AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.424

Någon M-Bilsförare som även kör Ferrari..?

Sida 2 av 2
Ja... Man gör ju det. Hade just en R1:a i våras/försommaren o drog runt på. Den var det ju ruggigt drag i... Iaf ett tag.

;o
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
estorilmongo,,,

Ferrari 355 och BMW Z8 är inte jämförbara om du frågar mig.
Det är 2 helt olika bilar, BMW,n är mkt mer en glidare trots sina hästkrafter medans Ferrarin ÄR mera race, du måste köra bägge bilarna för att förstå vad jag menar, och då kanske en vecka i bägge bilarna.
Min 355:a hade sportsystem för omkring 20 000kr så den ylade när man körde den, det var en adrenalinkick bara det.
BMW:n är en superbra glidare som man kan ha lite till allround, åka till beachen, bila i Europa mm.

Upplevelsen av sportbil är mkt större i Ferrari än BMW, men du kommer kanske också att tröttna på att den ska stå på service då och då, jag vill inte sia i din ekonomi, men en Ferrari kostar mkt pengar att äga och köra, mkt mer än du tror.

Jag tycker ändå att porschen är mer kompetent, jag ser att du har en BMW M5, och den tål ju en del stryk liksom porschen.
Du pratar om att dom äldre porscharna inte är någon upplevelse, men där håller jag inte med dig, försök att hitta en porsche 993 turbo carrera 4 från mitten av 90-talet och fram.
Den har en motor på 408 hk och tål hur mkt stryk som helst + att den är fyrhjulsdriven vilket gör den mkt rolig att köra.

Jag själv går i tankarna på en ny bil, jag har försökt lite halvhjärtat att sälja min Z8:a, men har också funderat på att spara den, får se hur jag gör.
Jag har funderat på en GT 3:a eller en 996 turbo, men jag har valt bort 360 modena trots att jag har råd, köper hellre en porsche GT 2 för samma pengar.

Hoppas att jag har rätat ut lite av dina frågetecken, annars får du fråga mer,,

Johan
Okej...

Vill ha en brutal bil som har mycket race-feeling i sig. Tycker M5:an är lite tam faktiskt, även fast det finns pulver i bilen så att det räcker ett tag. Men 355:an låter som den bil man ska kika på.

Ang Porsche så har jag tidigare kikat på 993 Biturbon. Gillar utseendet skarpt, men tycker inredningen fortfarande är väldigt gammeldags, men vissa anser ju att det är just 993:an som har den gamla hederliga Porschekänslan. Fortfarande luftkyld motor i den, om jag inte har fel.

Nej, Ferrari är ju en gammal pojkdröm, som man vill uppfylla, kanske redan till nästa sommar. Visst, det kostar flis att åka Ferrari, det förstår jag. Men å andra sidan så är det ju den enda "lasten" man har, snabba bilar d v s. Frågan är ju då, om man törs åka ner till Tyskland och köpa en 355:a, eller om man ska lägga på en hundring o handla utav de "större" Ferrari-handlarna i Sverige. Svårt att avgöra. En sådan bil vill man ju trots allt ha en liten garanti på, vilket man inte får om man handlar nere i Europa(mycket ovanligt)

Var först inne på en lågmilad, fin 348:a, men det verkar som att den bilen inte riktigt håller måttet. Så man får börja rikta in sig på en fin 355:a istället, om man nu bestämmer sig för Ferrari. Vilket det lutar åt.

Gärna fler synpunkter ang kvalitet, väghållning mm mm på både 355 och 348.

Tack för era svar.

Mvh K*
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Estorilmongo,

Aldrig funderat på en Porsche Ruf? Grymma vagnar...
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Estorilmongo: Om du funderar på en Ferrari 355 så läs senaste numret av tidningen Automobil där de gör ett stort begagnattest av just den modellen.
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Estorilmongo:Måste bara säga att din M5:a är den snyggaste jag har sett någonsin...brutalt läcker.
Har tom sparat bilderna från Powerbörsen:)

Mvh, Jan.

Har haft Porsche 911, och... Njaaaa... Visst en RUF är ju en brutal effektmaskin men... Ferrari är ju trots allt Ferrari. Lever väl kanske lite mycket på namnet men...

Har det numret av Automobil, har läst lite där... ;)

U-turn: Tack, alltid trevligt med kommentarer. Jo, den är fin, M5:an. Ser brutal ut i verkligheten, bilderna gör sig inte riktigt rätt...

Mvh K*
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
estorilmongo,

Intressant diskussion detta, jag gillar att prata bilar och det verkar som om du också gör det.
Förstår att du vill ha något vasst att åka i på sommaren, och kanske är en Ferrari 355 rätt bil för dig, men när jag läser mellan raderna så låter det som om du gillar att piska ur din bil ordentligt då och då, har jag rätt?
Ferrari är helt enkelt inte byggd att tåla så mkt stryk som ex en porsche, italienarna kan bygga design och mkt roliga motorer men dom lyckas faktiskt inte få grejerna att hålla lika bra som tyskarna, det är min personliga erfarenhet.
Men om du redan har bestämt dig för en Ferrari så är valet självklart en 355:a istället för en 348:a.
Vägållningen är bättre, motorn är bättre, elektronik, bromsar, och helhetskänslan är på det hela mkt bättre i en 355:a.
Och du ska absolut INTE köpa en Ferrari i tyskland eller en i sverige med tveksam bakgrund, det kommer kosta dig dyrt i slutändan, när jag köpte min 355:a så kollade jag runt lite, och det florerar några stycken i sverige som är 100-150 000 kr billigare, men dom är kända i Ferrari kretsar och är iskalla.
Det bästa är att hitta en bra bil med bra historik och ordentligt servad, annars kommer du få svårt att både äg och att sälja bilen.

Jag hade också väldigt svårt att få min 355:a såld, för dom kostar runt 650-800 000kr beroende på årsmodell och det är inte många som har råd med en sådan bil, och dom som har pengar köper oftast inte en 8-10 år gammal sportbil för samma pengar som en ny enklare sportbil eller lägger till pengar och får en ny värsting.
Självklart finns det undantag i båda fallen men man måste också komma ihåg att det finns en hel del bilar till salu också.

Annars är ju en Lamborghini murcelago roadster en mkt trevlig kompetent bil *ler*

estorilmongo,,, lycka till med vad du än köper.

Johan
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Johan Gbg,

Varför är vissa 355 iskalla? Har sett en (från Uppsala) 355 GTB (499K) som stått ute på blocket i omgångar i 1 år samt en -97 F1 ( 695K)i Solna som stått mkt länge. Varför blir det på detta viset...?? Är det ägarna eller antal ägare som gör de osäljbara eller?
Johan Gbg:

Ja, trevligt att diskutera lite med någon som har erfarenhet av dessa vagnar. Jag har själv erfarenhet av Bmw, har väl ägt ett 30-tal Bmw:s, i olika former. Har fastnat för M-bilarna, men har alltid velat gå vidare till nåt värre... Hamnade tidigare vid Porsches bilar, men var inte kvar så länge, utan gick tillbaka till M, och tyckte det var en befrielse att få köra Bmw igen...

Så jag vet inte, man kanske skulle tröttna på Ferrari-känslan(läs inredningen) oxå. Är lite rädd för det, när jag tänker mig i en bil, som fortfarande har inredningsinfluenser ifrån 80-talet... Jag tycker nämligen att även 355:an har lite såna drag kvar...

Du har h e l t rätt när du skriver att du misstänker mig för en kille som vill köra mina bilar hårt ibland. Hårt MEN inte vårdslöst. Jag trodde väl att 355:an hade kommit så pass långt att de tålde en del stryk... 348:an förstår jag att den kanske inte alls håller måttet, men 355:an trodde jag var så pass välbyggd, med kvalitet.

M5:an jag kör idag tycker jag är slö. Ja, faktiskt. Så får man väl inte säga, men jag uppfattar den som trist. Som någon sa här, man vänjer sig vid allt, och det är väl sant. Kan tänka mig att Z8:an känns mer "rå" på ett sätt, men ändå inte. Brutalt med 400 hk V8:a i en 2-sitsig bil... Hade ju själv tidigare den Kompressormatade Z3 M-Coupen, som jag byggde under 2 år. Kanske har du sett den/hört nåt om den. Den var snabb, hård, RÅ. Men jag tröttnade på den oxå, egentligen pga en rådjursolycka... Men men...

Vet inte hur man ska göra, men jag har funderat på en 355:a(gärna Spidern), men man kanske ska kika lite på andra alternativ oxå, nu när man hört dessa kommentarer. Lamborghini - ja, varför inte, men det känns som jag har ett "mellansteg" att ta innan man hamnar där... Porsche 996 Turbo - ja, fin bil, men då vill jag nog gå på GT2:an direkt istället. Fast då sticker det upp lite i pengar.

Men du har nog definitivt rätt när du säger att jag ska handla av en rekommenderad Ferrari-handlare i Sverige, istället för att importera. Känns ju bra mycket säkrare...

Förresten, hade du 355:an entusiastförsäkrad eller...? (Dum fråga kanske)

Tack för dina svar,

Mvh Kimmo*

Att importera en Ferrari från tyskland är inga problem.
De är oftast leasade på företag.Servicearna ingår i deras leasing så historiken är perfekt.Här i sverige har jag därimot sett att flera hoppar över service för att bilen "går ju så lite".
Jag har köpt 2 i tyskland 1st 355GTB o 1st 360Spider.
Båda var precis 2 år med 600 mil på mätaren.Köpta på
Auktoriserade Ferrarihandlare.

Priserna var 200-300 tusen under sveriges.

Nu när lamborghini har kommit in i tråden så passar jag på.

Vad finns där för erfarenhet av Gallardon?
Jag själv tycker att motor/avgasljudet är tunt jämfört med Ferraris.
V12 LeMans
Som Lamborghinientusiast(Ferrari å Maserati också för den delen) , äger dock ingen Lambo ännu , måste jag få skjuta in :

Det är väl få svenskar som har erfarenheter av Gallardon , men registrera dig på www.lamborghini-talk.com , så får du kanske lite kött på benen . Jag gillar den trots att den är lite trängre än F430n som jag körde på Mantorp för ett tag sedan .

Jag gillar ljudet på Gallardon även om gamla Lambo-V12an låter bättre , + att den är snyggare än F430n .
7 min och 52 sec runt Nordschleife är inte fy skam för Gallardon .

Go for the orange Gallardo , ;-)

jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Mullret,,,

Jag vill inte uttala mig om andras bilar hurvida dom inte är servade eller skötta på rätt sätt.
Men om jag gissar så tror jag att dom bilarna kanske har en tveksam historia, många ägare mm, men det måste absolut inte vara så, det finns många Ferraris i sverige och köparna växer inte på träd, just för det höga priset och ägandet.

Estorilmongo,,,

Du har rätt i att 355:an börjar kännas lite gammal, och det är den också, men absolut ingen dålig bil för det.
Ingen av dom här 2 bilarna gillar heller att 0-100 sprinta särskilt mkt, utan dom ska njutas på bra, krokiga småvägar eller E4:an (en solig kväll vid 21 tiden när du är ensam på vägen).
Tyvärr har jag inte hört talas om din kompressormatade coupe, men det kan bero på att jag inte har varit med här så länge, och att jag inte besökt sidan så ofta.
Men det låter som en riktigt rolig bil att köra.

Du skriver också att du tröttnar kanske även på en Ferrari, JA det kommer du att göra om du kör den varje dag.
Om du dricker Champagne varje dag till maten, så blir det också inget att dricka vid höjdpunkter, det jag menar är att en sådan bil ska användas sparsamt, annars tröttnar du på den också.
Det kunde gå 2-3 veckor ibland innan jag körde bilen, det är samma med min Z8:a, och då är känslan kvar mkt längre.

Om jag vore du, skulle jag försöka att provköra lite bilar innan du köper, du nämnde 996 turbo, det är en mkt rolig bil, och mkt tålig.
Du säger att M5:an är slö, (men med risk för påhopp) det är ingen sporbil i mina ögon, det är en direktörsbil med stor motor, men det är min personliga smak.
Nej du behöver en bil som tål mkt smisk och som bara vill smiskas mer när du använder den, därför måste du provköra porsche GT3 eller 996 turbo.
Båda har mkt tålig motor, mkt bra bromsar, mkt bra väghållning.
Men första gången jag körde en 996 turbo så var jag inte van vid svansmotorn, man kan lätt tappa ut baken om man inte är försiktig med gasen.
Nej min 355:a var inte entusiastförsäkrad, men den stod inte heller på mig.

V12 LeMans,,,,

Jag håller med dig om att Lamborghini är en mkt trevlig bil, har också gått i planer på en sådan efter ha kört en kompis murcelago i sthlm en helg.
Mkt mkt aggresiv bil *ler*.
Han har en gul bil, med svart skinn och gula sömmar,, underbar bil, men jag har redan problem att parkera min Z8:a och jag vet inte om jag kommer att bo i Sverige länge till.
Och hållbarheten uppfattar jag som mkt bra.
Jag läste att du hade kört nya F430, hur var den att köra?

Johan

Johan

V12 LeMans
johan gbg :

Körde en 328 GTS bl a på ett blött Knutstorp hösten -88 , då tyckte jag att den var precis som man ville att en sportvagn skulle uppträda , trevlig väghållning .

Det har ju hänt en del sedan 1988 (året då Enzo Ferrari gick bort , var i Maranello i juli -88 , ;-) )

F430 är ju väldigt lättkörd men enligt "folket" på Mantorp bullrig vid långfärd , precis som tidigare mittmotor-Ferraris . Körde en röd med racingstolar och kompositbromsar . Men man utnyttjade naturligtvis inte bilens fulla kompetens , pga första gången jag körde på Mantorp(trevlig bana förresten) och respekt för bilens resurser och självrisken på 25 tusen , om man skulle kvadda något . Men jag kan rekommendera SportsCarExperience på Mantorp . Mkt trevligt och trevliga instruktörer . www.mantorppark.com

Just nu har de F430n , 360 M och Maserati GranSport , men ev. kommer även Lamborghini Gallardo att finnas där i framtiden(förhoppningsvis nästa säsong), ev även Porsche .
johan gbg:

F430 är en enkel sport bil att köra både i kurvor och på en rak sträcka speciellt om man har kört SMG II tidigare. Jag trodde att den skulle betydligt svårare 996T är svårare för att ta ett exempel.

Finns en 430 i Tyskland sist jag tittade till en hyfsad peng med rätt utrusting dvs mycket extra:))

en fråga bara.

Hur ofta ska man serva en Ferrari, vilka intervaller är det som gäller?

Mvh
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
blagge
Kolla på www.vonbraun.se för servicekostnader och -intervall för olika Ferrari.

Tack för svaret.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.