|
|
|
|---|---|
|
Hej Hej jag har köpt en turbo motor och fick veta att den inte var kompsänkt... Kan man sätta dit dubbla packningar eller??? har hört att dom går lite bättre av lite kompsänkning : ) Hoppas nån kan svara på min fråga mvh Kim | |
| vilken motor är det? | |
| En m20 b23.. | |
|
Nope... sätter du dit dubbla packningar så skjuter du dessa.. antingen så köper du en ny packning av ppf.. eller så få du svarva ner kolvarna alternativt köpa "turbokolvar".. "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
| ok, om det är samma borr på den som m20b25 så kommer ppf snart å ha fina packningar snart vet ja. men har du motorn lös nu så tycker ja du kan plocka ur kolvarna å få dom svarvade. | |
|
men det är det inte, det är samma borr som till 2,0:an o det kommer inte (på ett troligtvis bra tag) komma nån MLS pakning till 2,0/2,3:an (med 80mm borr istellet för 84) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| Hur mycket ska man svarva då?? | |
|
Om du söker här på forumet kommer du att upptäcka att flera personer provat med dubbla toppackningar och det har fungerat! Bla körde jag en SAAB 99 i slutet av 70-talet så med upp till 1,6 bar utan problem. Visserligen gjorde jag en 1-1,5 mm tjock stålpackning som jag hade mellan dom två toppackningarna! Sedan är det säkert också en fråga om hur du skall använda bilen. Skall du köra höga tryck vid låga varvtal och ligga och pressa motorn långa perioder så är det säkert bäst att välja en annan lösning. Jag höll gasen i botten högst 20 sek åt gången på min SAAB för då var farten över 200. Och inte gjorde jag det speciellt ofta heller. Och då höll det bra. Per L |
|
| Det var skönt att höra Pär L... Jag hade verkligen inte tänkt att ladda så mykke... JAg får prova och se om det håller | |
| Gör en stålpackning och lägg emellan de två toppackningarna annars kommer det att gå sönder. | |
|
Har du en fungerande turbomotor? Kanske, kanske ska du låta den vara ifred isf. Dubbla toppackningar är ju verkligen en nödlösning. Med lågt komp och lågt cylindertryck så funkar det säkert, men det innebär ju ofta låg effekt också. Varför strula med något som funkar ifall du inte ska ladda så mycket... 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Jonhny: "...innebär ju ofta låg effekt också." Jag förstår inte detta! Vad jag kommer ihåg då (på 70-talet) var själva finessen med att minska kompet att du kunde gå upp med laddningstrycket och därmed effekten utan att få problem med spikningar (brända kolvar mm) och annat tråkigt. Visserligen var min turboinstallation en utpräglad lågbudgetvariant och gjord efter den tidens "standard" (det här var före original SAAB 99 TURBO så turbobilar var ovanliga och erfarenheten av turboinstallationer hos gemene man minst lika ovanlig)! Med dagens standard (insprutning, knacksensor, wastegate, laddluftkylare mm) så är ju läget mer gynnsamt! Fast jag var nöjd ändå! 0-150 på 13 sek innebar väl ca 220-250 hp ur 2-litersmotorn vid 1,6 bar (med dubbla toppackningar och stålpackning mellan dessa) och det var inte många bilar som hängde med i accet. Tom dom flesta Porschar blev efter! Däremot håller jag med dig om att skall Kim_85 ladda några få tiondels bar så finns det kanske ingen anledning att sänka kompet! Per L |
|
|
Han jag köpte bilen av sa att tändningen inte ville hänga med om man laddade över 0,8 pallar inte tändningen på en orginal 323 mer än så eller? |
|
|
Per L: Uppenbarligen har du ju fått det att fungera med saab 99an, men det innebär inte att det funkar på alla motorer. Men det är ändå inte min poäng. Ska han man ladda säg 0,5 bar och har en motor som fungerar så hade jag inte öppnat den för att sänka kompet. Ska det laddas mer så är det kanske dags att fundera på hur kompet ska sänkas. Det är en helt annan diskussion. På just bmw-motorer har det ju visat sig att toppackningen blir en av de svagare länkarna och därför tycker jag inte att det verkar vettigt att meka med packningen när motorn förmodligen funkar som den står. Högre laddtryck förutsätter ju att resten av motorn är förberedd för det osv. Så har han inte stor turbo tex så ger det mer problem än effekt att kompsänka och ladda mer. Förmodligen blir tändningen lite trött med >0,8bar i laddtryck, men det är heller inte något lågt laddtryck. Ska du ladda så pass mycket så är det dags för ordentlig gnista. Man får även ta en funderare på hur kompet ska sänkas. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
| Hur ska man fixa så att tändningen hänger med? måste man byta tändningen eller finns det nått annat knep? | |
|
knacka ihop stivten så att du får ett elektrodavstånd på ca 0,6mm så klarar sej gnistan ett tag. men sen kommer problemet med att det inte går att backa tendningen, o det går nästan bara att lösa på ett bra (!) sätt genom eftermarknads sprut = dyrt. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Jonhny: Jag förstår vad du menar! Förmodligen minskade jag risken för problem en hel del genom att jag beräknade vilket turboaggregat jag skulle ha (mht motorstorlek, varvtal, laddningstryck, temperaturstegringar mm), begränsade max förtändning, hade vatteninsprutning mm. I övrigt var min SAAB-motor helt original! Per L |
|
|
323 kan man visst backa tändningen! funkar bra för mej ändå upp till 1.2 med 323orginal lmm och 325ans e36 spridare o stbr 1-4 |
|
|
Hur backar man tändningen då??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.