|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Kom till en insikt idag. Jag sitter och funderade på att sälja min bil innan den tappar alltför mycket i värde. Jag kan i svaga stunder tycka att det är lite mycket pengar att ha uppbundna i en bil, som enligt allt vett och logik skall vara ett transportmedel och inte mycket mer. Efter mycket grunnande och tänkande kom jag fram till att den enda bilen som inte kommer göra en besviken är en nyare likadan med minst samma utrustning och det lär ju inte bli billigare än att behålla den jag redan har. Nackdelen är alltså att man har upplevt det bästa och inte lär man känna sig nöjd med en saab, eller volvo efter det... Bara en tanke så här på morgonkvisten. Någon som har bytt från BMW och varit nöjd med bytet? Vad skulle man kunna tänka sig ha istället egentligen? Jag kommer inte fram till någonting bra. | |
|
Jag ägde en Mazda 323 parallellt med min E36. Det var ingen trevlig upplevelse :( Jag avslutade iallafall vårt förhållande med att placera den i ett träd, som tack för trogen tjänst :) Världens bästa bil för den som inte gillar att köra, skulle man kunna säga. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jag har kvar min gamla Alfa 164 med 3.0 V6 motor och sportchassi som andrabil, och jag brukar ha ett stort leende på läpparna när jag är ute och kör en runda med den. Fantastiskt rolig bil att köra, men med fantastiskt dålig komfort... Jag funderar då och då på vad som kan bli min nästa bil efter E38:an. Då vi fick barn hade jag räknat med att få köpa en kombi, men E38:an visade sig svälja vad vi behöver få med oss, så jag räknar nu med att behålla den ett par år tills barnvagnstiden är över. Sedan får det nog bli en coupé eller tvåsitsig kärra efter det. Har varit och tittat på 645ci, men var inte så attraherad. Har svårt för de nya Bangledesignade modellerna... Så troligen kommer nästa bil att inte bli en BMW; jag är nöjd med , men inte såld på märket, och får nog vänta en generation tills designen nyktrat till. En Jaguar XKR ligger bra till, en Maserati 3200 GT kan också vara intressant. En Bentley Continental GT eller en Aston MArtin Vanquish skulle givetvis vara trevliga, men de modellerna räknar jag inte med kommer ned i rimliga prisnivåer på ett bra tag. Som ren entusiastbil, att putsa och gulla med, skulle jag däremot gärna ha en svart Z8. Tycker banjoratten är den coolaste designdetaljen i bilhistorien. Mvh. /Kjell |
|
|
Om jag skulle byta hade det fått bli till en Alpina istället för BMW :D Om vi räknar bort Alpina också, så hade jag fått byta till Mercedes Benz E/S-klass eller Audi A8. Några andra alternativ kan jag inte direkt se. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Mitt ovanstående inlägg förutsätter såklart att jag INTE fick byta till någon annan BMW. Så länge det finns BMW så kommer jag köra BMW. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Jag bytte bort min E36 mot en Grand Cherokee och saknar min BMW ibland men inte jämt. överlag är jag nöjd med bytet. skulle dock hellre ha en X5 men inte riktigt lust med att lägga skjortan och halva brallan på en bil. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
Om man ska bli nöjd vid ett byte beror lite på hur märkestrogen man är.Jag byter gärna märke och kommer nog göra det vid nästa bilköp. mvh |
|
|
Jag bytte min 540iAT-00 mot en V70 2,4T-02 och även om Volvon är en bra bil och en hel del faktorer som ekonomi, utrymme, etc talar till Volvons fördel så saknar jag BMW och kommer förmodligen relativt snart köra BMW igen. Dock blir det nog ingen 540 med dagens bensinpriser... ___ //Ulf |
|
|
Verkligen intressant ämne Dredd. Visst har jag också funderat i dessa banor. Hade tidigare en Audi A6 med biturbomotorn och den gick som ett skållat troll. Ett riktigt autobahnlok. Men inte alls samma känsla som BMW:n. Programmer är inne på samma linje verkar det som. Många av de BMW som jag kört har den där känslan som är så svår att beskriva. Har många gånger provkört/lånat Volvo och Saab men det går bara inte. Saab är en total katastrof även om den i vissa avseenden kan tyckas vara prisvärd. (Inser inte Saabägarna själva att det är stoooora kvalitetsskillnader - tänker närmast på saab-turbo-forumet där folk häver ur sig pinsamheter som att Saab håller samma kvalitet som BMW. Suck.) Volvo då? Nej, det är faktiskt små skillnader. Men en V70 2.4T har jag faktiskt också funderat på. Men just nu är jag inne i ett BMW-stimm och så lär det vara ett tag till. Funderar istället på att uppdatera vagnparken till en nyare 540, kanske en touring. |
|
|
I min ungdom så bytte jag bort min 325 E30mot en fabriksny Opel Corsa GSI, jag var less på svindyr försäkring. Det tog tre veckor så hade jag köpt en sprillans ny E36 istället... 325:an blev stulen innan jag hann lämna in den så jag förlorade inte så mycket på att lämna tillbaka Opeln så snabbt. No More Limits! |
|
|
Det är det som är det stora problemet med bmw, prisraset på dom?? Kostar ju ändå en hel del att äga dom oxå. Har för mig att Porsche har bland dom högsta andrahandsvärdena på bil... På tal om att byta till andra märken, givetvis beror det på "varför" man måste byta. Men för att byta för att hitta en "skönare bil", det blir nog svårt. |
|
|
Jag håller med Kalle; har svårt att se mig själv i något annat än en BMW och i så fall hade det blivit en W124, någon SL- eller S-klasse, Audi A8 eller kanske en Range Rover :) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
I coupe segmentet är det lätt. Stuttgarts finest gör ingen besviken :) I sedan/touring segmentet är de lite klurigare, att byta till en mercedes skulle kännas som ett steg mot pipan och filttofflorna. Jag hade nog valt en Audi framför en merca faktiskt. Nya A6an gillar jag skarpt. Kvalitetskänslan är imponerande i den vagnen. 9-5 Aero eller V70T5 kan fungera men då måste man ha en leksak bredvid. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Någon som har erfarenhet av Infinity? Jag gillar designen på en del av deras modeller, framförallt FX men även G coupé. Den är väl visserligen till för den amerikanska marknaden så risken är att den har väghållning som en svävare. Men tittar man på deras hemsida så vill de gärna konkurrera med BMW i alla fall: Länk | |
|
Oj, det stavas visst Infiniti, inte infinity. Och angående huvudfrågan i tråden så kanske Infinity inte har så mycket bättre andrahandsvärde än BMW. Men det har ju å andra sidan inte de andra modellerna som har kommit upp här heller. Om man vill ha en ny bil och letar efter bra andrahandsvärde så får man nog skaffa en modell som har ett nybilspris under 200 ksek. |
|
|
wendtan: håller med dig i stort i ditt resonemang men hur snygg och välbyggd den nya A6:an än är så är den om möjligt ännu tristare att köra än 9-5 Aero och V70 T5 så går du på A6-linjen så kommer du säkert i ännu högre grad vilja ha en leksak bredvid. 9-5 Aero är en sportig och relativt kul bil att köra men den har i mina ögon en massa brister som var anledningen till att jag valde bort den till fördel för V70'n. ___ //Ulf |
|
|
I dagsläget kan jag ev tänka mig ett byte till en W124/C124 eller kanske möjligen en pedantskött 944. Men njae... 944:an är för liten och Stuttgartslädarna har ingen underhållningsfaktor. Sneglade lite på Jaguar XJ40 pga karossformerna ett tag, men med tanke på dålig byggkvalitet, opålitliga, så nej. Har t o m i mina förvirrade stunder övervägt Alfa 156 :D Nej, det lutar nog mot en finare E34 som det ser ut nu, alternativt köra busbil nåt år till :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Har ägt och kört BMW sedan 2000, senast jag körde ett annat märke var över ett år sedan. Tror jag tar en provtur i annat märke, bara för att påminna mig om att man ska vara nöjd o belåten. Lätt att bli van med det man har :) | |
bmw,m3 |
Hej! Ha försökt byta bil ett flertal gånger men ej lyckats komma ifrån bmw. finns inte många bilar i dom prisklasserna jag håller mig till som går att jämföras med bmw, även har de nog blivit som en sjukdom de är bara bmw som gäller när man söker efter ny bil. sitter här nu med en gammal volvo 850-92 som jag tänkte kört med ett tag men icke letar febrilt efter en ny bmw nu saknar 750 men blir väl något skoj snart igen. Mvh |
bmw,m3 |
förresten! har faktiskt tänkt å prova en jeep grand cherokee-97 med 5.2l v8 med all utrustning, men de är bara på grund av att jag får den riktigt billigt + att han tar traktorn i inbyte. då blir man av med den sen säljer man jeepen å så blir de bmw igen. Mvh |
andha45 |
Bytte till Volvo, först S80 (när den var het och ny), halvnöjd, sedan till S60 helnöjd. Gillar inte BMW mindre nu men helt klart så har man ju halverat sina värdeminskningskostnader. Ex. 530i-02 ny 465 000 nu 180 000 S60T5 -02 ny 330 000 nu 180 000 (jag har räknat in viss utrustning så priset hamnade där...) BMW:n har bättre detaljkvalitet, körkänsla, fjädringskomfort etc. Volvon har bättre ljud, strålkastare, rymligare fram, bättre stolar... Utrymmesutnyttjandet är katastrof i båda men lite bättre i BMW... Kvaliteten är likvärdig. Vi har många BMW och Volvo i fam/släkten och de är ungefär lika bra. Den stora skillnaden är värdeminskningen och att Volvon är lättare att sälja som beg. Om du köper bilen beg. är problemet med värdeminskningen förstås mindre. I juni 03 träffade jag en gubbe som köpt en ny fullutrustad (600 000 -rabatt) 530 åt sin fru. Den kanske är värd 250 nu... sånt händer inte med Volvo. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.