|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
va ute o körde idag i regnet,körde ner i en vatten pöl så att jag fick vatten upp till motor huven o bilen dog helt plötslingt. bilen går nu hackigt o varvar inte mer än 3000 varv,o det kommer massa rök från avgas röret o motor indikatorn lyser. vad kan ha hänt??? vad bör jag göra??? | |
|
Plasta in bilen och anslut en avfuktare! -Never feel sorry for yourself.- |
|
söören |
de måste ha vart en djup vatten pöl. tycker du ska ta kontackt med ditt försäkringsbolag och ställa bilen på värkstan. berätta gjärna hur de går |
|
Vattnet har kommit in i elektronik/tändning, I och för sig inget farligt utan bara att torka ut så blir det bra. MEN när du kör går den inte på alla cylindrar det gör att den inte varvar och röken visar att du håller på och bränner sönder katten....det blir skitdyrt helt i onödan. |
|
|
Efter några varv runt kvarteret så försvann röken o bilen går som vanligt igen, men den låter lite som en traktor på tomgång och motorindikatorn lyser fortfarande. ///Schumi |
|
|
Vanligaste problemet är att du fått vatten vid något tändstift. -Bäst är att torka bort vattnet för hand eller lite tryckluft. -Kör du den för att torka motorn så går motorn inte på den cylinder där stiftet är blött och bensinen far igenom den cylinder och ner i katten som lätt bränns sönder. Istället för att det kostar två hushållpapper så kan det kosta en katalysator |
|
|
Va inne på verkstan igår, femte tändspolen va körd och sjätte cylindern hade dålig kompression. Känns som om man ligger liiite i skiten just nu :( ///Schumi |
|
|
Oj! Hur långt har bilen gått och hur är den servad? /Per |
|
|
Bilen har rullat 12800mil, och är servad som den ska. Köpte bilen på 3500mil för ca 3år sen och den har gått som en klocka hittils, o nu stöter man på detta! ///Schumi |
|
|
Aj aj surt med dåligt komp. Håkan |
|
Smiley© |
Stog du i en vattenpöl som nådde upp till motorhuven? Så att luftfiltret/luftintaget till motorn var under vatten? Har du otur kan du ha krökt en vevstake om motorn har sugit i sig vatten, därav den dåliga kompressionen. Men var det så att vattnet bara stänkte kraftigt upp till motorhuven så är nog inte det troligt. Om det inte är så att du hade dålig kompression redan innan du körde ner i vattnat! /Thomas |
|
Vattnet behöver inte vara så djupt att det står upp till luftfiltret för att det ska kunna gå mycket illa. Om man rullar med lite fart genom vattnet så kan vattnet stänka/fara upp under huven och lite kan sugas in i luftintaget. Det behövs faktiskt inte mycket alls. Vattnet följer sedan med in i en cylinder och när kolven sen försöker komprimera luften i cylindern så går det inte utan något ger efter och går sönder. Har du också kört ett tag med bilen nu när 5e cylinder har dumpat ned sin bensin rätt i katalysatorn så är det risk att ävne katten har gått hädan. Hoppas det inte har gått så illa. |
|
|
De va en rejäl pöl, när ja kom o kör in i din så for vattnet upp över hela motorhuvet. De e som du säger BMW MAN, vattnet kom på nått sätt in i luftintaget. När ja fick upp bilen från vattnet så öppnade ja motorhuvet o kollade luftfiltret o den va genomblöt. Nu e de ba o vänta tills mekanikern kommer tillbaka från semester :( ///Schumi |
|
|
Har nu efter ca 1 ½ månads väntan fått besked om att dom ska byta ut hela motorn i. Försäkrings bolaget pröjsar hela kalaset. Och den nya motorn som dom har fått tag i har rullat 3000mil, vilket är ett litet plus me tanke på att min hade gått över 12 000mil. ///Schumi |
|
|
Kanon, vad bra att det löste sig. /Johan |
|
|
Tur att det gick på försäkringen (maskinskada?). Men varför får du en begagnad motor, borde du inte få en splitter ny? För att stilla min nyfikenhet och mitt paranoida sinne så undra jag hur djup den där vattensamlingen var? Själv så har man plöjt genom ett otal vattenpölar utan problem. Vilket jag nu kommer att sluta med... |
|
|
Som sagt, hela motorhuve var under vattnet....så om ni ser en RIKTIG PÖL nångång, vänd om och ta en annan väg :) Ja har ju själv kört igenom en o annan pöl men har aldrig haft tanken ens att de kan komma in i motorn o ställa till de där inne. Men de krävs tydligen inte mycke för att de ska sugas in i motorn. Det blir väl liiite svårt o få tag på en NY motor, men ja nöjer mig med en 3000 milare :) ///Schumi |
|
|
Skönt att det ordnade sig iaf. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Har nu fått tillbaka bilen o funderar på om ja bör skruva tillbaka mätarn till den nya mätarställningen? Jag har ju "bevis" från BMW i Solna på den nya mätarställningen och att dom har gjort jobbet osv. ///Schumi |
|
|
bara för att gubben fått en pacemaker in opererad blev inte resten av kroppen tjugo, låt det va. du har ju papper på jobbet å miltalen på motorn men resten har ju fortfarande gått dessa 12000 mil. |
|
| Extra försiktighet behövs för de som kör med öppet filter. Där är det mycket enklare att stänka upp lite vatten under huven som sedan kan sugas in. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.