|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Du behöver göra som Jonek byta pump så försvinner dina problem..du bor i Huskvarna åk till Aneby Dieselmeken har öppnat där nu.. | |
|
HEJ! problemet verkar ha försvunnit efter ha tankat lite mer plus hällt i STP cleaner.. BMW its a ride not a car |
|
|
spruta vatten på i-pumpen (kyl ner)2min. Om den då smäller igång så är garanterat pumphuvudet utslitet eftersom kall diesel inte läker förbi kolven som varm. går den dåligt på tomgång (varm)? spruta vatten medans den går och se om det ändras? Ev kan oljeinblandning 25% öka dieselns viskositet och den startar. Sen---leta ny pump. Vilket pumpnummer har den ev kan bmw passa? perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Joneks fel påminner om slitet pumphuve men jag har startat nytt forum för elfel i pumpen som jag har. Tomgång som varierar eller hög och sist ingen alls. Motorn dör en bråkdel av en sekund vid 1500-2000 rpm och får hela transmision att rycka till rejält (stackare) sist vansinigt svag (20hk)vid kall motor. DETTA FORUM HAR TILL SYFTE ATT FINNA EN METOD FÖR ATT FIXA STÄLLVERKET BILLIGT. Länk Berätta här om dina bravader rörande insprutningen!!!!! perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Hmm kanske inte så bra att spruta kallt vatten på en varm pump.. när pumpen är varm så är ju både kolven och pump huvudet lite lite "större" än när det är kallt om du sprutar kallt vatten på huvudet så krymper ju det å pumpen kan skära ihop... det har hänt om man tex motor tvättar en varm diesel motor.. //Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
Inga som helst problem, eller du kanske inte vill veta resultatet? perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Veta vilket resultat??? jag vet bara att en pump kan skära om ma sprutar kallt vatten på den.. //Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
Då vet du fel, ta en vattenkanna och kyl pumphuvet för att veta om pumphuvet (pumpelement) är slut. perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
jag VET att pumpen kan skära, säg vad du vill har en kusin som jobbat med dieslar i 25 år.. har har varit med om folk som kommer in å säger att dom motor tvättat bilen å sen startade den inte..!! då hade pumpen skurit.!! Mmmm Diesel...... |
|
|
Ok grabbar. ni har kanske rätt bägge 2. Om man har ett slitet pumphuvud så hjälper det med en vattenkanna. Det vet jag. För jag har det problemet. Frågan är hur man bäst och billigast fixar det. Men om man nu har en ny pump(oslitet) då kanske pumpen kan skära. Inte sagt att den gör det. Men den kanske kan. Att deras pump skar kan ju ha berot på det, eller något annat. Har tittat i ställverket. 2 kablar går till en spole som får en axel att vrida sig. detta i sin tur öppnar eller stänger via en medbringare på en axel, ett "läckage". stort läckage = tomg. Stängt = full gas. 2 kablar till en tempgivare. 3 kablar till en positongivare för axeln som vrider sig. Det som skulle kunna jävlas är fjädrarna som håller axeln som vrider sig. glapp/kärvhet i axeln. posgivaren är omekanisk. Inga släpringar. Vidare så blir läget på ställverkshuset kritiskt då positionen på det påverkar läget på medbringaren över läckhålet. Och utslaget på den är bara 1,25 mm. Så det måste man kalibrera på något sätt. Men vattenkanna fungerar |
|
|
Såg peranton.. bilder på ställverket. ser inte alls likadandt ut som i det jag tittade i. Är det släpringar ock kolbanor så slits ju dom. Helt klart. En ide och kolla positionen på ställverket borde vara att göra en tabell på amperen som går för att vrida axeln kontra varvtalet. För att hitta rätt position på ställverktlocket. Annars så kan ju variationerna i varv bero på en dålig tempsensor. Den i mitten. Ta bort den och varvet ökar. sätt sedan dit ett motstånd med samma värde som den varma snsorn och varvet minskar. blir det då bra. så är det fel på sensorn i bilen. |
|
|
Vad hände sedan, fick du ordning på problemet. och vad var det som var trasigt. |
|
| jag hade samma fenomen på min gamla 524td, startade fint hur kallt det än var , men fick malas som tusan när den var varm körd. detta försvann efter att ha bytt batteri till ett nytt med full kräm i....det gamla gav "lite" för lite när motorn gick tungt (varm) . testa att ladda batteriet hel-fullt med en bra laddare så kanske det visar någon tendens att gå bättre.är så fallet så byt batteri.... | |
|
tungt när den blev varm? hehe det var snarare jordfel du hade dragon elektroniken flödar nämligen sämre i värme |
|
| Jag hade samma problem..något gjorde att strömmen från batteriet inte räckte till helt. jag tyckte att startmotorn gick fint, men efter att ha bytt batteriet till ett nytt med god kraft märkte jag skillnaden...bilen stardade direkt..så om det känns som om det är bra fart på starten , men att den inte startar , så testa med att ladda fullt och samtidigt få starthjälp från en annan bmw eller bil med grymt batteri... | |
|
Bmw diesel är bara ett jävla krångel sekken skit hehe Ni som känner till mej här så har jag köpt åkt volvo 940tdi har inte ens öppnat huven på den de ni inga krånglande pumpar ovs ytterst sällan iaf |
|
| 940 tdi finns inga som heter men du kanske har en 940 td. Visst funkar dom, det är ju också tysk motor i den. | |
|
thorsella: men du har ju haft mest otur av alla verkar det som,hehe själv tuffar dom bara på för mig trots våldsmatning och ändå har en passerat 55000mil och värstingen 43000mil och pumparna håller än utan problem och utan förpump (intern ironi) kanske har att göra med den finska dynamiten (poltoolja)?????? |
|
|
Jag har hört en historia om en som tankade Poltolja i finland.. Han kom i väg 5-6 mil efter tankningen sedan var allt som heter finfilter igensatt. men han hade ju förstås en nyare mercedes med commonrail. jag själv har Commonrail systemet på min bil. och har inte vågat testa polten. min Opel vectra 1.7 L diesel som jag hade för några år sedan fick rulla många mil på den soppan. utan några problem alls. Hur är egentligen renligheten på poltsoppan ,, Vågar man fylla tanken med den????. MV\\Heavy |
|
| commonrail är väl inte att rek köra på finskt el grönt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.