AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.568

TDS svårstartad varm

Sida 3 av 3
dom "äldre" commonrail går utmärkt att köra på finskt powerbränsle men inte dom nya då dom kleggar igen systemet
jag pratade med en har jobbat i tullen dom sista 15åren som för övrigt också själv tar över diesel,ironiskt eller!!!!!
och han hade sett nyare mercedes fått problem med den finska oljan men inte dom gamla däremot
själv köpte han en ny merca ( -05) där pumpen la ihop av bränslet och då beslutade han sig för att köpa tillbaks den gamla (-00) som fortfarande går utmärkt på den finska oljan
bättre info kan man ju knappast få från en som övervakar hela dagarna!!!!

förövrigt skiter dom fullständigt i att stoppa svenskar som tar över lite bränsle till sig själv men däremot sa han att när dom börjar köra med farmare på släp så måste dom reagera pga säkerhetsskäl och miljörisken utifall att släpet tippar

va
102
valles
525 tds Touring -92
Tja..

Jag har kört med detta fel på min Bmw i ca 3år,den startar Fan så svårt när den e Varm(alltid)

Nu tänkte jag lösa denna tråds undran,genom att åka köpa ett helt nytt Batteri.

Så behöver tips vad för batteri jag skall inhandla,nästa vecka.

Kommer sedan att posta resultatet här.

Mvh Valle
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Vadå batteri? Med mer snurr vid start hjälper så klart, men felet är väl ett annat, eller. Fram med vatten kannan, det skall jag själv göra på min lastbil för att elliminera problem punkter

perantoniohansson@hotmail.com
He
70
Heavy
530D Touring -00
Gör så här i stället för att EV förebygga felet med mera snurr i motorn.
felet att den är svårstartad finns ju kvar när den är varm, fast man kan starta den med mera snurr från ett kraftigt batteri..
åk till Biltema / OKQ8 köp en tunn genomskinlig slang några meter lång
kap slangen i minst 50 cm långa längder. 1m är bättre.
koppla bort alla Returslangar bfrån Spridarna och ersätt dom me dom genomskinliga slangarna. montera slangarna så att dom står lodräta.
starta motorn och kolla vilken spridare som fyller slangarna snabbast.
om det finns en slang som fylls onormalt snabbare än dom andra så har du ett inre läkage i en spridare.. läkaget blir större ju varmare motorn är.
därav svårstartad när den är varm.
Jag hadde just samma problem. Jag bytte givare av olika slag och batteri.
det blev inte helt bra för än jag hittade den felande länken i bränslematningen. efter byte av ny spridare ca 2400 kr för en elektrisk pietzo.
så är allting som det skall vara, lättstartad fast varm.

MV\\Heavy
va
102
valles
525 tds Touring -92
Inlägget från "Heavy" verkar vara vettigt!!

Kan nog vara boven i dramat på min oxxxå,luktar fan så mycket Diesel i motorummet,o när jag sätter på fläkten..men aja nu till en fråga jag behöver hjälp med:

Var hos min mekarverkstad igår,o det verkar som om han har "komplett" spridarsats(6st?) e de väl..begagnade till min modell..han tyckte de va smidigare o byta allt, än o hålla på med "slangar".

Vad e ett vettigt pris för detta ink jobb? Han kan ju dra till med va som helst!!

Behöver lite tips,innan Måndag här nu...

Thanxx Valle

P.s Köpte ett Batteri från Autoexperten "Exide Excell 85Ap /760W =1500krD.s
He
70
Heavy
530D Touring -00
om dom har en komplett sats med begagnade spridare kan det bli dyrt om man tar alla 6 spridarna. beg priset bör ligga på ca 1000 -1300 kr st. elektriska spridare. 6-900 kr mekaniska spridare.
ENL bmws mekarmanual så måste datorn mappas om, om man byter flera än 2 spridare, gäller commonrail. inte på motorer med dom vanliga pumparna. där kan man byta alla spridare åt gången.
om man vill spara 3-4000 kr hos meken, köp ut spridarna och byt dom själv, det är ett ganska lätt jobb att fixa.
om det luktar Diesel då har du troligast en trasig returslang som läcker.
Returslangarna bör bytas om man byter spridare iaf.
det kan vara att en spridare läcker diesel vid spridarkroppen, det syns om det ligger diesel vid gängskarven på spridaren.
det kan vara en idé att provtryckka alla spridare för att kolla hur dom fungerar. det är billigare än att byta. och flera spridare med dårliga värden kan ge startsvårigheter.

MV\\Heavy
4100kr betalade jag för 6st nya spridarspetsar inklusive provtryckning och montering/demontering(mekaniska). du behöver ju inte byta ut skalet, bara innehållet

min bmw 324td hemsida Länk
va
102
valles
525 tds Touring -92
Hej..

Just kollat lite i motorummet=) Kom på att det varit "Blöt" runt om--i ngt år ,på den 2:a spridaren? eller e det glödstiftet? ..Framifrån sett.

Det sket sig med spridare,som den här killen sade sig ha..så jag har en annons ute här på Forumet...Så om ngn har ngn över så kan ni höra av er..

Mvh Valle
va
102
valles
525 tds Touring -92
Har jagat lite på nätet,o hittat en Skrot i Hedemora som har spridare.

Tänkte inhandla 1styck,o byta ut den som läcker(För det är väl en spridare ,som ser ut som ett tändstift med massa småslangar?)

Se inlägget innan.

Men nu ser jag diskussioner om "Elektriska" o "Manuella" spridare!!

Ngn som på rak arm vet vad jag kan tänkas ha?Eller måste jag ta ner o kolla nummer?

Nu e jag skitdålig på o meka...E det svårt detta? Eller e det bara o skruva loss,o sätta ditt den nya ,o Tuta o köra..?

Hemskt tacksam för ni tar e tid med mina Dumma frågor.

Mvh Valle
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du bor i Jkpg...varför åker du inte upp till Dieselmeken i Aneby och får problemet löst ?
va
102
valles
525 tds Touring -92
På väg till jobbet idag,så stannade jag till på Brantzells i Jkpg..fick tid på Tisdag...

Med andra ord..kommer kosta skjortan,då dom säkert kommer vilja byta ALLA spridare säkert?=)

Återkommer efter jag fått tbax bilen.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja men sluta nu...återigen varför ringer du inte Dieselmeken i Aneby..kunskapen avtog rejält dit du ska när han slutade där.. Länk
va
102
valles
525 tds Touring -92
Jag vet GTO!,därför jag försökte någorlunda komma på felet själv,e inte förtjust o lämna i bilen(någonstans)för såna här fel.

Men Aneby e lite avsides..o jag e beroende av bilen.

Så jag får hoppas på de bästa=)

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kan ibland vara bättre att välja det som är lite avsides..*S*..är ju bara 4,5 mil från Jkpg
va
102
valles
525 tds Touring -92
Du har nog rätt,dom kanske e lite för "stora",för att bry sig om min lilla "bettan" från -92 .

Men aja,får ge dom en chans,känns lite jobbigt ringa o avboka.
va
102
valles
525 tds Touring -92
Jaha,då va det dax o summera ihop mina problem o lösningar för denna gång:

Fel:

Svårstartad vid varmkörd.
Diesellukt inne i bilen,o utanför(Värst när fläkt va på)
Startmotor som segade rejält ,o la av ibland.

Lösningar av Brantzells i Jkpg:

Byte av returslangar vid insprutare.
Byte av kabel till startmotor(Gamla va helt "bränd)

O se där! Nu funkar det klockrent!

Startmotorn snurrar rejält,ingen diesellukt,o den startar som en klocka hela tiden,varm som kall..=)

Summa kr=747

Bra va?...=)
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Seken sket bil! Trasiga slangar! En sån sket bil. :-))

Skönt att det löste sig och värt att notera att det inte alltid är det värsta senariot. Ofta ger folk upp (vilket inte är vanligt på detta forum) för att de hört skräckhistorier som är både felaktiga och osakliga. Gäller bara att lyssna på dem kunniga på forumet och försöka avgöra vad man fixar själv och vad man måste lämna bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.