet lätt undvikas genom att hålla hastighetsgränserna på de aktuella sträckorna och istället köra fort på sträckor som lämpar sig bättre...Det handlar inte om moral, det handlar om att tänka smart men också trafiksäkerhetsmässigt."

Slarv igen, Rille...du läser inte inläggen ordentligt eller baserar dina argument på andras inlägg som inte ens finns...

Mitt förslag är att du börjar läsa inläggen ordentligt till att börja med. Nästa förslag blir att du koncentrerar dig på sakfrågorna istället för personfrågor. Resultatet blir troligtvis att du inte lika ofta får på "tafsen" av andra medlemmar vilket även inkluderar mig.

På så sätt får vi alla en debatt som mer handlar om sakfrågor vilket gynnar alla på forumet.

Jag kommer fortsättvis att kommentera medlemmar som kör med en argumentationsteknik som innebär hänsyftning till andras inlägg som inte ens finns eller som kör med inlägg som befinner sig på "apstadiet" eller på sandlådenivå.
Det är så man debatterar i verkliga livet och detta forumet är en del av det verkliga livet.

Mvh kilroy

*Kilroy* har som vanligt börjat att diskutera på sitt sätt med andra ord nervärdera så många människor han kan .
Är det inte dags att slänga ut honom för alltid snart?
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Kilroy skrev:
>> du vet att du inte kommer någon vart med "Malmö-Varberg"-
>> historien... du vet att jag krossar dig verbalt vilket bara betyder
>> att inläggen blir borttagna

Om du får dina inlägg borttagna så lär det inte bero på din fina
argumentationsteknik.
kilroy
Rille*

Inser du nu varför du får på tafsen hela tiden...?

Du grundar din argumentation på ett påstående som visar sig vara fel, vilket du också håller med om 17.31.

Nästa pilsner är att du fortsätter din argumentation genom ett påstående om något jag INTE sagt...vilket visar sig felaktigt genom att jag citerade just det uttalandet som enligt dig inte finns...

Om du nu ställer en fråga, eller rättare sagt, kommer med påståenden som visar sig vara felaktiga genom att jag faktiskt visar citat både från mig och dig direkt från forumet....varför svarar du inte på det beskedet genom att erkänna att du helt enkelt har varit slarvig och inte har klart för dig vad som sagts?

Istället svarar du, kl. 20.53, med ett helt annat påstående som inte har med saken att göra...??

Är du inte nykter eller är det något annat fel på dig...?

Drop the case, Rille...du reder inte ut den enklaste diskussion. Anledningen är inte att jag säger det, anledningen är att du visar det tydligt, det är bara att läsa innantill...

Mvh kilroy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.