|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå Såg nu när jag var ute och skulle köra att höger bakdörr har fått en ofin buckla bakom handtaget med spår av blått i. Bilen som alltid står brevid är blå, samt att på hans dörrsida så hade han spår av grönt=min bil.... Min bil har stått sista dagarna så det kan bara ha hänt på denna parkering och höjden för uppslaget är identiskt med hans dörr. Detta blir man ju förbannad av när en innan jättefin lack nu pryds av en ful buckla! Hur går jag tillväga, vad kan jag kräva för ersättning? Är det in på lackjobb eller kan såna här lagas på annat sätt? Ska skriva en lapp på hans ruta ikväll iaf. Tacksam för svar Mvh Peter | |
Ante25 |
Har varit med om exakt samma sak, det är bättre att ta mod till sig och gå och plinga på hos bilägaren och säga vad man har upptäckt. Så gjorde jag , dock utan större framgång i brist på bevis. |
|
gör en polisanmälan om 'parkeringsskada' och lämna ärendet till försäkringen, om den andre -bilägaren- är hygglig så kanska han tar din självrisk. å andra sidan så lagar typ DITEC sådana småbucklor (utan lackskador) för ca. Kr 500 - M5touring register |
|
|
Om det är han som har gjort skadan så får han väl betala det oavsett om han är hygglig elelr ej. Speciellt med dessa bevis. Bilen: Länk |
|
|
Thorssa@ bevis ? jag har INGET emot att det löser sig för Peedster@ på bästa och enklaste sätt men tyvärr är att -ha- rätt och att -få- rätt två olika saker. Sådant här är mest av allt -fruktansvärd irriterande- och betraktas oftast som en olyckhändelse (det var inte meningen) och då är det INTE frågan om skadegörelse. Det är också ibland bättre med en OKÄND gärningsman än med en känd sådan i försäkringshänseende. Förhoppningsvis löser sig detta på bästa sätt. Glöm EJ, för många är en bil BARA en bil. M5touring register |
|
kilroy |
Innan du gör någon polisanmälan bör du försöka kontakta den du misstänker. Det kan ju hända att det löser sig lättare än du tror.Några bilder som "bevis" brukar underlätta också...Mvh kilroy |
|
självfallet bör du först försöka att lösa det i och med att du prata med ägaren till den andra bilen - - en polisanmälan med en okänd gärningsman är ingen anklagelse och det är osannolikt att någon ens byr sig MEN -pappret- behövs för att ärendet skall kunna hanteras av försäkringen OM det överhuvuttaget är av intresse med hänsyn till självrisken - (i mitt fall var det värd det men i mitt fall var -olycksplatsen- en stormarknads-parkering, det var en påkörning) - M5touring register |
|
andha45 |
En svår sak här i livet är att människor är mycket olika noggranna, i olika sammanhang. En person kan vara jättenoggrann i köket men inte märka när bildörren eller cykeln slår emot något. En bilpedant jag känner fick av mig uppdraget att köpa några bananer, och kom med jättefula bananer. "Banan som banan" sa han, "så resonerar du inte när det gäller bilar" kontrade jag. En annan kompis är jättenoggrann med sina CD-skivor men inte alls noggrann med min bil... Det är helt enkelt svårt att vara rädd om något då omgivningen inte har samma värderingar. Hoppas ändå det löser sig för dig. Jag är själv inte så pedantisk (och inte heller så slarvig) med min bil men meddelar alltid när jag skadat någons bil (två gånger har dörren blåst upp i bilen bredvid vid kraftig blåst). Ena gången ringde jag och då sa personen att det var "jävligt schysst" att jag ringde, men han hörde inte av sig sedan. Andra gången var det en avlägsen kollega, som inte var så noggrann så han tyckte att det bara var en av många skador på hans 2 år gamla 9-5:a. |
|
Skillnaden mot bananer och cdskivor är att oftast är bilar den näst största investeringen vi gör efter husköp. Så att dunka upp bildörren på någons halvår gamla MB CLS med Ditec lapp på och tro att den bilägaren tycker det är ok är väl minst sagt navivt? Mvh, /Wille |
|
söören |
men willew alla kanske inte fattar att en GAMAL mb cls är något mer än en just gamal MB CLS???? Att de sen sitter en ditec lapp på lär ju inte spela någon roll. Ditec är väll inte precis de största varumärket som känns igen av vem som helst. Så vad ska man göra i sådana hära fall??? är de på parkeringen jag brukar stå skulle jag kontakta granbilen och förklara situationen. är de typ på köpsentret och jag ser att de är solkart att puckot brevid har tabbat sig brukar de hela bli mer destruktivt (märker man inte en liten bula märker man säkert en stor) |
|
Därför parkerar alla putsdårar på två parkeringsplatser, längst bort i garaget. Att stå parkerad mellan två bilar leder tyvärr förr eller senare till bulor, även om utrymmet gott och väl räcker till att öppna bildörrar på. Hur blev "halvår gammal" "GAMAL"? CLS har ju inte funnits så värst länge... Jag ville poängtera att det handlade om en ny, exklusiv bil, som folk förstår kostar mycket pengar bara genom att titta på bilen. De kanske inte nödvändigtvis förstår att bilen är rekondad? Mvh, /Wille |
|
|
Hej! Peedster: det var tråkigt som hände. Jag skulle nog föreslå att du ringer på hos grannen och visar skadan(OCH lackmärken på hans bil) + ev. att du tar bilder redan innan. Det går säkert bra om grannen inte är fullständig pucko. Om reparation: Jag har själv använt CARDENT för skadereparationer efter vandalism (inga större lackskador). Och resultatet far fantastiskt. Bucklorna blev upprättade på mindre än en timme och allt var spårlöst borta! ingen omlackering behövdes då metoden innebär inte ngn värmning eller hamring. Kan varmt rekommenderas! priset var väl kring 1500kr för fyra stk bucklor. MVH:Sakke |
|
andha45 |
Alla fattar inte skillnaden mellan fina och fula bilar. Jag känner en person som tyvärr inte har någon känsla för grejer överhuvudtaget, utom de egna kläderna. Så om hon slår upp min bildörr i trotoarkanten kollar hon om det blev något märke på kläderna. Vissa fattar helt enkelt inte heller att bilen är en dyr investering... Ett märke i ett parkettgolv är en bra jämförelse. Det kan kosta några tusen att fixa och den som är pedant med sin lägenhet blir nog ungefär lika ledsen som bilpedanten som får ett märke i dörren. Många tycker dock att man får räkna med att det blir märken i golvet (eller bilen)... |
|
Jag skulle aldrig göra skillnad på en dyr och billig bil. Som jämförelse så kör väl majoriteten här på forumet "billiga" bilar om man jämför med nya CLSer eller what have you. För dig, din kompis eller vem som helst kanske alla besparingar gått åt att köpa just den här bilen, oavsett om bilen är en ny m6a eller en 325i från 92 så ägaren lika ledsen. Och kostnaden att reparera skadan är likvärdig. I grund och botten handlar det om god uppfostran och respekt för andras egendom. Jag är över noga när det gäller andras egendom, och blev ordentligt utskrattad när jag torkade av mina skor med handduk innan jag steg ombord en kompis nya båt... |
|
|
Jag skulle inte heller göra skillnad på en dyr eller billig bil, skulle någon av mina ungar råka smälla upp dörren mot en annan bil skulle jag ta kontakt med ägaren på något sätt. Men det är som Acey säger om uppfostran och respekt för annans egendom, det är lättare och billigare att smita om man kan...tyvärr, och uppfattningen "det är bara en bil" råder. Kan också rekommendera CarDent om det inte det inte är lackskador, mycket seriösa. De bucklor de inte blir 100% nöjda med, tar de inte betalt för. Mvh, /Wille |
|
|
Hej och tack för så många åsikter! Vi har nu skrivit en lap och satt på den andra bilen så får denne kontakta mig. Jag har tagit bilder ni innan också som åtminstone lite bevis. CarDent låter mycket intressant men än så länge vet jag inte hur lacken har klarat sig. Hans färg sitter ju som bevis kvar på bucklan och jag väntar att polera bort den tills efter inspektion. Bilen står tillsalu varför detta kom extra olämpligt då det känns väldigt dumt att sänka bilens i nästan perfekta yttre med en ful buckla. Jag återkommer när jag hör av ägaren! Dagens lycka var iaf utan anmärkning på besiktningen :) Mvh Peter |
|
|
Tjena Peedster, åter till ämnet. Jag blev påkörd av en en gammal volvo som parkerat sig c:a 1 dm bakom min fina 328 och jag tänkte ändå -Ska bli kul att se hur han kommer därifrån... Nästa dag så kollade jag baktill och mycket riktigt, idioten hade kört på mig. Jag skrev en rättså besk lapp och fäste den under vindrutetorkaren. Dagen efter fick jag en lapp tillbaka där han bad om ursäkt och undrade hur jag ville lösa saken. jag tyckte det var så bra gjort av honom att jag helt enkelt lät det bero. så jag tycker du skall kolla med ägaren och ta några kort med digital kamera för att påvisa färg skav på din och hans bilar. Lycka till. Mvh //Sibbe Länk |
|
| Hur gick det Peedster? Fått kontakt med honom? | |
|
Hallå! Ja kvinnan ringde och nekade tyvär hela skiten... Man kunde inte alls se någon grön färg på hennes bil blablabla.. Hon är lika försiktig som jag vid dörröppning... Ville jag gå vidare fick jag polisanmäla och meddela försäkringsbolaget vilket hon skulle bestrida allt. Dessutom hade jag stått olagligt på platsen brevid henne(de har ingen bil och jag lånar den ibland) Hon var på det hela en riktig skitkärring och detta kommer inte gå att lösa så jag lägger ner. Känns så jäkla trist att folk inte kan erkänna sina egna misstag bara! Så det gäller att dubbleparkera i framtiden då Tack för hjälpen /Peter |
|
|
Om man dubbelparkerar får man numera nya bekymmer, vilket några av mina Bekanta fått erfara. En bekant fick sin nya SLK350 rejält bucklad i dörren, och liknande saker har hänt för andra. Det är väl så att folk stör sig p att man tar upp två platser och tvingas de då ställa sig brevid så slås dörren upp med våld mot den andra bilen....... Så jag avråder från detta, och råder att parkera långt bort där man kan anta att det inte blir lika trångt.... |
|
|
Ett trick som ofta funkar i trånga rutor är att backa in bilen tight mot passagerarsidan på bilen brevid. Den föraren kommer lätt in, och passagerarna kommer inte ens försöka komma imellan, utan får vänta tills bilen är utbackad. Dessutom har du mer avstånd till bilen brevid din förarsida då, mindre risk för uppslag där också. Alltid funkat för mig. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.