|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW fixar inget, "cuoldn´t care less" som det heter. De bygger inte modulen, än mindre intresserar de sig för ingående komponenter osv. Detta är en av anledningarna till att de aldrig gör annat än att byta ut moduler, styrboxar osv. Det skulle bli en miss-mess utan dess like om man (BMW) började reparera på komponentnivå osv, många komponenter utgår och ersätts av förbättrade typer osv hela tiden. Detta hindrar inte att man på egen hand kan testa och byta en transistor osv "på egen risk", jag är nästan säker på att du kan löda in en BTS426L1 med OK resultat om det är denna som är aktuell. 5 min lödjobb är kanske lite i underkant, det är ingen vanlig konsumentkvalité på montering och kretskort i t.ex en ljusmodul men allting går med lite vilja och rätt utrustning. FP |
|
|
Tar upp tråden igen! Har samma problem med helljuset. Kan någon verifiera att PROFET-kretsen är ytmonterad (BTS425L1). Finns det någon ytterlgare ersättningskrets? // Fredrik |
|
|
Effektstegen är hålmonterade, det är 7-pin TO-220AB/7 kapsling. FP |
|
|
Måste jag ha kretsschemat för att identifiera effektsteget? Finns det någon som har lyckats med denna reparation? //Nicklas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Gurun ovan har lyckats :) ///MVH Hasso Länk |
|
Har också höger helljus på permanent pga trasig LKM, några tips på hur man identifierar vilken transistor gör vad? Mvh Björn |
|
|
Well, om en lampa lyser konstant så är det inte speciellt svårt att mäta samtliga effekttrissor och snart hittar man en som är kortsluten. Görs passivt osv, dvs på bänken utan inkoppling i bilen, men glöm schema osv på ljusmoduler och liknande, de går inte att få tag på. Men bara genom att kolla på datablad på ingående komponenter, t.ex effektstegen så kan få applikationsexempel osv. FP |
|
|
Hittade faktiskt pin-out i kontakterna på LKM på den ständigt mycket användbara Länk och då var det enkelt att identifiera vilka komponenter som går till vilken lampa. Har två trasiga LKM'er och håller på att gör en hel av dem. Måste dock skaffa tennsug i morgon bitti för att fullfölja - men sen klaffar det hoppas jag. Jag kan dock tipsa att den som styr höger helljuslampa (varför i helafriden går just den så gärna sönder?!?) är i mitten av gruppen om tre 'transistorer' bakom den svarta 15-poliga (X12). Det finns också en grupp med två stycken samt två grupper med sex st i varje. Mvh Björn |
|
|
Jaha, då är det bara att börja riva ner inredningen då. Tackar för all hjälp och återkommer längre fram om hur det har gått. //Nicklas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
balmgren: Du måste laga den du har i bilen annars kommer mätarställningen att stå still, det går inte att använda en begagnade LKM den synkar inte med bilens instrument om den inte är programerad med bilens chassienummer och det kan enbart göras på en ny LKM med mätarställning 0, gäller även för intrumentet om det ska bytas. Därför ska man aldrig byta instrument och LKM samtidigt, då försvinner all info.(i kort sammanfattning) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, jo jag vet, tyvärr är den som satt i bilen tyvärr bortom all räddning då högdensitetskontakten saknar flera stift pga att de lösts upp av elektrolys då vatten trängt in... :( Jag har provat vad som händer med en begagnad LKM och bilen tänder alarmpunkten i trippmätarfältet men mätarställningen i instrumentpanelen räknar upp och allt annat verkar funka bra. Vad beträffar att synka LKM med bilen och mätarställningen så räknar jag med att de som sysslar med att "korrigera" mätarställningar, även i LKM, kan bidrar med kunskaper och verktyg där BMW's egna inte räcker till. Mitt primära problem är att jag har körförbud på bilen och börjar tröttna på att gå och åka taxi så vadsomhelst som gör bilen besiktningsbar igen har för närvarande högsta prioritet. Den LKM jag har nu köpte jag billigt på eBay men den har permament höger helljus på, i övrigt verkar den fungera perfekt. Har köpt ytterligare en men säljaren har strulat en del så den har inte kommit än fast det var två veckor sedan jag betalade men borde nu komma snart. Mvh Björn |
|
|
Ny "transistor" ditlödd, bortlödd från den gamla LKM och allt verkar fungera bra. Bilen är på besiktning just nu så jag håller tummarna. Mvh Björn |
|
| balmgren: Jag har ännu inte haft någon anledning att rota i någon LKM så jag vet inte riktigt hur det ser ut, men det borde ev. gå att flytta över minnet från din gamla & på så sätt få rätt på mätarställning mm. | |
|
Det finns minst ett par varianter på LKM för E39. Jag har en till salu (modell med utstickande kylare), har haft den på powerbörsen flera gånger. För kännedom bara.. Minnet: Ingen enkel operation, integrerat i processorkrets inkl WIN-kod, BGA-kapsel och knappast flyttbar osv. Det skulle innebära samma resultat som att flytta över hela LKM, det är inte meningen att det skall vara enkelt.. FP |
|
|
Bytt ut det trasiga effektsteget, allt fungerar som det ska. Tack för all hjälp alla som har tagit sig tid. Effektstegen fanns på farnells, 75 kr st (BTS426L1) :) :) :) //Nicklas |
|
|
Då har även jag lyckats med denna operation :) Hittade en ersättare VN21 från STMicroelectronics www.st.com som funkar utmärkt. // Fredrik |
|
|
Samma problem här.. naiv reaktion från min sida när helljuset saknades.. haha.. Är det helt omöjligt att hitta elkomponent inom sveriges gränser.. kanske t.om så jag kan gå till butik i sverige o köpa över disk ? (elfa..) |
|
|
Rätt ovanligt med avbrott faktiskt, dubbelkolla i första hand lampan, kablage och kopplingsstycken. Elfa har ingen ersättare (inte hittills iaf), postorder är det som gäller, sök hos t.ex Farnell.se FP |
|
|
Ang. konstant lysande höger helljus och "mäta kortsluten effekttransistor".. Jag tänker mig att när jag har enheten på bänken hemma så kan jag mäta motståndet mellan alla kombinationer mellan de fem anslutningspunkterna? Är detta korrekt mätsätt? Har en multimeter jag använder och mäter ohm helt enkelt. Jag mäter på "höger helljus komponenten" angiven i guiden: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.