|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| det bästa tipset är väl att hålla hastighetsgränsen?? | |
|
Exakt hålla fartgränsen är ju rätt enkelt. Det finns ju fortfarande sträckor där man kan sträxka ut på natten så varför inte köra lagligt på dagtid? Keep Your Distance! |
|
|
Haha! Men vem orkar montera en blixt i bilen? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Gör som jag tillverka en vikbar regskylthållare som du styr från kupen. Länk |
|
|
Kameror finns där av en anledning. Det gör inhängnade banområden med. Är det inte bara så enkelt att man bör välja körstil efter omgivning istället? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
haimaul |
Top Gear testade hastighetskameror för några år sedan. Om man kör 270 eller snabbare hinner de inte reagera. Vet dock inte om de har samma typ av kameror i Storbritannien som vi har. Någon med chippad M-bil (och tomtemask) som känner sig manad att testa? __ When in this charming car, this charming man... |
|
Förmodligen har jag en liten släng av damp. Är jämt otroligt stressad och att hålla laglig fart får mitt magsår att bubbla upp direkt. Springer så satans fort med gräsklipparn också att den inte hinner klippa svettas på vintern i 25minus när jag skottar snö så man får ta av sig i t-shirt. Så tyvärr hjälper inte kameraskåpen kör som fan ändå. Och håller på att driva sambon till vansinne med alla andra ticks. Prozac kanske vore något. |
|
|
Ja du Mattias h. Du har det inte lätt, men du e nog inte ensam. Fick mig ett gott skratt av ditt inlägg. Kul med människor som har humor. Jag känner faktiskt igen mig i ditt inlägg hahaha. |
|
|
hahahah! kunde inte hålla mig för att skratta lite Mattias, du får ursäkta. Egentligen är det inte så många hastighetskameror som är ikopplade, iaf itne i gävlebors län. Endast 2 av 16 är ikopplade här. Men för den sakens skull bör man inte köra onödig sanbbt bara för att man vet det, men jag måste säga att det är inte kul att ha glömt bort sig när man passerat en kamera. Hände mig i somras när jag var bilmässa och skulle köra hem, såg inte 70 skylten så jag fortsatte i 90 förbi en kamera =S som tur är fick jag ingen bot. inte än iaf =) DTM system och rak 6a ;) |
|
|
jorgen: fick böter i somras just för att jag saknade plåten fram och åker man dit två ggr utan plåt så blir det automatiskt körförbud tills bilen är besiktigad. /// mstrutsen |
|
|
Robertg71: Utredningen kring "ägaransvar" skall vara klar 15 oktober 2005. Läs mer här --> Länk |
|
kilroy |
Mitt intryck är att ägaransvar gör det lättare rent juridiskt att driva in böterna. Däremot kan det väl i vissa fall uppstå problem om ägare och förare bevisligen inte är samma person. Det vill till att man litar på den som man lånar ut bilen till... Mvh kilroy |
|
Från Aftonbladet idag: "De 700 nya kameraskåpen ska alla innehålla en kamera. I dag finns 400 skåp varav bara en del innehåller kameror" Läs mer här --> Länk |
|
|
Förare av firmabilar kör som idioter, hitta ett sätt att sätta dit dom så blir jag nöjd. Keep Your Distance! |
|
|
Att införa ägaransvar måste väl vara tveksamt med den lagstiftning som f.n. finns, speciellt när förseelsen kan resultera i indraget körkort och ev. dagsböter. När det gäller yrkesförare fanns ju om jag inte minns fel ett förslag att med hjälp av GPS/GPRS kunna övervaka att man sköter sej. Men det blev väl ett för stort integritetsproblem. Freude am fahren |
|
|
Ägaransvar är tyvärr bara ett enkelt sätt att rättfärdiga indrivandet av den statliga "hastighetsskatten". Ännu fler kameror (som dessutom skall vara i kontinuerlig drift) i kombination med ägaransvar? Ja, det kommer onekligen att generera en hel del pengar... pengar från folk som inte ens körde vid tillfället. |
|
|
WAN: Jag behöver en sån! Bilder och info önskas! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
kilroy |
Rille skriver: "Ägaransvar är tyvärr bara ett enkelt sätt att rättfärdiga indrivandet av den statliga "hastighetsskatten". Ännu fler kameror (som dessutom skall vara i kontinuerlig drift) i kombination med ägaransvar? Ja, det kommer onekligen att generera en hel del pengar... pengar från folk som inte ens körde vid tillfället." Pengarna kommer ju i huvudsak att betalas av förare som faktiskt kört för fort. Det är ju inte heller så att pengarna tas från stackars oskyldiga människor...dom tas ju som ett resultat av en lagöverträdelse. Brottet är ju de facto begånget. Dessutom kan brottet lätt undvikas genom att hålla hastighetsgränserna på de aktuella sträckorna och istället köra fort på sträckor som lämpar sig bättre...Det handlar inte om moral, det handlar om att tänka smart men också trafiksäkerhetsmässigt. Visst kommer det att genereras mer pengar. Det genereras alltid mer pengar till statskassan då polisen eller andra myndigheter får mer resurser till övervakning. Hade polisen fått mer resurser specifikt för att övervaka cyklister så hade detta genererat mycket stora inkomster till statskassan. Polisen i Malmö gjorde en dold övervakning (utan ingripande) av en beryktad korsning och kunde räkna in ett totalt bötesbelopp av drygt 100.000:- enbart av cyklister under ett 6-timmarspass. Hade det då varit rimligt att cyklisterna protesterat och tyckt sig vara orättvist behandlade...? Troligtvis inte.... Det finns en klar tendens att en viss typ av bilförare gärna ser utökade polisiära resurser....bara det inte drabbar fortkörare. Det resonemanget ter sig en smula inskränkt om man orkar lyfta blicken ovanför sandlådekanten... Om man sen förenklar debatten till att handla om gnällande över risken att själv åka dit (vilket lätt kan undvikas) så handlar det ju inte längre om trafiksäkerhet utan mer om den egna plånboken... Vad man kan (och bör göra) är ju att diskutera hur utökade polisiära resurser används sett ur ett samhällsperspektiv. Dessutom kan man alltid diskutera om kameraskåp är det optimala sättet att få ner hastigheterna. På vissa olycksdrabbade sträckor är dom säkerligen effektiva. Det finns tecken som tyder på att man från myndigheternas sida (inte minst polisen) gärna koncentrerar hastighetsövervakningen mot "inaktiva"metoder (läs kameraskåp) istället för att genomföra laserkontroller på motorvägar med polispersonal. I Skåne genomförs ganska få fartkontroller på motorvägarna som exempel. Mvh kilroy |
Len |
En kanske "ny" metod är att polisen längs vanlig landsväg (ex.vis i C, T, W och Xlän) ställer sig inne på en liten stickväg (typ skogsväg) och kliver fram bakom buskarna när en bil är inom skotthåll och kan lasras. På detta vis är det få andra trafikanter som märker vad som pågår och "varningarna" till mötande trafikanter blir därför få. Efter en halvtimmes fiske flyttar sig så konstaplarna några km bort och ställer sig på den andra sidan vägen, vid en annan pålitlig "fiskeplats". En mycket skojig metod, särskilt mot dom som håller hjärn-koll på var ex.vis kameraskåpen finns. Synd bara , att det inte finns lite fler konstaplar ute på vägnätet , med laser-kanoner..... L |
|
Kilroy skriver: >> Pengarna kommer ju i huvudsak att betalas av förare som faktiskt >> kört för fort. Under förutsättning att föraren också är ägaren till fordonet, ja. >> Det är ju inte heller så att pengarna tas från stackars oskyldiga >> människor... Den stackars oskydiga ägaren måste betala bötern oavsett vem som körde enl. det nya lagförslaget. Dom lämnar alltså över själva identifieringen till ägaren. Det är upp till honom/henne att jaga rätt på den som lånade bilen och körde vid tillfället, och kräva denne på pengarna? Enkelt om man bara lånar ut bilen till sin fru kanske. Men man kan börja spekulera i en ökning av hemfridsbrott, syskonbråk och släktfejder när bötesbeloppet skall hostas upp i slutet av månaden? ;-) >> dom tas ju som ett resultat av en lagöverträdelse. Brottet är >> ju de facto begånget. Sant. >> Dessutom kan brottet lätt undvikas genom att hålla hastighetsgränserna Också sant. Men oj så tråkigt. >> och istället köra fort på sträckor som lämpar sig bättre... Men om de sätter upp kameror/kontroller på de bättre lämpade sträckor som du själv brukar köra för fort på? Blir då din personliga klassificering av sträckan omvärderad? Har den, så att säga, blivit farligare ur trafiksäkerhetssynpunkt? Eller bara en sträcka som du kommer undvika att köra för fort på pga övervakningen? Bara lite nyfiken på resonemanget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.