|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Var och tittade på en 525 TDS (E39) idag. Bilen var i väldigt bra skick och gick superfint men var trög att starta när den var varm eller stått en stund. Startade lätt när den var kall och startade lätt precis när man kört också. Nån som vet vad det kan vara för fel? Tacksam för svar... | |
|
Ingen som vet nåt? |
|
|
Hej! Kolla den fina sök funktionen här ovan...Det har varit liknande frågor som din tidigare vill jag minnas.. Skriv t.ex>>>Svårstartad AND TDS där och jag vet att du kommer att få lite tips om möjliga fel. Mvh Janne. |
|
|
Jo jag har sökt där men inte hittat särskilt mycket som liknar symtomen på denna bil jag provade... Såg ett inlägg om att pumpkedjan blivit längre... Tycker det verka långsökt på en bil som gått 13000 mil? Ingen duktig dieselmek som har några ider om vad det kan vara? Bilen är fin och går som den ska... ingen vandrande tomgång och inget läckage från pumpen. Vågar man köpa bilen? |
|
|
Ok!>>>sök på "Dieselmeken"...Han brukar ha bra tips,mekat dieslar sedan 70-talet tror jag det var.. Mvh Janne. |
|
| Är bilen svensksåld med servicebok och alla papper då först kan man tro att milen stämmer, det första man ska göra är att kolla pump inställningen, sen finns det ju tank pump i den som måste funka,köp den inte förän den startar bra varm. men men det är ju priset som avgör.. | |
|
Ok. Tror du inte det kan vara tempgivaren? |
|
| Det kan vad som helst för fel, du kan ju lämna in den för en diagnos så får du ju reda på felet.. | |
|
Ringde en expert idag... dags för pumprenovering. 8000kr + moms. Blir till att leta vidare. |
|
|
jag har också samma problem med min 525TDS det är ny dieselpump på den! mendet krånglar ändå! kan det vara någon inställning någonstans? tacksam för svar Diesel är gött Speciellt en Diesel 6:a me turbo |
|
| Ibland kan det bero på startmotorn som är en svag punkt på TDS den är slut och går helt enkelt för sakta,det går bra när bilen är kall får då går glödstiften igång men vid varm motor måste det vara bra snurr på starten | |
|
läckande spridare..... mycket vanligt på diesel bilar ,speciellt om dom gått några mil. symptom är bara att bilen blir svårstartad varm specielt om den stått ,säg 30min. brukar ryka lite extra i startögonblicket ,då dom tappar trycket och diesel hamnar i förbränningsrummen.. men vad du än gör byt inte eller renovera dieselpumpen för detta fel. |
|
|
detta fel syns ej på diagnos. Utan är ett "mekaniskt" fel. tillbaks till gammal beprövad teknik...skruva!!! |
|
|
Läckande spridare? Borde väl synas om man tittar på spridarna? |
|
| dom läcker in i motorn förbräningsrummen, men tar man ur spridarna och tryck testar dom så ser man ju ganska snart. | |
| Så kallade läckande spridare betyder att när motorn är i gång så kommer inte den sprut bränsle som är avsedd för nålen i spridaren tätar inte så det dels kommer för mycket samt att det kommer någon droppe då det inte ska..resultat av detta är att bränsleförbrukning är högre samt att den kan ryka när man kör ,däremot så står inte spridarna och droppar när motorn är avstängd det är inget tryck när inte motorn går, däremot så blir den svårstartad om returslang mellan spridare är otät vilket inte är helt ovanligt för då rinner bränslet tillbaka till tanken då bilen stått några timmar, det finns inga backventiler för systemet bygger på att det är tätt men man kan med fördel montera en backventil på returen vid tanken så får man en mer startvillig bil,spridarna är inte kända för att behöva åtgärdas eller bytas ut särskilt ofta lät provtrycka mina för inte så länge sen 30 tusen mil inget fel..skulle det vara fel så hörs det ofta det knackar väldigt hårt om någon nål står öppen | |
|
Ja då är det ju garanterat pumpen som är kass när bilen är lättstartad när den är kall men svårstartad när den är varm. |
|
|
ok tack för alla svar! men om jag ska sätta en backventil på returen åt vilket håll ska pilen peka åt??? han ryker faktiskt till när jag startar han. får kika lite på slangar och sånt nu då tack för alla svar! mvh tony Diesel är gött Speciellt en Diesel 6:a me turbo |
|
|
Jaha då var man ett antal tusen fattigare... Men bilen startar nu kall som varm och går perfekt. Det blev en utbytespump från Veges i Helsingborg. |
|
|
Hejsan.. När jag fortfarande gick skola (bilmek, fordons) Fick vi in en V70TDI som vägrade starta varm.. efter massor av felsök kollade vi spridarnas öppningstryck.. och såg med förvåning att det var på tok för högt. det var boven i dramat.. när vi distanserat om dom till rätt tryck.. startade den kall som varm! Mvh / Magnus BMW 525, 24v |
|
|
Hej! Jag har en opel omega 2,5td års 96 28.000mil. När den är kall går den igång utan större problem men när den blir varm efter stund och stänger av den och sen sätter på den igen så vägrar den, så nu vill den inte starta alls? Vad är problemet? tacksam för svar BMW its a ride not a car |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.