AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.423

Någon M-Bilsförare som även kör Ferrari..?

Sida 1 av 2
Någon här på Forumet med tex en M5 E39, M3 E46, som även kör Ferrari 355(348, 360 Modena)???

Skulle vara intressant att höra lite jämförelser, tex väghållning, fart, kvalitet mm mm. Just kvaliteten på de "tidigare" Ferrari-bilarna är ju inte ens att jämföra med Bmw:s, men gärna lite åsikter o kommentarer. Speciellt ifrån er som kör(har kört) mycket Ferrari och vet vad ni pratar om...

Mvh K*
Kör 360 F1 spider.Motor/avgasljud är det häftigaste som finns.
Kvaliten tycker jag är kanon nu på senare modeller.
F1 lådan är hur kul somhelst.

En till jämförelsefaktor
Vilken är bästa flick/dam magnet????? Ferrari/BMW :-)
Trevligt. Jo 360:n är ju rätt Brutal. Har inte provkört nån sådan själv men sett o hört ett par st... Grymt Motorljud. Dock så är den helt och hållet utanför min Budget... Men det är en rå bil.

Hade ev tänkt mig en 355:a.

Criss: Har du någon erfarenhet av dem? Inredningen på 355:orna är väl fortf lite "80-tal" ? Prestandauppgifter?

He hee... Ja den frågan om Flick/Dam-magnet behöver man ju inte ens svara på... ;P

Mvh K*
355:an har modern inredning.Ungefär som 360:in.
Motorerna var lite sköra på de första årsmodellerna av
355:an.Skaffa en 97:a eller senare.

355:an har stålkaross så den är betydligt tyngre än 360:in som har alukaross.

Servicekostnaderna för 355 är ganska höga.
Tex måste motorn lyftas ut för kammremsbyte.
Ska göras med 2-3 årsintervall.

Se prislista Länk

Criss: Ang. Flick/Dammagnet - Vilken är bäst, 325ti eller 360'n. ;)
//Månsson
Månsson.
Svårt att säga.Frun kör 325:an och jag 360in :-).

haimaul
Criss:

Det är rätt bra drag i Hartge-M3:an också väl?

__
When in this charming car,
this charming man...
Okej, tack för länken.

Någon som vet dom "riktiga" Prestandauppgifterna på både Ferrari 355 och 348 Spider..? Att jämföra mot 360 Modena´n?

Mvh K*
355 har 380hk på de första årsmodellerna, sjönk sedan till 375hk.
355 är en mycket snyggare och härligare bil än Modenan som även den är underbar. F1 vs. manuell låda är svårt. I 355 hade jag definitivt tagit manuell medan de i 360n verkar ha fått ordning på sakerna, F1-låtan äter dock fortfarande dyra sekventiella kopplingar som en annan käkar mat.

348an är en skräphög som inte bara är ganska ful, utan även riktigt dåligt byggd med Ferrari-mått mätt, en tråkig mellanmodell mellan de klassiska 80-talsvagnarna och de nyare med lite bättre kvalitet. Kvalitetskänslan i 355 är helt ok, och även i 360 är den hyfsad. Dock långt kvar till någon som helst standard.

Men vill man ligga på topp så får man sacrifice lite.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Nu när vi är inne på Ferrarri så undrar jag ifall någon kunnig som skulle vilja förklara varför Ferrari ha kamrem på sina bilar i stället för kedja tex 355,348?
criss: Frun din måste tro 325:an eftersom hon skickar iväg dig med 360in.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
För information kring ferrari så är nog ett av de bästa forumen här;

www.ferrarichat.com

Själv sugen på en 355 GTB. Sensmoral. De flesta kan köpa en Ferrari, men få har råd att hålla dem med service, underhåll, etc. Räkna med upp till 75K / år bara i underhåll.
Köper man en Ferrari så är det ju ganska klart att man inte har den som Bruksbil, utan ren entusiastbil. Då kanske man kör max 500 mil per sommar eller liknande. Då kan man ju fråga sig ang kamremsbytet, huruvida det är försvarbart att den ska bytas var 2-3:e år... För Ferraris kamremmar ska väl åtminstone hålla liknande kvalitet som en hel del andra fabrikat...(Svårt att tro att det är Ferrari som gör sina egna kamremmar ;O)

E38B12: Kvalitetskänslan i 360 hyfsad??? Den borde ju vara bra eftersom bilen är relativt ny. Har jag fel?

Ingen här inne som äger en 355:a som kan ge mer synpunkter/upplevelser ang bilen?

Mvh K*
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det är väl inte bara milen som sliter på kamremmen? Gummi torkar med åren.

Absolut, men en kamrem ska väl inte bli "dålig" på ett par-tre år...? Trots allt så kör man ju bilen på somrarna + varmkör den på vinterhalvåret.

K*
haimaul
Äldre Ferraris - tidigt åttiotal och bakåt - borde ju inte behöva vara så förtvivlat dyra att serva, bara man vet vilka fiatdelar som är desamma! ;)

Sen var ju inte bilar komplicerade på samma sätt på den tiden, mindre elektronik osv.

__
When in this charming car,
this charming man...
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
En 355 motor kan varava rätt bra, och en kamrem håller inte i oöndlighet.
Välj att bhyta enligt specifikationen eller motse ett motorras på 300.000:-eller mera. Har man inte råd så är det bästa att låta bli..
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Jag har läst lite om vad ni har skrivit om Ferrari, och jag kan kanske hjälpa till med min lilla erfarenhet och åsikt.
Har ett stort bilintresse, eller rättare sagt det var som störst för ca 3-4 år sedan, jag är ganska dålig på det mekaniska så jag har alltid låtit andra serva och reparera i den mån det behövts.
Jag har ägt 2 Ferrari, den första var just en 348, gul med svart skinn och mer problem har jag aldrig haft med någon annan bil än den, jag ägde den i en sommar sedan tröttnade jag på bilen.
Den var inne hos Von braun i skene 2ggr, och när jag var i sthlm en gång så var bilen helt död när jag skulle starta den.
Den bogserades till en verkstad i sthlm och en kompis tog med bilen ner till göteborg 2 veckor senare, det var något krångel med elen.
Annars ganska skön att köra.

Sedan bytte jag in den mot en 355 gtb -97 röd med svart skinn, den hade bara gått 2000 mil ungefär, den krånglade aldrig, men det var absolut ingen allround bil som man kunde ha till beachen eller åka på stan med.
Jag hade 355:an i nästan 2 somrar och den rullade inte många mil, just för att den var krånglig att använda, och den kräver mkt pengar på service, kamremsbyten mm mm.
Annars är 355:an "bland" det bästa jag har kört, om man jämför med 360 modena så tycker jag att 355:an är lika bra eller kanske bättre, jag lånade en Modena i en vecka och jag gillade bilen som sådan, men den har inte samma körupplevelse som 355:an, men smaken är ju olika.

Nej mitt råd till dig som har tänkt att köpa en sportbil med mer klös i, om jag var du skulle jag köpa en porsche 996 eller kanske en 993 turbo årsmodell äldre, beroende på din ekonomi.
I porschen får du mkt körupplevelse, dom är hållbara och tål att piskas utan att behöva stå på verktstad jämt.

Jag har själv gått i planerna på att köpa en GT 3:a eller 996 turbo.

Mitt råd är alltså porsche......
Hmm jag skulle köra tyskt allså porsche om jag fick välja :).

Tysk ingenjörskonst kan man inte motså italenare gör mkt fina bilar men kvaliten förhållande till pris är mkt dålig tycker jag.

jag har aldrig kört en ferrari men sett ett par st och tyckte att kvaliten på inredningen är ingen bra
Johan Gbg: Tack för ditt svar. Hur upplevde du prestandan i 355:an? Jämfört mot Z8:an?

Verkar vara så att 355:an är den man ska satsa på, om man inte har ekonomi för en 360 Modena.

Porsche i all ära, men de äldre Porscharna är ju inte direkt några hisnande upplevelser de heller...

K*

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Problemet med just prestandabilar är ju att man vänjer sig... Efter 1 månad är man ganska van vid "draget".
Är man ute efter "kiken" är en potent hoj typ R1 det ända som duger, men det är klart man vänjer sig väl vid den ochså så småningom...

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.