|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I hela vårt land har det de senaste veckorna varit ett fantastiskt fint sommarväder. Jag undrar då varför så många cabägare åker med suffletten uppe trots fantastiskt cabväder? Varför skaffar man sig då en cab om man ändå alltid åker uppcabbat? På min cab, vissserligen inte av BMW-fabrikat, har jag alltid suffletten nere när jag är ute och kör, om det inte spöregnar men då åker man ju inte cab i alla fall. Mats BMW CS #5847 | |
|
Har lagt märke till samma sak. Förstår verkligen inte varför folk inte fäller ner taket. Många skyller på att de bara ska så kort sträcka så att det inte är lönt. Men vad är det som inte är lönt? Taket tar ju max 20 sek att fälla (tom. på min med manuell fällning). Enda gångerna jag åker med taket uppe är när jag ska iväg tidigt på morgnarna och om det samtidigt är lite kyligt men jag har dock alltid för avsikt att cabba ner på eftermiddagen när jag åker hem. Lovas det sämre väder hela dagen så tar jag BMW:n istället!! |
|
|
DET, har jag fått långa utläggningar om den senaste tiden tack vare en av de nya cabägarna på forumet Micke Olsson. Många har inte AC i bilen och det blir därför alldeles för varmt att ha taket nere när solen strålar från klarblå himmel. Kan faktiskt vara skönt att ha lite skydd över huvudet när det har varit så varmt som det varit den senaste tiden. "Bilar som inte driver bak är trasiga!" Länk |
|
|
AC eller inte kvittar om sufletten är nere och solen STEKER. Det blir olidligt varmt om man inte håller 70+ så det fläktar lite. Å andra sidan i 120+ blir fläktandet riktigt jobbigt om man ska åka mer än tre-fyra mil. Själv har jag kört snart 120 mil sedan jag köpte bilen och MAX åtta med sufletten uppe. Det är ju en cab! :-) ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Finns keps :) Jag har för övrigt inte heller ac. /Martin Länk |
|
|
Är av exakt samma åsikt som trådförfattaren.. Man köper väl knappast en cab för att ha taket uppfällt? :) Kan gå med på om man åker med taket uppe på en gammal jänkare, som inte direkt är något under av aerodynamik. Det blåser infernaliskt redan i 50-60km/h Nyare cabbar jag har åkt har det ju gått hur bra som helst att åka med taket nere och rutorna uppe. Har man tur finns även ett vindskydd att sätta mellan nackstöden... Det måste väl ändå bli svalare och skönare i en nedcabbad cab utan ac, än i en täckt bil utan ac.... :P // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Cab kör man med nere för att det är cool, inte för att det är skönt. Kör själv mycket öppet men jag måste ändå erkänna att det är en imagegrej.... Även om du har en ny cabbe för 1 millon och drar ned taket så kommer ju vinddrag/ljudnivå osv ligga i samma nivå som en rostig Fiat Panda -86. Titta bara på hur mycket man t.ex får skruva upp radion. Och när man möter/kör om timmerbilar/långtradare så blir väll bullernivån 120 db momentant. |
|
|
Det verkar vara personer som hellre skryter om att "jag har minsan en cab", än som faktiskt kör med taket nere. PS. Jag saknar min... :-( "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Har svårt att förstå att det finns människor som vill lägga sina pengar på en bil utan tak över huvudtaget! Är det inte lite som att köpa skor utan sulor...? :) ======================================== Det man inte gör i dag, slipper man göra om i morgon! |
|
|
goofyy, du har inte ägt en cab, eller? Jag kan inte förstå folk som tycker det är värdelös med cab! :-) Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
goofyy: Du har uppenbarligen inte kört någon form av roadster med lite pulver i? Grymt underhållande att ladda på lite på kurviga vägar utan tak! Mvh, /Wille |
|
andha45 |
Helt klart hjälper det med ac även om man åker nedcabbat. Det motsvarar nog Mercedes värmefläkt för huvudet/nacken, för att man ska kunna åka nedcabbat även när det är kallt... Det är naturligtvis mycket att elda för kråkorna men cab åker man ju för att det är skönt... Förra sommaren åkte jag omkring nedcabbat i Italien med ac och full fläkt.. skönt |
|
Varför skall personer som inte sitter i fordonet i fråga ha en åsikt om sufletten skall vara uppfälld eller nedfälld? Har ni åsikter om att bilen brevid har solluckan stängd oxå? /Fredrik |
|
| Eftersom jag KAN veva ner rutorna så kör jag alltid nervevat.. ;) | |
cane |
Jag har haft cab som året runt bil i snart 15år, visst tar man ner taket ibland - men inte lika ofta som i början... nyhetens behag osv, rutinerade cab ägare åker med taket uppe ;) |
|
Rutinerade cabägare kör vanlig bil på vintern, och lämnar caben i garaget........ Mats BMW CS #5847 |
|
cane |
Inte om man bor på norrmalm där ett garage kostar 25000-50000kr per år... |
| Har själv ägt en cab tidigare och visst är det cane säger att man åkte mest nercabbat precis i början. Ska man bara åka 2km känns det onödigt att cabba ner för att sen cabba upp igen 2 min senare. Ska man åka 5mil blir det jäkligt jobbigt att köra nercabbat hela vägen, blir både vindbrus och drag. Måhända kan nyare cabbar vara smidigare med lägre vindbrus och enklare att fälla upp/ner och även i farten. Sedan är det ju inte många dagar om året det faktiskt är läge att köra nercabbat. | |
| Hmm.. fantastiskt väder? har ju regnat i vecka nu =( | |
|
Åker själv med trasan nerfälld när vädret tillåter - dock gillar jag taklinjen på min E30 när suffletten är uppe - den är dessutom flång ny och otroligt tjusig! Sen så kommer baslådan i bagaget betydligt mer till sin rätt med taket uppfällt. Vitsen med en cabriolet är ju att man har friheten att VÄLJA om man vill ha tak, eller inte! Att folk utan cabbe har åsikter om oss som har det tycker jag bara är kul;-) /Magnus Regn är verkligen inte roligt:Länk |
|
|
cane: Jag bor på Norrmalm....... Mats BMW CS #5847 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.