|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! Går i bilbytartankar, är ute efter en hyffsad kompakt bil med en del komfort och lite körglädje. En bil för att flytta baken A-B är huvudsakliga uppgifter. Kör en Mini Cooper S med Kelleners Sport trim för tillfället så nedbyte kommer det bli prestandamässigt ;) Men frågan är först och främst 116i vs 120i jag kan inte motivera mig till pris/prestandaskillnaden (skiljer för tillfället nästan 40.000:- mellan 116i och 120i) Ni som kört båda? Är det värt skillnaden? Hur är förbrukningen på dom? Har 120 lägre förbrukning än 116? Specen som den ser ut nu är en sparkling grafit med M-sportpaket och lite annat smått och gott ;) | |
|
Jag bytte från MCS-04 till 116i och visst 116i är inte direkt snabb men den har många andra bra sidor. Resonerade som dig att 120i var för dyr. Kanske 118i är en bra kompromiss, den fanns inte när jag köpte min 116i. Har varit en del barnsjukdomar på min bil, men det mesta är fixat nu, min bil var en av de första som kom till svedala, så de som levereras nu lär inte ha dessa småfel. Min bil är nog i din smak verkar det som: Länk --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Vad blir det för kul nu istället? Va inne på beggat men det ser ut som att det typ är billigare med nytt. Nu får man en 116i med advantage-paket + lite annat för 195.000:- till 3.95 i ränta :) Då får man ju speca helt efter eget huvud :) |
|
|
Skojigt alternativ; kolla in Alfa 147. Snygg, rolig, körglad - men med kasst andrahandsvärde = bättre köp som begagnad... Mvh. /Kjell |
|
|
Det lutar kanske åt en ny 325 touring till våren, eller en 130i. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Fick prislistan på 130i igår, 308.000:- i grundpris :D Lite svettigt ;) |
|
|
308000:-, jag hade gissat på 310000:-. Svettigt eller inte det beror ju på vad som ingår i utrustning. Har du en lista på utrustning oxå? Blir nog att ta en tur till BMW på måndag. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Jo jag har prel listan daterad 2005-09-01 det som ingår "extra" som jag kan se är följande på 130 17" V-eker141 shadowline lädersportratt klimatanläggning (AC) Dimljus DSC+ Radio BMW business CD ska man sedan ha komfort + M-sportpaket (M-chassi m.m.) så kostar det 30400:- extra (kostar 42500 till 116 och 118) |
|
| Jag hade aldrig bytt en Mini mot en 116. Snacka om nergradering i körupplevelse. Jag har kört bägge nu i sommar och blev väldigt förtjust i mini. 116 kändes som rena rama sömnpillret med sämre AC och inredningskänsla samt stereo. I längden så blir Mini rätt så påfrestande här i kosovo (Göteborg) med tusen vägkratrar och fartgupp i vart enda hörn så får man skaffa ett njurbälte för att ta sig fram. Avsaknaden av bagageutrymme är rätt så påfrestande också. Men vilken kul liten bil alltså. I ditt ställe så hade jag satsat på begagnat, varför inte en 330 med M-pkt. Det borde gå att få loss en sådan för styva 200. | |
|
Jotack.. komforten är sådär, speciellt när min är rejält sänkt och med KW coilovers på. Då kör jag bilen dagligen i jobbet (kör runt 3000mil om året) Bilen jag tänker ersätta Minin med ska helst vara ny (garantier/serivce osv.) Har tänkt mej en gräns på runt 250K prutat och klart, men då ska det gärna vara en ny bil som sakt och gärna med en del utrustning också. 330 Skulle vara trevlig men en tanke med bytet är att bilen ska vara lite billigare i drift (Minin drar runt 1,2 i stan och den bara tigger om att man ska köpa massa trim och grejer till den ;) ) |
|
|
Står det inget om att sportstolar skulle vara standard? --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Står Standardstol med manuell inställning, på 130 så går stolen också att justera i höjd på passagerarsidan. El hissar bak e standard på 130 också |
|
|
Verkar vara ett nytt kjolpaket i M-sport paketet eller? Ser inte ut som det andra jag sett. Länk |
|
|
Jo det verkar vara ett nytt kjolpaket i M-sportpaketet. Lite mer info här: Länk Dock så anser jag att det knappt behövs något kjolpaket på ettan, snygg redan från början... --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
| Jo men det skiljde 9000:- när jag specade en bil utan och en med M-sportpaket så då verkar valet lättare ;) När man får sportchassi, andra fälgar, M-paketet, annan ratt m.m. för den summan | |
|
Jo du har rätt, du har nog bättre koll på just vilka kombinationer som ger mest för pengarna. Klart att du skall köpa dig en etta. Lycka till med köpet. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
| Jag tycker inte att ett-serien ligger riktigt på vägen, det käns som om bilen småskuttar runt. Kanske ett M-chassie råder bot på detta? Sen så skall du testa bilen en varm dag, för då märker du att inte AC:n räcker till. Betydligt sämre effekt än någon annan BMW och även Mini. Det skall visst gå att beställa utökad klimatanläggning eller vad det nu heter. Det kanske är ett måste på ettan? Sen så finns det trådar i ett-serieforumet som vittnar att 116 drar en herrejösses massa bränsle. Lika mycket som et 130 typ. Jag tror att 120d (disel), är det smartaste köpet om du kör 3000 mil om året. Sen så är dom pumpbara sportstolarna rätt så kul. Rätt snopet när man hittade knappen första gången. Man pumpade fast sig som i ett skruvstäd. ;) | |
|
PowerMac: Den tråden som handlar om en 116i som drar en massa bensin är min bil. Då det verkar som om det endast är min bil som gör detta så anser jag inte att detta skall anses vara ett generellt problem på 116i. Min bil har nu rullat över 600mil och den drar fortfarande alldeles för mycket bränsle. Skall montera original 16" hjul till veckan och sedan börja föra lite mer statistik, skall kontakta BMW när jag har lite mer fakta, planerar även att prova några andra 116 som gämförelse. Kom även ihåg att det skiljer en hel del i pengar mellan en 116 och en 120d. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
| I min mening så är 116i lite för motorsvag, bilen vill ha mer kraft - känns det som. Men i övrigt så är det en väldigt trevlig bil och med stora kliman så är det inga problem att få ner temperaturen. | |
|
Efter en del funderande lutar det lite åt 118i, har ju något lägre förbrukning än 116 och så kommer man iallafall ner under 10 till hundra ;) Så specen nu ser ut som följer 118i med advantage-pket (kampanj, ingår tydligen nu i priset komfort + M-sport pkt + lite annat lull-lull ;) Beror på vad BMW säger imorgon angående inbyte och sånt... |
|
|
Trevlig spec! Men kampanjen på 1-serie Advantage avser väl endast 116i? Själv funderar jag på följande: 118i eller 120i Japanröd Antracit tyg Moiré Advantage Larm Farthållare Lm-fälg Stjärneker 140 16 tum Lackade dörrhandtag mm //Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.