AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.403

Alternativ till Castrol SAF/XJ 75W140?!?

Sida 1 av 3
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Finns där någon olja man kan ha i diffen i stället?! Min diff blev helt skum när jag hällt på Castrol SAF/XJ 75W140...

Sjöberg
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Oljan skall vara av GL-5 typ och anpassad för diffbroms (LSD).

Red Line 75W90 fungerar bra tex.

Stort sett varenda större känt fabrikat bör ha en passande olja.

/G
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
På vilket sätt blev diffen skum. Knakar det i den när du svänger. Brukar höras väldigt tydligt när backar ut tex p-ficka.

Detta inträffar om man har "knakolja" i diffen dvs olja utan LSD-tillsats. Du har inte råkat få Castrol SAF/X0 av misstag.

/G
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Precis så låter det, kör man sakta med fullt rattutslag låter det förj-vligt...
Är helt hundra på att jag köpte rätt olja. Då köper jag 2 liter Redline och provar med den...
Kan det ha blivit några bestånde "men" på bilen efter detta?!?

Sjöberg
Orion 870 är överlägsen, den är klarar GL-6 och skulle klarat GL-7 om det fanns en sådan standard. Vi har den i vår racebil. En gång låssade pluggen i vår låda och vi körde flera varv innan vi var i mål utan olja. Vid rivning syntes inget slitage. 80W90 duger bra. Går i alla hypiod och LS, lådor samt slutväxlar.

Men som sagt finns det fler bra oljor, kolla att du åtminstånde köper en GL-5 olja då är det åtminståne en del HP-tillsatser i oljan samt att det står hypoid och LS på applikationer.

Hls,
M
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Alltså jag är ingen oljeexpert, har hållt på att jaga olja halva dan!!
Varit mycket effektiv på jobbet....

Men det känns som om ingen riktigt vet vad man ska ha olja i diffen, vad har ni andra?!

Kortfattat, vad är skillnaden mellan typ 80W90 och 75W145?! Hur trögflytande den är eller?!

Sjöberg
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Lika kortfattat svar, ja.
OKQ8 har en liten enkel skrift där de går igenom motorolja, växelådsolja och vad de olika klassningarna betyder. länk till pdf-en Länk

Det skall som sagt fungera utmärkt med Castrol SAF-XJ. Knakar det så kan du inte hällt i SAF-XJ eller så bakaxeln fylld med någon häxbryggd av tidigare ägare.
Tyvärr har jag sett flertal rekomendationstabeller som felaktigt anger SAF-X0 även till M-bilar trots att de har diffbroms.

Jag har använt både Castrol SAF-XJ och Red Line 75W90 med gott resultat. (kör fn med Castrol SAF-XJ)

Effekten av köra med "knakolja" är främst att det sliter på lamellerna i diffen.

/G
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skillnaden mellan t ex en 80W90 och en 75W140-olja är ENBART viskositeten (lättflutenheten) vid +40- resp +100 grader celsius.

Den förstnämnda oljan är mer tjockflytande när den är kall och samtidigt mer lättflytande (blaskig) när den är varm, jämfört med den sistnämnda.

Oljans förmåga att skydda mot höga tryck anges enbart av API GL-klassningen: Högre GL-tal = högre skydd för kuggarna, men samtidigt nästan alltid mer aggressiv mot vissa mjuka metaller (typ kopparlegeringar och lättmetallegeringar som kan finnas i t ex synkroniseringsringar).

Dvs. en högre API-GL-klassning är bättre ur mekanisk nötningsskyddssynvinkel men samtidigt sämre ur kemisk aggressivitetssynvinkel....välj RÄTT API-GL-klassning!

LS-tillsats är en friktionshöjande substans, lite slarvigt skulle man kunna säga "slipmedel" i oljan för att vissa lamelldiffar behöver högre friktion för att fungera. Om diffen inte behöver LS-tillsats, leder LS-tillsatserna till ett något högre slitage och högre bränsleförbrukning pga den högre friktionen i oljan.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Johan: Nog för att jag förstått att du är kunnig på olja men det känns fel att LS-tillsatsen har en friktionhöjande egenskap. Som jag uppfattat så det är snarare friktionssänkande.

Min erfarenhet är att häller du i olja utan LS-tillsats så låser en ramplammeldiff betydligt mer än med LS-tillsats dock med ett kraftigt slitage på lammellerna.

Jag har hållit på och pyttsat i LS-tillsats i en olja utan tillsats i en bakaxel tills den slutade knaka. I början kände man hur lammellerna verkligen högg fast i varandra. Allt eftersom jag kom närmare rätt LS-förhållande kände man (och hörde) hur det slutade hugga inne i lammellpaketet.

Har jag missat någon dubbelverkande funktion hos LS-medlet? Har du lust och ork får du gärna förklara varför den friktionshöjande egenskapen för lammellerna att inte hugga fast. Ger slipmedlet en "kullager"-funktion?

/G
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gasa:
LS-tillsatsen gör att friktionen blir den rätta (tillräckligt hög), utan den hugger diffen då friktionen är för låg och oljan "klibbar fast" mellan lammellerna och plötsligt släpper greppet!

Exakt samma symptom kan man få i en MC-motor som delar motoroljan med växellådan och våtlamellkoppling - med för "hal" olja klibbar lamellerna ihop och man får en mycket ryckig och huggande koppling. Detta är främsta anledningen till att inte ens de dyraste och bästa MC-syntetoljorna klarar speciellt hög API-klassning - friktionen är inte tillräckligt låg för att klara de senaste API-klassningarna i dessa oljor pga LS-tillsatser (dock med lägre inblandningsprocent än i en riktig LS-transmissionsolja).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ok, men vet jag nog... Trodde jag.
Länk
Här står det om Redline 75W90, att den är GL-5 klassad osv. Men att man INTE skall ha den i BMW's M-modeller....
Eller jag kan bara skita i vad där står och köra på den oljan?!

E bara lite nojjig, vill inte haverera min diff+att köpa olja bara för att testa blir dyrt i längden!!

Sjöberg
Ang GL-tal så är det så att EP oljor kan vara aggresiva på gula metaller som mässing, brons osv, det är additiven som ger extreme pressure funktionen som är frätande.

En maskindel som är utvecklad för GL-1 olja (ej EP) är konstruerad för att ej behöva en sådan tillsats för tillfredställande livslängd.

Om EP tillsatser krävs har konstruktören valt material som klarar den typen av olja. Kemiskt slitage är inte något problem.

Om det är föreskrivet EP olja så är högsta möjliga GL-tal bara bra, det ger större skydd och mer marginal.

Du måste alltid titta på specen vad det är för typ av olja som skall användas. Dock är det viktigt att komma ihåg att en specifikation inte är något mått på hur bra oljan egentligen är, det är bara ett mått på att det i alla fall inte får vara sämre än specifikationen.

/M
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Slutsats:
Efter att ha fyllt i Redline's 75W90 märkte jag direkt att oljudet avtog och efter att ha kört ca 5 mil med div krypkörningsövningar verkar det helt ha försvunnit.
Stort tack till alla som kommit med tips!!

Sjöberg
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Saxat från mekonomen.se

RedLine Red Line utvecklar och tillverkar oljor för separatsmorda slutväxlar samt växellådor där hypoid- eller GL-5 kvaliteter rekommenderas. Gemensamt för dessa är att de ger ett mycket högt skydd för dessa transmissioner under alla driftsformer. Oljornas höga kvalitet leder till att sänka temperaturen i växlarna till följd av minskad friktion. Detta leder till bättre livslängd och lägre bränsleförbrukning. Används till alla separatsmorda slutväxlar i personbilar och lätta lastbilar. Undantag BMW M3, M5, Z3M samt Z8, dessa skall ha 80W140. Se separat rekommendationsguide för exakt oljeval.

Funkar det bra med Redline's 75W90 för dig ännu sjöberg? Finns det redline 80W140?

//Roger
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Roffa:

Jag tror den heter Lightweight nånting...

Mvh
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Roffa: Funkar klockrent fortfarande. Läste också det du saxat från mekonomen men eftersom jag var lite desperat provade jag det ändå. Och det är jag glad för!!;-)

Sjöberg
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Köpte Redline 80W140 får se om det blir bättre efter bytet då min har samma sorts ljud som sjoberg beskrev.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Roffa: Var köpte du 80W140?

Z MMM Coupe
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Anders Olsson: Köpte oljan på Meka, mekonomen hade inte hemma den oljan för tillfället men dom säljer den också.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Roffa: Vad tog de på Meca var in på deras hemsa men den var inte till någon hjälp..

Z MMM Coupe
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Anders Olsson: 175kr/st , rymmer just under en liter 0.96 har jag för mig det var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.