AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.710

Vart sitter relä till lysena på E39

Sida 1 av 2
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Hejsan

Mitt högra helljus lyser konstant även när jag bryter tändning. Min gissning är ett kärvande relä men andra förslag på vad det kan vara mottages gärna.

Men hursomhelst så undrar jag vart detta relä sitter monterat?

Tack på förhand.
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
tjena vad har du för modell?? står inget i din profil heller,,
ett antagande bara har du satt i för starka helljuslampor? isåfall har du säkert brännt ihop reläet,,

Har man intresse, tar man sig råd :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Finns inga reläer eller säkringar.
Du har en trasig mosfettransistor i ljusmodulen, ljusmodulsbyte mao. transistorn går att byta om du har någon känning i elektronikreparationsbranschen.
(felet är ganska vanligt)

///MVH Hasso
Länk
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Hej. Modellen är en 528 touring -97.

Ok, Vad kostar en Ljusmodul, vart sitter den och hur lätt är den att byta?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Den sitter på passagerarsidan mot skärmen.
Länk
(Tips om man uppgraderar till faceliftbakljus-01 så medföljer en ljusmodul om man köper bakljusen från BMW.)

Det är inte riktigt bara att byta rakt av, BMW måste programera in chassienumret i den nya för att få rätt mätarställning från instrumentet funkar så här.

Angående byte av LM Ljusmodul och IKE instrument.

Detta är dubbellagrat i bägge. Chassienummer, totalmätarställning,SI-körsträcka och antal oljeservice och inspektioner. SI-körsträcka sedan sista oljeservice.
SI-Klocka (2 år) sedan är chassienumret lagrat i båda.
Skulle det råka vara olika chassienummer så aktiveras en manupilationspunkt.
Om du byter till ny ljusmodul så aktiverar manupilationspunkten då inget chassienummer finns reggat i den nya enheten och ingen mätarställning överförs från IKE om man provkör bilen.
(monterar man tillbaka originalet med rätt chassienummer så överförs den körda sträckan från IKE till LM.)
En ny LM måste programeras med chassienummer för att kordinera med IKE. Och det är lika om man byter IKE då tar IKE lagrade uppgifter från LM när chassienumren är identiskt programerade.
Man ska alltså aldrig byta ut IKE och LM samtidigt då förloras samtliga uppgifter utan byta en i taget så att lagrade uppgifter överförs på rätt sätt.
Utprovning av en använd styrenhet från en annan bil är visserligen i princip möjlig, men bör undvikas !!!. (enligt BMW)
Avgörande för säkerheten mot manupilation är att ett chassienummer endast kan skrivas in i en styrenhet LM/IKE när chassienummer , mätarställning är-=0
Detta är endast vid fallet vid nya komponenter.
(Och det vet vi ju hur säkert det är )
Skiljer sig chassienumret i IKE ock LM från varandra så aktiveras manupilationspunkten och inget utbyte av uppgifter mellan IKE/LM sker.
Vilket betyder att i en beggat instrument som måste BMW nolla mätarställningen och lägga in original chassienummer.
Sedan kan man ju då spekulera lite hur mätarskruvarna gör.:)

///MVH Hasso
Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Jag bytte ljusmodul när jag köpte LED ljusen,lämnade in och det tog ett tag.Fick åka tillbaka en gång extra för de hade glömt lägga in halvljuset på nyckelläget.

mvh
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Ok,

Som jag förstår av bilden så verkar det som att man är tvungen att montera ner handskfacket för att komma åt ljusmodulen?
Har någon gjort ingreppet som innefattar byte av mosfettransistor och hur svår är modulen att öppna samt finns det någon guide som visar detta?

Dutta, vad kostade detta byte?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Ljusmodulen sitter väl under handskfacket man lossar den undre täckpanelen så sitter den i en vit hållare har jag för mej.Betalade 600kr för arbetet i våras.

mvh
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Ok, är kretsarna inuti ytmonterade? Frågan är ju hur lätt det är att byta ut mosfetförstärkaren...

Någon som sitter inne på info om hur man lätt hittar rätt transistor och om den går att få tag på hos tex elfa?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Folke här på forumet har bytt i en ljusmodul, den enda referens jag har.

///MVH Hasso
Länk
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
daggen_ om du kan kolla upp beteckningen kan jag hitta en transistor åt dig, Lr som sagt en ersättare, om det är ytmonterat kan man ändå sätta in diskreta komponenter som d kallas men med lite extra pillrande, säkert är det en vanlig TO220 kapsling, du kan själv söka på T,e,x www.Altavista.com sök på beteckningsnummret.pdf så hittar du nästan garanterat faktablad och kan sedan leta efter en ersättare, Lr helt enkelt ringa till Elfa så får dom leta reda på en åt dig, Ett annat tips är Japanelektronik www.jec.se

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Sedan att sätta in en transistor som "tål mera ström enkelt förklarat" är juh alldrig fel heller, menar då både märkström samt peak altså ström toppar som uppkommer just vid påslag,kanske vid avstängning även om det finns spolar i kretsen, ska iof vara rätt stora spolar som typ Solenoider vilket inte finns i ljuskretsen så glöm det sista jag skrev..

Inga vanliga transistorer utan speciella TOPFET effektmoduler med 5-bens pentawatt kapsling. Flera parametrar utöver maxström skall stämma, det är inte som att ersätta en BC337 med nåt annat....)

FP
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Sedär Släng skiten och köp en Svin dyr ny , så var det me de Hej Svejs, Vad det gäller kvaliten nu så kanske man själv ska köpa ett par olika boxar för ett par 10 tusen,verkar pajja på alla så..
bajs elektroniken i bilen min e väl samma bajs som i alla andra e39 nää nog måste det gå att laga, lagade min Dvd med navigation, där snackar d är multilayerkort samt ytmonterat enbart och gyro, mm i en liten din formad sak :) då det var en fjäder till offsetten i disc enheten som hade gått av och kortslöt det mesta om man säjjer så, lagade den själv för 0kr lite små delar från jobbet hähä ;) ja just ja fjädern beställde jag från Panasonic, A la 50 kr, dyrt men ändå inte..

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Allting finns bara man letar så, har hittat d mest konstiga saker på nätet så kolla vidare du daggen_ , tror inte en gubbe på Bmw sitter och tillverkar transistorer direkt haha, köpt från Bosch som i sin tur köper från,Malaysia Lr Taiwan, därifrån köper numera våra Styrboxar till hydraulautomatiken till lyftborden vi gör, halva priset plus att vi får dubbelt så mycket processor för pengarna :P

vi gjorde faktiskt nyligen 14 enheter till Bosch nya linje, ska nog ner på en uppföljning efter semestern, Ja kanske råkar få med mig en box hem ;) hähä nädå finns ingen som helst risk att ja ens skulle se till en.. lycka till :)

BTS425L1 eller BTS426L1 är ju inte så svåra att få tag på, görs av Siemens. Varför skall man söka efter ersättare, jag fick tag på nya direkt när jag lagade en LKM. Ljusmodulen i detta fallet är tillverkad av Loewe i Tyskland.

FP
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Hej.
Har snokat runt lite på nätet men inte hittat någon som säljer dessa i Sverige.

Folke, hur fick du tag på dina?
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Länk

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Prova den här sidan, vet inte om de skickar till privatpersoner, men till Sverige skickar d iaf :)

Länk

Farnell lagerför en del BTS-typer. Nu är det ett par år sen drygt när jag köpte men testa hos www.farnell.com
Det sitter ett par modeller av mosfettransistorerna i ljusmodulen, bäst att kolla först kanske vilken som är aktuell.

FP
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Hej. Har nu kollat upp vilken det var. Den hette BTS425L1 och jag hittar den inte i Sverige. Farnell hade en som heter BTS426L1 men den skiljer sig bara lite mot 425 så den kanske kan funka??

Vem kan man vända sig till annars om man är ute efter en BTS425L1? BMW borde ju fan kunna fixa fram en tycker man. Känns ju något onödigt att köpa ny ljusmodul när lödning är 5 minuter bort...allt hänger på att jag får tag på transistorn Infineon BTS425L1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.