AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.684

Fartkameror och böter

Sida 1 av 5
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Var på väg hem från Öland i söndags då jag passerade en fartkamera på väg 25. Låg i 110 på en 90 väg och tyckte skåpet blixtrade till, tror jag blev fotad. Vad blir böterna i så fall? 1200?
Räkna med 1600 kr.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om du hade 110 enl. mätaren på 90 väg så tvivlar jag på att det blir något hemskickat. För liten förbrytelse. Men återkom gärna i denna tråd o berätta om det blev något.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kameran fotar väl bara när man överskridit marginalen för hur mycket för fort man "får" köra? 110 km/h mätarfart på en relativt ny bil brukar vara ca 105 km/h i verklig fart. Sedan kanske kameran drar av 3 km/h till så då är fortkörningen ändå 12 km/h ;)
Kameran ger ingen rabatt. Det räcker med 96 på 90 väg för att bötfällas.

No More Limits!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
BMW Lover: Jag sätter en peng på att det inte blir nåt. Återkom här sen så får vi se om jag har rätt eller fel.
Eftersom den tog kort så blir det böter om kortet är nog bra. 100% säker .
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Gått en vecka nu och fortfarande inget foto i brevlådan så kanske man har lyckats komma undan.
jag kan lova att du märker blixten och det rejält.
På 90 väg så måste du åka över 100km/h för att kameran ska gå igång allt under hundra bryr den sig inte om (såg att någon skrev 96) det är fel.
Har själv fått brev och 1100kr i böter för 103km/h
BMWlover: Tyvärr men det brukar ta några veckor.
ETrettio:
Våran länspolismästare gick ut i tidningen och skrev att det är 96 km/h som är gränsen. Annars kan du ju fråga killen som åkte dit för 96 km/h om det stämmer. Finns flera trådar på Zatzy om folk som har åkt dit under 100 km/h på 90 väg.

No More Limits!
OK men här i örebro län är det 100km/h som gäller
Visa användare
63
Henke B2
5.23 iA Touring -07
Fick böta för 80 på 70-väg norr om Piteå. Mätaren låg på 85 till 90.
Kan nog stämma att det är olika län för län.

No More Limits!
andha45
Jag har en släkting som flyttade till Schweiz. Samma väg till jobbet varje dag. 65 eller så på 50-vägen. Pga fördröjningen på ett par veckor började trilla in böter... och då var det för sent, kameran var ju inte upptäckt. DYYYYYRT
En kompis fick böter på 90 väg han körde 96km/h. Kameran räknar automatiskt bort 3km/h
Jepp inte mycket att bjuda på där. Har klarat mig själv änsålänge..men har vänner som åkt dit på några kilometer för fort.

Mvh Denno
Livet är en fest!
Länk
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
2 veckor och fortfarande inget brev från fabror blå.
Hörde på radio P4 en samsändning mellan Västmanland och Sörmland där dom intervjuvade en trafikpolis och kamerorna är inställda på 96 km/h. Han berättade även att politikerna ligger på och vill ha nolltolerans alltså att 91 km/h på 90 väg blir bötfälld. Han sa att trenden går mot mindre marginaler och att toleransen kommer att sjunka men inte ner till 1 km/h över fartgränsen. Lät som antingen Rune Börjesson som även är testchef på Teknikens Värld eller Wallin från Västmannland. Hörde inte hela inslaget.

Frågan är ju om det är samma över hela landet vilket det borde vara eller om bara Södermanland och Västmanland har 96 som gräns.

Keep Your Distance!
När planeras att lagen skall ändras för att bilens ägare måste stå för böterna? så länge man har solglasögon eller annat som skymmer ansiktet så är man safe :)

//Rop

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

varför inte skippa numerplåten fram? har räddat många körkort för mej.
har aldrig fått böter för att den saknas trotts trafikkontroller mm

//Jörgen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.