AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.369

Ventilknack vid start?

Sida 1 av 2
Hejhopp.. Ibland när jag startar min BMW 320 1995 så tror jag det ventilknackar i kanske 5-10 sek. Varför gör den det? Och vad kan man göra åt det?
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Innan oljetrycket är fullt. Gammal olja?
sprillans ny olja oljefilter och tändstift
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Byt olja!
kanske till nått tunnare?

---
King of the road
5/40 kör jag med
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Hade samma sak på min 325-92. Körde med 5/40 Castrol Magnatec. Samma sak händer när en jobbar kompis startar sin 325-92 .Ingen aning varför. Frågade en mekaniker vad han hade att säga. Ingen ny bil var hans svar...
cete vi kör på samma olja ;)
om det är bara 5 -10 sek är det inget att oroa sig för, de sa att det var vanlig slitage på BMW.
Jag tror inte ens det är 5-10sek.. Men det är ju skumt att det är ibland.. inte jämt utan bara enstaka tillfällen..
Bimmer for life. Vad är det man kan byta för att åtgärda det? Vad kostar det att åtgärda det? Är det ventilerna man måste byta eller vad måste man göra?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Går ju att prova detta innan du börjar tänka på att byta lyftare osv osv.

Mvh Janne.
Den där maskinen kändes lite dyr att köpa :S
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...Inte köpa!

Man beställer en dylik behandling hos en verkstad som redan har en sådan maskin naturligtvis :)

Finns på en hel del platser i Svedala...

Mvh Janne.
Okej tror inte det finns här i örnsköldsvik dock :(
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kom upp till Umeå om du nu vill göra en dylik,en "lämplig tripp" :)...

Mobilkyla här på västerslätt har detta enligt uppgift..

Mvh Janne.
Det blir nog en bra erfarenhet att övningsköra dit.. få se ;) tack för hjälpen.

Jag fyllde på lite mer olja idag. får se om den blir tyst nu
Ska man mäta oljenivån när bilen är igång eller avstängd?
parolof
lyser oljetryckslampan och slocknar samtidigt som ljudet försvinner? I så fall kan felet det vara oljan rinner ut ur oljefilter behållaren p.g.a o-ringen som sitter på den långa bulten saknas eller är skadad. m.a.o så får du inte oljetryck innan oljefiltret fyllt med olja igen. därav slammrar lyftarna.
Jag bytte oljefiltret samtidigt som oljan. samt den där packningen.. Men jag såg att det fanns 2 hack i den.
parolof
det följer med två o-ringar med filtret, verkar finnas två modeller av bultar, har bara ett hack på min, prova och sätt dit en och se om det blir bättre
Jag har för mig att jag har 2 hack.. men jag vet inte.. Det följer med 2 ja. en till locket och en till bulten.. Jag bytte båda. Ska man mäta oljenivån när motorn är igång eller avstängd?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.