AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.401

Alternativ till Castrol SAF/XJ 75W140?!?

Sida 2 av 3
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Tack & bock =0)

Z MMM Coupe
Ji
139
Jima
M3 93:a
fråga till sjoberg eller någon annan med samma problem,!

det knakande ljudet som ni upplevde gällande diffen, uppkom det även vid högre hastigheter?`när ni svängde åt båda hållen eller bara åt ett?

hara samma probelm på min diffade 325:a men bara när jag svänger vänster!?

skall man fylla olja så det rinner ut genom påfyllningspluggen?
tacksam för alla svar...!

//JImmy
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Min låter vid lägre hastigheter åt båda hållen..ska byta oljan i helgen får se om det förvinner då, och du har helt rätt du fyller tills det börjar rinna ut.
Ji
139
Jima
den XJ oljan skall alltså passa till alla bakaxlar? även dem som har visko diff eller jag jag fattat helt fel?

//JImmy
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Jima: Ska du ha det i 325án eller M5án?

På mekonomen hade dom en lista vilken du ska ha till olika modellerna.

Så här stod det på deras sida..

"Undantag BMW M3, M5, Z3M samt Z8, dessa skall ha 80W140. Se separat rekommendationsguide för exakt oljeval."
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Roffa: Såg den listan oxå men var desperat och provade iallafall. Har kört ca 160 mil med den oljan i diffen, fungerat klockrent!!
Men jag använde mig av 75w90 oljan.

Sjöberg
Ji
139
Jima
skall ha den i 325:anm , men killen jag köpte den av sa att det satt en IX bakaxel, och då är den visko diffad, någon som vet om det skall vara någon speciell olja iden?

//JImmy
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jima: Enl BMW skall du ha XJ-oljan och det skall jag också. Men som sagt, min bil blev helt knäpp när jag hällde på Castol oljan...

Sjöberg
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hm....

Personligen så känns det rätt märkligt att man trots att det klart avrådes från det i oljans rekommendationerna ändå tippas i en sådan olja i slutväxeln!?

Hur desperat man än är, så verkar det inte vettigt. Hur desperat kan man då bli om det visar sig att det blir katastrof med kvaddad slutväxel med dyr renovering eller byte som följd?

Man kan ju anta att det finns visst fog och kunskap bakom denna avrådan i rekommendationen!?

Vilka skulle tippa i en mer eller mindre bannlyst olja i sin köra M5-motor?

Dr Tinnitus
Ji
139
Jima
någon som vet vart diff "klumpen" är märktnågonstans och vilket nr man skall leta efter?

//JImmy
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det vanligaste är att det sitter en liten avlång metallbricka på en av skruvarna till locket bakåt på vilken det står utväxling och om det är diffbroms (S= Sperre) eller inte.

Dr Tinnitus
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Dr Tinnitus: Mycket möjligt att det avråds, men den funkade vilket Castrols XJ olja INTE gjorde...

Sjöberg
Ji
139
Jima
tack så mycket..:!
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det bör kanske klargöras att det endast verkar vara Sjoberg haft problem med SAF/XJ.

Jag har som sagt använt både Castrol SAF/XJ samt Red Line 75W90 i två olika bilar utan några problem. (Kör fn med SAF/XJ)

Jag kan inte riktigt släppa tanken att Sjoberg på något sätt ändå fått fel Castrol-olja i diffen. Castrol SAF/X0 och SAF/XJ flaskorna är rätt lika och går blanda ihop vid snabb blick. Det SKALL fungera med Castrol SAF/XJ.
Observera att jag på intet sätt är ute efter hänga Sjoberg som den som gjort fel.

/G
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Trodde också att jag fått fel olja, men jag tog fram och kollade kvittot: 2 liter Castrol SAF/XJ.
Mycket märkligt...
Men nu funkar ju allt som det skall så jag tänker inte mer på det.

Sjöberg
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu är det ju så att ordet funka kan ha rätt olika betydelse...

Låt mig spåna frisk.

Du hade nåt oljud i din diff med den olja som rekommenderas till den!? Ok, du blir gramse och snor dig runt efter en annan olja och fåt tag i Red Lines som verkar vettig, förutom det att det i klartext står att den inte rekommenderas till just din diff. Men du tipar ändå i den och ditt oljud försvinner. Du blir glad som fan och säger JIPPIE, den funkar!!

Nä men vad bra då. Men nu kanske det inte var så att Red Line förvisso funkar bra på just det viset, men att man i tester sett att den har negativ påverkan på livslängden på lagren, eller difflamellerna, eller inte är så bra för vissa material i just din diff. Varför Red Line på sina flaskor avråder för bruk av denna olja i just de diffar du har, därför att den inte funkar enligt deras mening.

Men du menar att den funkar för det blev ju tyst.

Vem ska man tro på, tro på, tro på...... Sjöng en kille med krokig näsa från Gävle....

Dr Tinnitus
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Kära lilla "öronläkare"...
Jag är helt klar ingen stjärna på mekanik och att skruva, MEN däremot är jag rätt så bra på brandskydd...

T.e.x avråds vår verkstadkille montera Presto's halspackningar på en Gloria, för då kan inte Presto "garantera" funktionen på brandsläckaren.
Har under den tiden då jag var verkstadansvarig monterat ca: 500 av Presto's halspackningar på Gloriasläckare och hör och häpna...
Alla fungerade!!!

Jag kan ju dock tänka mig att Castrol har ett avtal med M-fabriken som fungerar på så sätt att dom endast rekommenderar Castrol-olja, eller?!?

Sjöberg
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sjoberg.

Minns nu att jag just spånade....

Men, det fanns en tanke bakom detta spånande vilket jag hoppades du skulle förstå.

Ditt exempel på packningarna och Gloria är intressant, båda vägarna...

Det kan precis som du antagligen vill, visa att det inte alls behöver vara så som rekommendationer säger, alltså att det kan funka ändå. Och visst kan det vara så, och då av orsaker liknande de du nämner.

Men, det kan ju även visa att folk kan ta gruvligt fel då de skiter i de rekommendationer som faktiskt finns. Det kan ju även vara så att dessa rekommendationer har en mer allvarlig grund än något sammarbetsavtal mellan två producenter.

Kanske det är så att man i fallet Presto och dessa packningar har upptäckt att under vissa förhållanden och kanske över längre tid så fallerar en för stor procent av en viss typ av packningar, den typ du monterat 500 av. Därför anser tillverkaren att man inte kan garantera fullgod säkerhet och funktion och avråder montering av dessa, eller kanske kräver att rätt packning skall monteras för att garantier och annat skall gälla.

Frågan är ju nu om dina 500 monterade verkligen kan vara ett bombsäkert kvitto på att tillverkarens rekommendation är fel och att det går utmärkt att montera denna "fel" packning!?

Eller om det ligger ett haveri av en sådan packning och väntar, antingen på en av de du redan monterat, eller på någon av de kommande?

Det kan även vara så enkelt att packningen du monterar är hur bra som helst, men att tillverkaren inte har testat den på just Presto och därför heller inte kan rekommendera denna packning just för att man inte vet hur den står sig.

Nu får ju ovanstående funderingar helt olika allvarlighetsgrad beroende på i vilken miljö och scenario det sker inom.

Handlar det om packningen till en tandkrämstub så är ju det värsta som kan hända att det blir kladdigt i nessessären, och det kan man väl leva med även om det är irriterande.

Handlar det däremot om grejor i en jetmotor i ett flygplan, ja då är det fetingtvärstopp att montera en enda pinal som inte har klara certifikat på att det klarar kraven och är godkända att använda. Man måste kunna garantera säkerheten helt enkelt.

I väldigt många olyckor, där man sen undersöker orsaken, så framkommer det att någon har valt att montyera nåt som de trodde passade, trodde funkade, trodde inte spelade någon roll för den såg ju likadan ut o.s.v.....

Exempelvis så kanske man monterar en packning i ett bromssystem som man tror är helt ok för den ser exakt likadan ut som den slitna. Men man missar att den inte är av samma material som originalet vilket gör att den nya sakta löses upp och efter en tid, en vecka eller någon månad plötsligt fallerar och man har plötsligt inga bromsar när man som bäst behöver det.

Killen som monterade denna packning kanske sa till polarna på jobbet att " hittade en likadan packning i en låda i garaget så den satte jag dit. Ja men vet du att den är till din bil då? Njä, men denna har jag kört med i en vecka nu, så den funkar....."

Valet i ditt fall är ju givetvis ditt, men förstår du hur jag menar?

Dr Tinnitus
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Dr Tinnitus: Måste vara ärlig och säga att du gör ett fruktansvärt bra inlägg, som vanligt sakliga och bra beskrivande...
Kan inte mer än hålla med.;-)

Men vad det gäller oljan så är den redan ihälld, har fungerat 160 mil klockrent och jag tänker inte skifta innan bilen "säger till om det".
Skulle det nu vara så att den oljan sliter mer på diffen än Castrols och jag får byta klump, då är det bara att acceptera.
Men faktum kvarstår att när jag hällde i XJ oljan så lät det som en stenkross när den diffade och det är ju inte rätt heller.
Så jag hade direkt inget val, "rätt" olja enl BMW fungerade inte men "fel" oljan kanske skulle funka...

Sjöberg
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sjoberg.

Jag bugar mig....

Nu ville jag ju inte knäppa dig på näsan, eller påstå att du absolut gjort fel. Utan mer belysa ev problematik och stimulera till viss eftertanke som kan vara till nytta i framtiden.

Dr Tinnitus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.