|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
en kompis håller på och trimmar sin bil. han ska ha 400hk. ett mitsu 19t skulle sitta perfekt på bilen, men dessa går typ inte att få tag i beggade. vad finns det för alternativ? 18t är för litet och kkk-k24 är lite för litet också. det ska helst ha T3 fläns för då passar det på orginal grenrör. om ni även har något lämpligt att att sälja så skriv det! | |
|
Litet tips bara... alla aggregaten ut td04 serien som sitter original på volvos r turbo bilar, dvs 16t , 18t , och 19t aggregaten, har sin effekt gräns vid 300hk ca....om man har grymt tur och har ALLT annat perfekt inställt så kan man KANSKE bromsa ur 320-330 hk ur dom, skillnaden mellan dom är försumbar, lite sämre respons i 19t pga lite annan utformning på avgashuset. Det aggregatet som skulle passa utmärkt till ett 400hk:s bygge är volvos senaste r-aggregat, från s60r, det är just det kkk k24 som du pratar om antar jag. Det är flertalet gånger bromsat till strax över 400hk i bromsbänk och klarar mkt bättre av att ligga och ladda 1.0-1.5 bar stadigvarande än td04 aggen som inte riktigt är utformade för att ligga och ladda med så högt tryck.. Fast dom aggen är också väldigt svåra att hitta :-(( tyvärr.. |
|
|
Jag har hört precis tvärtom. KKK24 finns i tre olika gjutningar och åtminstone de första spricker i gjutningen. Dessutom är lagerdelen klenare än på mitsuaggen. KKK24 skall lämna lite mer effekt än ett 19t, men samtidigt är det inte lika tåligt eller samma fina respons. Finns många som vill byta sina 24:or mot 19t. Finns dom som har bromsat uppåt 350hk med 19t, men det är nog lika ovanligt som att man tar ur 400 hk ur en KKK24. Flåklypa |
|
|
hmmm.. jag fuskar ju lite här eftersom att denna turbo ska sitta på en saab aeromotor och inte en bmwmotor. killen som ska bygga motorn snackade med maptune tror jag dom heter och dom sa att kkk-k24 inte riktigt räckte till men 19t funkar perfekt för 400hk på aeromotorn. en viktig detalj i byggningen av denna motor är att killen som ska köra bilen vill kunna ligga och köra ruskigt fort under långa sträckor. han är alltså mer intresserad av att köra 300km/h på motorväg i 20 min än att åka 402 meter. detta måste också tas mycket hänsyn till vid val av aggregat. varför jag frågar på detta forum trots att det gäller en saabmotor är för att jag har läst mycket här och det finns verkligen en enorm kompetens. sen kör jag själv bmw och jag funderar faktiskt på att sätta i en aeromotor i den, istället för att sätta turbo på m42-motorn. verkar väldigt mycket enklare att bara sätta i en saabmotor. |
|
|
hmmm... alltså det har ju funnits kkk k24 sen urminnes tider... jag menar INTE dom gamla audi kkk k24 aggen utan volvos nya till s60r.... stadigare lagerdel, annan utformning på impellrarna och helt andra värden än dom gamla k24:orna jämför serienr på dom på gikturbo.se så ser du.. olika agg, samma namn.. rätt knäppt faktiskt...men men.. :-)) Enligt mc x-press, alltså dom som har varit med vid hammarströms m3tic bygge, så är det nya k24 agget mkt stadigt och HAN SJÄLV har flertalet ggr bromsat det till över 400 hk vid 1.5 bars laddtryck, utan att det börjar trycka nån nämnvärd värme... Sen tog han kanske i liiite när han kallade det "världens bästa aggregat med inbyggd och fungerande wastegate" ;-)))) men iaf... |
|
|
hmm... vad jag förstod så var det senaste version på kkk-k24 dom snackade om men jag får ta och dubbelkolla detta. har ni några förslag på andra aggregat då? garret kanske? jag tror att det är T3 fläns på flertalet garretagg. |
|
|
19t räcker absolut(!) inte till 400hk. Ett modernt KKK24 (som sitter i S60/V70R och T5 från -05) kanske gör det om det lirar i övrigt. Flåklypa |
|
|
Här är en länk till ett flödesschema för ett 19t förresten. Varsågod. :-) Länk Flåklypa |
|
|
hmm.. ok. det var intressant det här med 19t. jag kollade på flödesschemat men jag förstår typ ingenting av det tyvärr.. ha ha 1,7 bar ungefär ska laddtrycket ligga på föresten |
|
|
shumi, kanske en dum fråga men har han kollat in Länk ?? Där finns det en hel del information om hur man plockar effekt ur B234R. |
|
|
Det beror på vilket varvtal han har 1.7 bar på, men jag kan säga direkt att ett 19t inte ger i närheten av 400hk. Flåklypa |
|
|
jodå han och jag har snokat rätt mycket på saabturboforumet. ville bara fråga här också. på saabturboforumet verkar dom resonera annorlunda än dig Flåklypa om dessa agg. Mycket bra att du skriver det du skriver så att man får kolla upp sakerna ordentligt. verkar som att man aldrig kan köpa det första man hör rakt av. garret aggen då? några tips? |
|
|
Gå in på volvoforumet, turboperformanceclub.com. Tyvärr måste du regga dig för att kunna söka på bästa sätt. Det är inget vidare forum, men det finns massor av erfarenhet gällande Mitsus TD04 serie (i synnerhet 15, 16, 18 och 19t agg). Volvo använder ju dessa aggregat till många av deras modeller och jag tror du får an ganska bra bild av vad ett 19t kan pumpa ur sig. Flåklypa |
|
|
Gå in på GIK Turboteknik's sida... eller ta kontakt med dem för närmare information... Länk följande turbo passar utan modifiering på 9-5.. modell turbo art.nr hk pris SAAB Saab 9-5 GT30R kullagrad 700382-XS4 300-450hk 14400:- exkl. moms... Kanske inte vad du var ute efter... antar att det är en beg. turbo... men ändå... :) // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Kör ett kkk24 på min tycker de verkar vara ett bra agg.. Dom påstår däremot att man ligger farligt till med ett sånt agg vid ladd över 1.5bar .. Köpte mitt kkk24 splittnytt för 5500:- |
|
| vad tror ni om GT42 då? kan det funka? | |
|
Det räcker med GT40! Det ska hålla för 600Hk.. En del säger att de har en taskig spooluptid... men enligt Garret själva så är det ett agg utvecklat för dieslar där man vill ha en kort spooluptid iom att en diesel inte varvar så högt.. "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
| jo jag har läst mig till att tex gt37 och gt40 skulle funka bra men det finns väldigt många gt42 till salu beggade. just därför jag är nyfiken på ett sånt agg. om spooluptiden blir lite dålig tror jag nästan bara är bra för vi vill inte få allt för mycket vrid vid låga varv för det kommer nog att döda växellådan då. vi vill gärna att vridet ska komma på lite högre varv. kommer även att sitta kammar i som "flyttar upp" kurvan lite | |
|
En TD04-19T med sjuans avgashus räcker till omkring 350-370hk på en 2,3liters Saabmotor. 900 2,3T |
|
| ok. då går ett sånt agg bort alltså. | |
|
Jo... Jäkligt bra snurror TD04:orna, men tyvärr för små för 400hk...även om det kanske skulle vara möjligt. Högsta effekten jag sett någon bil presterat med ett 18T/19T är runt 360hk. Kommer själv bänka min bil i en rototestanläggning imorgon, kan återkomma med resultatet. (19T som laddar c:a 1,5bar@6000rpm). Kolla in www.atpturbo.com, de har fina GTBB aggregat till bra priser. Mvh Magnus 900 2,3T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.