AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.205

Hur länge håller automatlådan?

Sida 1 av 2
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Farsan sa att automatlådan håller bara upp till 20.000 mil sen måste man byta ut lådan. Stämmer det verkligen? Har svårt att tänka mig så därför vill jag få höra era kommentator om automatlådan. Vad jag tror är att automatlådan håller bättre än manuellt pga mindre slitage jämfört med manuellt så man kan ibland växla för tidigt så kuggarna sliter med varandra om man släpper kopplingen för tidigt. Har jag fel om mina uppfattningen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byter man oljan och filter regelbundet,så kan en låda funka minst 30.000 mil ua.
Men det skiljer på livslängd på en statskörd automat och landsvägskörd, det är antalet växlingar som ger slitaget och smutsar ned oljan.

///MVH Hasso
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Om man bara kan hantera en manuell låda så håller den bilen ut utan problem. (Det är väldigt sällan du hittar en manuell bil där man fått byta låda) Sen kan ju vem som helt pajja det mesta genom att misshandla grejerna.

Automatlådorna brukar väl rulla 20.000-30.000 innan problemen kommer.
--automaten pajjar
--turbon pajjar
--den drar mycket bensin
--dålig vändradie
--hög lasttröskel

typsika trafikmagasinsvarningar från en förlorad generation pappor
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Tycker att en Automat i en nyare bil bör hålla längre än 20-30k mil. Kolla bara på alla Taxi. Tror inte att de byter låda vid typ 30k mil. Skulle vara ganska korkat och oekonomiskt av tillverkarna...

En servad låda borde då hålla 50-60k mil innan den ger upp är min uppfattning iaf.

Vad är problemen ni pratar om? Ryckiga växlingar, svårt att bestämma vxlläge??
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
20000mil är ingenting för en automatlåda om den sköts ordentligt.
Har haft 2bilar med automat där båda har rullat uppåt 35000mil utan problem. Ena bilen kördes dessutom på bana ett par gånger när den låg på strax över 30000mil.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
kanske lite gammal tråd men..

VW Passat TDI's automatlådor håller då inte så värst bra. Det är vad jag har hört av ett par bekanter (taxichaufförer bägge 2 som kör båda vw passat tdi).

Min BMW har gått 30 000 mil ungefär.. 525 tds -93. Lådan lever fortfarande. :)
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
VAG har ju inte oljebyte i automaten med i serviceintervallerna, så det är ju inte så konstigt att dom pajar. Sen är flera av VAG:s automatlådor kända för att inte vara så värst bra i övrigt heller.

Hur är det med BMW:s automater, ingår det oljebyte med i serviceintervallerna? Tänkte att jag skulle byta olja och filter i min i samband med servicen längre fram i vår, så vet man att det är gjort...

MVH Christofer
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
crille82, BMW byter inte heller oljan i automaten, inte heller i bakaxeln på nya bilar.

Dock börjar många inse att ett byte då och då är nödvändigt för att behålla livslängden.

Själv blir jag lite tevksam till att löpa långmilare med automat just för att dom helt utan förvarning en vacker dag börjar slira och härja med stor repkostnad som följd.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
När bilen ska på service så be om att dem ska byta automatlådeoljan, annars säger dem att det inte behövs och att oljan är "life" time olja osv. Men du gör helt rätt i att byta den, better safe than sorry.

Har själv haft en 325:a Ci -92 med automatlåda, köpte då den hade rullat 182xx mil sålde den vid 21 k mil och automatlådan fungerade klockrent, otroligt mjuka växlingar och på sportläget gick den som fan! Inte minsta antydan till slitage, bytte oljan i den själv vid 18500 mil, kostar inte så mkt, vetskapen om att oljan är bra är klart värd dem hundringarna.
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
På min tjänstebil en VW transporter VR6 -98 där totalhavererade automatlådan i 3000 mils intervaller, så den modellen är inte så lyckad.
Richard V8; Polis?

Jag byter olja i lådan för första gången i morgon, på min 540iAM-95, dock är miltalet lågt 15800, den växlar perfekt i dag, men för att slippa framtida problem är det bäst att byta tycker jag, förre ägaren lämnade in den till BMW GBG, fick tillbaka den med kundordern ifylld "livstidsolja" (;

Mvh Stephan
to
268
tooon
325ix -07
VAG tillverkar, så vitt jag vet, inte sina automatlådor själv.
Använder inte både VAG och BMW automatlådor från ZF (GM)?

Mvh
/ Peter
Visa användare
111
EBS
520i -88
Det är stor skillnad på hur länge autmoatlådor håller.

På min budbil (MB A-klass) fick jag byta styrbox efter 7500 mil och nu är det dags för lådbyte snart och den har rullat ganska precis 9000 mil.

På en av mina tidigare bilar (Honda Legend Coupé -88) började automaten slira mellan vissa växlar efter ca: 23000 mil.

Vet även att Nissan Almeras lådor håller ca 4000 mil.

540ns låda får man ju byta plastkulor i efter ca: 25000 mil, så BMW-lådorna tror jag håller ganska god kvalité och 30000 mil borde inte vara några problem.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
min gamla ford granada från 80 gick till skrot i augusti 05
jag sålde den 96 med 38000mil på mätaren automaten fungerade felfritt.
jag drog mycket husvagn med bilen. ca 200 mil /år .jag böt olja varje år på lådan.men dessa lådor var stryktåliga.
nyare ford är sämre enligt många som repar dessa.
52
447
528:n
528i -96
Mercedsautomat= Livslängd 100 år... BMW är väl så där, men borde hålla hyfsat. Problemet är väl bara på vissa modeller med överföringarna va?

Lådan har väl som Saab, plastdelar i vissa fall... Dom lådorna är väl inte så pålitliga och då det ofta inte går att renovera till en vettig kostnad så måste hela lådan bytas= DYRT! Jag skulle aldrig köpa en automatväxlad bil som gått 10t mil. Varför? Jo, det kostar MULTUM med minsta fel. Om det inte är en Merca ...Dom håller för allt!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det kostar nästan samma pengar att renovera manuella lådor.tyvärr.

schnellfahrer
52
447
528:n
528i -96
Fast en manuell låda går nästan aldrig sönder på en BMW, sedan så hörs det typ i 5 år INNAN den går sönder. Felsökning på en manuell låda kan även Barbara Streisand göra...

En Automat ÄR krånglig och DYR!
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hasso: filter? tesil är mer passande.

Tillverkarna av automaterna vet att en ordentlig filtrering förlänger lådornas
livslängd. Bryr dom sig? knappast. Merkostnaden hamnar på max ett par hundralappar (filterpatron och hus integrerat i lådan).

Ni som byter oljan själva, har ni koll på renligheten? Vid fyllning på fabrik, fylls oljan normalt på via ett filter och flushas tills det att rätt renhetsnivå på oljan.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
"Mercedsautomat= Livslängd 100 år..."
Näe inte riktigt, 25.000-30.000 mil på förra E-klass 96-03(W210?)
10.000 mil sen måste momentomvandlaren bytas på nya E-klass 03-
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Växellådsolja byte ingår inte i det normala serviceintervallerna som vi vet, dock så är det med på bilar som går som servicefordon (taxi, bud etc).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.