AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.270

Den stora nackdelen med BMW...

Sida 2 av 3
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
BMW som tjänste-/förmånsbil är annars ingen dum idé. Håller annars med andha i mångt och mycket. Det är bara att titta på min egen 540. Kostade kring 650-tusen 1998. Nu är det reapris på V8:an ...
Programmer: ta gärna dom bristerna i ett separat mail är du snäll, de ser ut som de kan bli dags för en "brukshäck" inom hyfsat snar framtid.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Har försökt titta påite andra märken nu när det är dags att sälja loss BMW:n men utan någon större lycka. Tittade ett tag på en a4 cab, men då priserna på dessa inte skiljer sig markant från en BMW cab, så känns inte audin som något alternativ.

Har även sett infiniti nyligen. Tycker precis som cabron att de är ganska schyssta. Men att jag skulle köpa någon känns mindre troligt.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag har försökt hitta en lämplig ersättare till min m5a i nästan ett halvår nu, utan att lyckas. Gillar inte riktigt e39-karossen och 3an känns för liten...I-lands problem:)

Micke K. Länk
ha ha ha kul ämne!

Har faktiskt försökt ett antal ggr med bla Volvo , Audi , Seat
och Peugeot...... alltid med samma resultat.

Funkar allt emellan några veckor (sålde en NY Peugeot 307 sw
efter 3 veckor....) till några månader (En V70 T5) sen blir ju
suget efter Bmw för stort som vanligt.....

Jag har fått lova frugan att inte laborera med massa skumma uddamärken igen eftersom varje bilbyte kostar på.....

Har inga som helst planer på att byta bil just nu men OM jag skulle byta så skulle bara 2 andra märken funka , Audi & Mercedes. Om jag nånsin lämnar dieseldriften så kan ju en Porsche bli aktuellt också......= )
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Chefen bytte för cirka ett år sedan från en 540 till en Audi Allroad. Han blev enormt besviken och tyckte att den var rena sömnpillret.
Dr
342
Dredd
525d -10
Har inte kört Audi på läääänge, men senast det begav sig i mitten på 90-talet så ledde BMW med hästlängder. Men det kanske har minskat. De audiägare jag har pratat med är jättenöjda med sin bilar, men det är å andra sidan Skoda-ägare också. Det kanske blir en provtur med en sådan.

Volvo tycker jag är uteslutet, det knarrar och är allmänt plastigt i cockpiten. Lånar farsans X-country emellanåt (när jag har handlat något som är längre än 2 meter, eftersom det inte går in i min bil ;) ) men den är rena skämtet (samma årsmodell som min bil).

Hade en saab 900 från 95 medan jag pluggade, den var förvånansvärt fin för sin ålder och sitt pris. Om jag skulle välja svensk bil skulle det nog bli saab framför volvo alla gånger.

Porsche är nog det som ligger närmast till hands, men det är ju inte så praktiskt precis...
Dredd

Provkörde en A6 3.0 Tdi quattro med 225 hk för ett tag sen
och den var riktigt skön. Snygg inuti och utifrån och mycket trevlig att köra. Att Audis MMI tar 5 min att lära sig istället för den jäkla Idrive är ju också en fördel.....

Skulle också testa en A3 tdi med DSG lådan. Tyckte bilen gick som ett skott med bara 140 hk och det var rena rama gocartkänslan med paddlar bakom ratten. Blev ju lite besviken när jag exalterad gick runt bilen och såg att jag fått nycklarna till en 2.0T med 200 hk istället.......= ( Inte konstigt att den gick bra. Faktikst den roligaste "gti'n" jag testat.
En Subaru legacy spec b skulle jag gärna kunna tänka mig eller en alfa 159.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Dredd,

kan ju avslöja att det numera är tvärtom. Volvos förarmiljöer håller i princip samma standard som BMW, bättre på vissa områden (ingen iDrive, t ex). I en ny Saab känns det som om spakarna kommer att lossna när som helst, och det hörs en massa oljud. Provkör en ny Volvo S60 och jämför med en 9-3 så förstår du vad jag menar.
Vo
15
Vogon
328ci -99 E46
Har kört BMW sedan jag tog körkort men skulle kunna tänka mig en volvo v70, men jag tycker att volvon är tråkig att KÖRA. Att ÅKA i en volvo känns helt ok, Bra förarmiljö och bra komfort. MEN ska jag byta bil får det nog bli en Bmw, vill till baka till E30!
Inget ont om volvo dom har trevliga bilar MEN!!!!

R6
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
(Nu går vi från ämnet en smula, men) jag håller fullständigt med om att V70 är en "åk"-bil snarare än en "kör"-bil. Undantag möjligen för R-modellen. Men så är det en bil för svensson också. En "kör"-bil har ju den egenskapen att den kräver något av föraren också, det är inte alla som gillar det... med detta sagt finns det flera Volvo som är riktigt trevliga att köra. Inte riktigt BMW-klass, men så har ju körupplevelsen också alltid varit BMW:s signum! Volvos är snarare komfort, kvalitet och säkerhet, områden där man ligger väldigt långt fram.

Summa: Ska man jämföra BMW och Volvo så måste man tänka på att det är märken som vill helt olika saker.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

wendtan: nu har du mail...

___
//Ulf
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Eftersom vi ändå har kommit ifrån ämnet...

Volvo, Saab, mfl må göra jättebra bilar och det går att försöka göra rationella jämförelser med avseende på körglädje, komfort, lastutrymme, kvalitet, årskostnad osv för att räkna ut vilken modell som är optimal. Men jag tror inte att det är så vi väljer vilket märke vi kör. Det handlar om värderingar: vad märket står för och vad vi vill förknippas med.

De som väljer BMW har valt att inte köra samma bil som 8 av 10 grannar. Därför går Volvo och Saab bort.
Dr
342
Dredd
525d -10
W2k
i så fall måste de ha gjort otroliga framsteg de senaste 4 åren. polarens S60 och farsans X-country från 2001 kommer inte i närheten av min 530:a från 2001. Tycker det räcker att ta i en spak, eller att dra i handtaget i taket, så känner man (och hör) att det inte är samma ambitioner i bygget. Känns som BMW strävar efter att vara bäst, medan volvo strävar efter att bli lika bra som de bästa...

Jag kan dock ha fel, eftersom jag inte har kört någon nyare volvo. Sen att farsans X-country känns som att köra traktor kombinerat med 70-tals jänkare kan ju förklaras med att den är lite högre. Motorerna behöver vi ju inte ens diskutera...
Dredd

Far min har en V70 fr -05 och jag kan säga att även om inredning osv är bättre än i en -01 med tex riktiga träpaneler istället för trälook så når den ändå inte fram till Bmw's
kvalitetskänsla.

Det är vad jag tycker i alla fall.

sw
Om man sen ska göra en jämförelse på motorer kan jag väl
säga vad jag tycker om V70 D5 mot 525d.

Oavsett vad siffrorna säger lovar jag att inte Volvon upplevs som nån traktor i jämförelse utan känns lika pigg som Bmw'n.

Att gubben kan köra sin D5'a med aut neråt 0,56 och jag aldrig kommit under 0,68 med min manuella 330d är ju också imponerande. En så tung bil med enligt mig bra prestanda för en diesel och aut och drar så lite. Kan dock inte uttala mig om Volvos benisnmotorer då jag inte kört nån av de updaterade.

sw
Jag tycker inte att man ö h t kan jämföra BMW, Audi och Mercedes med wannabe-premiummärken som Volvo, och framförallt inte med skrot-Saab. Volvo bygger hyfsade och hyfsat förnuftiga bruksbilar, men meningslöst tråkiga.

Saab är bara meningslösa och otäcka.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Jag har ju kort min V50 T5 i drygt ett ar och 3000 mil nu. Ar inte 100% nojd med bilen men helt ok. Den ar riktigt rolig att kora for att vara en Volvo, saknar dock bakhjulsdriften. Kvaliteten ar helt ok, fortfarande en bit upp till BMW,Audi. Det jag dock insett ar att jag inte kommer att kopa forsta arsmodellen igen da jag haft en del barnsjukdomar. Visst de har atgardats pa garantin men det ar trist att behova lamna ifran sig bilen. Storsta positiva sidorna med Volvon ar motorn, stolarna samt att den kanns saker.. Nu kommer den formodligen bytas ut nasta ar da den blir for liten med en liten en och massa bagage pa resorna hem till Sverige. Dock sa kommer jag nog kopa mig en Porsche boxster S till mig sjalv da "bruksbilen" kommer att bli billigare (nagon mpv troligtvis). Sa summan av kardemumman ar att jag saknar min 328ci pa vissa punkte och pa vissa andra inte. Namndes i nagon trad att Volvo/Saab ar sa vanliga, har nere i Belgien var det en av anledningarna att jag provade Volvo istallet for BMW, det kryllar av BMW har..
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Beror väl på vad man är ute efter.......

Vill man åka sanslöst billigt och och aldrig meka så funkar ju Japs till rosten tar dem.

Vill man ha ett ohygligt drag så M5/M3 och annat förvinner i backspegeln kan man satsa på en sen Corvett elle Supra mkIV

Komfortmässigt kanske en Mercedes.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.