AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.483

Alfa eller BMW?

Sida 1 av 2
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Hej,

Jag har beslutsångest.
Ska titta på en Alfa 156-02 i eftermiddag.
Det är en 2.0 manuell med skinn som rullat ca 5000 mil.
Priset är £5600

Kan kanske få £5000 för min 523a -00 med 20000 mil på mätarn.

Är det nån som kan kommentera skillnaderna mellan att ha en Alfa och en BMW?

(Vissa saker vet man ju som generellt sämre kvalitet. Dyr service m.m, men det känns ändå som mycket bil för pengarna)

MVH/Dan
523-00
Alfa är riktigt läckra bilar med otroligt snygg design, underbara köregenskaper och härligt varvvilliga och välljudande motorer. Alldeles utmärkta körmaskiner som ger mersmak med andra ord.

Men åtminstone i Sverige är service- och återförsäljarnätet katastrofalt uselt. Dessutom är reservdelspriserna skrattretande här, sedan Olle Olsson Bolagen i Uppsala tog över Fiat/Alfa-importen. Vad sägs t ex om ca 2000 kr per tändstift till en 156 2,0TS (som har 8 tändstift)!!!??? :DDD

Men i UK, där jag ser att du bor, är priserna betydligt humanare. Där kan man köpa de omtalade tändstiften för ca 150 kr. Många svenska Alfa-ägare köper reservdelarna just i UK för att delarna är billigast där, så rent ekonomiskt är det nog den plats på jorden där det är billigast att leva tillsammans med en Alfa!!! Detta beror troligen på att Alfa inte är någon direkt uddabil i UK, utan säljer ganska bra på ön, som är Alfas största exportmarknad.

Jag skulle gärna ha en Alfa om service- och reservdelspriserna var bättre. I Sverige kan ett Alfa-köp bara bli en idiotaffär hur man än vänder och vrider på det...

//Chrille
Jag måste avråda från Alfan. Jag hade en 156 V6 och den var rolig att köra, man får en ganska ny för pengarna och den är lite udda vilket är kul. Kvaliteten sägs vara helt ok och den klarar sig ganska bra på bilprovningen, vilket är bra.

MEN...min hade en del saker som jag störde mig, det var inga jättegrejor, men tillräckligt för att inte vara nöjd. En äkta "Alfista" säger att "det är så där, sånt får man leva med" men jag störde mig på det. Jag vet två andra som har 156:or (en med 2.0ts) och bägge deras bilar strular. 2.0:an är en -02:a som har flipper i instrumenteringen där bl.a check engine-lampan lyser emellanåt. Ägaren till den andra V6:an är så less på sin så han vet inte vad och reservdelar/service är svindyrt jämfört med BMW.

Jag får ses som ganska opartisk eftersom jag numera åker Volvo. Satsa på BMW:n helt klart!

Flåklypa
Äger både Alfa och BMW.
Och de bilarna jag har är gudomliga..
Skitsvårt,, men just TS är ju ingen höjdare i mitt tycke..
Gå in här och läs.. finns lite info.
Länk

Mvh..
Micke Skiöld
Länk
li
1.959
liste
535i -89
Chrille - stiften kostar väl ändå inte 2.000 kr STYCK som du skriver????
Nej,, de gör de inte.
Ca: 150-200:- för ett platina stift.
Liste:

Jo, 2000kr/st!!!!! Enligt en smått hysteriskt upprörd Alfa-ägare i 08-området... En ny omgång tändstift för 16' kr på en bil värd ca 60' (Alfa 156 2,0ts-98) är helt sanslöst!

Anledningen till det extrema priset på stiften är enligt Alfa att det är "special-stift" som endast behöver bytas med ca 10.000 mils mellanrum.

Nu har ju iofs Alfa Romeo Sverige/Olle Olsson Bolagen infört 3 års fri service på nya Alfa, så en sprillans ny är kanske inte så farligt dyr att äga ändå. Men en begagnad... Hua!

//Chrille
Man behöver inte köpa stift på en auktoriserad verkstad..
men är man så dum att man gör det,, ja då kan det gått betala för sin dumhet.
li
1.959
liste
535i -89
Chrille - Är du verkligen 100 på det? Enligt mina anteckningar ska 156 2,0TS ha antingen BKR6EKPA eller PMR7A och dessa kostar sisådär 250 kronor/st . Kan dock ha fel info, dock.
Stiften kostar ca 200 (tvåhundra) spänn styck och har bytesintervall om 10000 mil. I övrigt kan sägas att 156 är en trevlig vagn med samma felfrekvens som BMW eller andra europeiska tillverkare.
Da
45
Daniel Jönsson
M3 -87
325ix Touring -89
Alfa gör väldigt trevliga bilar med fin design, härliga motorer och mycket körgkädje. Det tycker jag även gäller 2,0 TS, men den är ju inte någon raket direkt. För att vara en fyra så tycker jag att den är trevlig. Mycket skönare gång och ljud i Alfas fyror om man jämför med tex BMW:s fyror, med undantag S14 dock! :)

Var faktiskt inne lite på att skaffa mig en Alfa förut men efter lite undersökande så kom jag fram till att jag inte tyckte att det var värt det. Alfa är dyra i försäkringar (iofs BMW också), de är väldigt dyra i reservdelar och service, och de har ett totalt katastrofalt andrahandsvärde i Sverige på grund av sitt dåliga kvalitetsrykte. Det är ju bra om man köper en bil som är ganska gammal och redan har tappat större delen av sitt värde, men jag var inne på att köpa en ny eller nästan ny.

Sammantaget så skulle jag tro att en Alfa är ganska mycket dyrare att äga än en BMW trots att BMW är dyrare i inköp. Men beroende på tycke och smak så kan man ju tycka att det kan vara värt det.

//Daniel
I mina förvirrade stunder på senare tid har jag också snöat in lite på att skaffa en 156a :D Men nej. Dyrare reservdelar, sämre kvalitet, sämre kvalitetskänsla, men den kanske avgörande punkten: BILEN ÄR FRAMHJULSDRIVEN.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Nu har jag kört en 156a

+Körkänsla med direkt härlig styrning och tight växellåda
+Ùtseende, den är snygg
-Detta exemplar var inte i toppskick, lite småbucklor och repor
-Inredingen kändes långt från gedigen i jämförelse med en BMW
-Jag kör mest motorväg och ligga och surra på 3500 varv jämfört med 2000 blir nog lite jobbigt.

Slutsats
Kanske en Alfa men inte detta exemplar.
Tack för all info!

MVH/Dan
523-00
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Har man storlek 46 på fötterna och vinterskor så trycker man ner koppling och gaspedalen samtidigt som man bromsar när man kör Alfa. Vore det inte för den krampaktiga körställningen jag får i 156 så skulle jag lätt kunna tänka mig en 156. Fast helst en 166, en röd!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som jag skrivit tidigare någon gång>>>Den sista riktiga Alfan var 75:an,pga att denna hade bakhjulsdrift... :)

Framhjulsdrift är bara så fel...Drivning o styrning på samma axel blir aldrig optimalt på en bil som ska räknas som "riktigt gjord" :)

Mvh Janne.
Q4 = alla hjul driver på Alfa språk..
Skitkul.
Konstigt att inte alfor är bakhjulsdrivna. De är ju ändå lanserade (i någon bemärkelse) som körglada maskiner.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
4orna ÄR körglada och välbalanserade. Dock så blir det för mycket vikt över framhjulen med 6orna. Alfas nya filosofi är att alla alfor med över 220hp ska ha fyrhjulsdrift.
Tror nya alfan 159 (??) lär bli en grymt utmanadre till 3-serien det är ju Herrn Kalbfeldt från BMW som håller i piskan på Alfa numera ju...

OT:Vet nån varför Alfasud heter just Alfasud??
Jo Alfa är ju (likt mycket Italiensk industri) lokaliserad i Milano trakten men på 70 talet bestämde italienska staten att man skulle bygga en fabrik i södra italien där av namnet Alfa Sud , det gick väl sådär bönderna vill/kunde inte bygga bilar, ville bara jobba 3 dagars vecka etc etc och Alfasud blev känd som en usel bil vilket Alfa än i dag dras med....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
kilroy
Min far (som är född i Italien) ägde en gång i tiden en Alfasud. Tydligen en mycket körglad bil...men förmodligen en av de uslaste bilar som tillverkats...Mvh kilroy
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gasar-Magnus: Framförallt kan man väl anta att Alfa kommer släppa en M3 utmanare med Kalbfeldt bakom rodret. Men, det Alfa behöver är en ordentlig uppryckning när det gäller kvalité (både upplevd och faktisk). Nya Alfa GT är tyvärr inte speciellt imponerande i detta avseende.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.