|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
nu har jag bytt sträckarn villkjen skillnad på motorn går skit tyst och fint Inget är som BMW muller=) |
|
|
HeJ!! Vad bra! Det tydligt att det är många som kör runt med en dålig sträckare på sin M5. Det verkar som att det är inte så mycket symtom på detta utöver lite "rassel" och en dag så säger det bara "pang". MVH:sakke |
|
|
japp det stämmer Inget är som BMW muller=) |
|
|
Åströmarn: Mellan 0,28-0,33...När du montera sträckaren från M3 3.2, "prime:a" du den med olja då innan så att säga eller? |
|
|
Så...nu sitter M3 3.2 sträckaren på plats.... Dock så hörs det ingen skillnad från motorn, den är lika "tyst" som innan...Men nu e de gjort iaf... |
|
|
Fråga till er som har bytt sträckaren själva. Gick M3 sträckaren in hela vägen utan något motstånd? Bytte min i dag och tycker att den nya smet in lite för lätt :-/ Den gammla sträckaren satt med ganska kraftigt fjädertryck när jag skruvade ut den. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Här kan du läsa om principen hur sträckarna funkar. Länk Mvh Fredde BMWCS Nord #4699 Umeå Länk Länk |
|
|
Ticco: Kunde du skruva in den för hand hela vägen? Det kunde inte jag i vart fall utan det började bli för "trögt" på slutet om ja ej missminner mig... Sen om det berodde på att jag hade fyllt sträckarens cylindrar med olja ("motionerade" in olja i cylindern där fjädern sitter tills det bara kom olja ur det lilla hålet i toppen...) o även "täppt till" hålet där oljan kunde tryckas ut med en metallkrok (alls hålet på den cylindern som har sex-kants fattning,d etta för att sträckaren skulle hållas tryckt mot kedje-skenan hela tiden), metall kroken lät jag sitta i så länge det bara gick o tog bort först när den var "i vägen"... Jag har i vart fall inte haft några problem med oljud vare sig före eller efter bytet... |
|
|
Dawwe: Japp jag kunde skruva den för hand hela vägen. Jag fyllde bara lite olja i den delen som man skruvar på och sedan tryckte jag dit den. På länken ovan tror jag att jag läste att man inte kan skruva in den helt om man får dit den fel, stämmer det? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco: Jag testade först som du gjorde med att fylla olja i den delen man skruvar utan att täppa för hålet, har för mig att det då gick att skruva in den hela vägen i princip (oljan tryckets ju ut fort genom det lilla hålet...). Anledningen till att jag täppte till hålet var att jag tyckte de kändes "osäkert" annars, sträckaren hade ju en förmåga att "trilla tillbaka" så att säga.... Jag har oxå läst att om sträckaren hamnar fel mot skenan så kommer den ej kunna skruvas in helt, så du bör ha monterat den korrekt. Har du starat motorn efter bytet? Antar att din motor låter likadant som före bytet:-). Tror inte att det är något som helst "fel" med att du kunde skruva in den för hand hela vägen( är "lätt" att komprimera fjädern ca 0.5cm utan att känna något större motstånd även om man skruvar för hand är min gissning), huvudsaken är att fjädern ger tillräckligt med spänning tills oljetrycket kommer o det verkar den ju göra för dig... |
|
|
Jodå, nu är den startad, påställd och i bruk :) Vart lite nervös när jag vred om nyckeln, hatar å skruva med saker där man knappt ser vad man gör. Märkte faktist ingen skillnad alls vad gäller ljudet :-/ Fungera gör det iaf. fick kört 17 mil på eftermiddagen å då bara inne i Göteborg :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.