AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.058

Har problem med min tyska gsm telefon!

Sida 2 av 2
Om det är minnesstorleken (8K) som avses så spelar detta mindre roll. Det är kortets drivspänning (3,3 eller 5,0V) som man menar gör skillnaden, fast jag har testat båda varianterna i min bil, både direkt bak i telefonen och i kortläsaren under luren. Ingen skillnad, alla har funkat, fast det är en tid sedan nu.
Några speciella serier med nummersatta kort existerar inte, varje kort har sin ID men nummersättningen kan ändras när som helst till t.ex ett gammalt nummer osv.
Alla korten av en viss generation är lika vad gäller hårdvara osv, oavsett om de säljs som kontantkort eller som ett kort för värsta företagsabonnemanget osv.

FP
Hej Folke!
Tack för hjälpen. men Jah har båra fram set in kotr jag har ingen i bagaj luckan. jag har komvik och telia kontant kort men jag har ringde dem de vet ingenting.jag vet inte vem ska byte den volten? om du hjälper mig jätte snäll.
MVH

CAPRAZ
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Tips: Vodaphone/Telenor har koll på läget. När jag ringde och bad om ett tvillingkort så frågade dem: "Är det till en BMW-telefon?" Kortet skickades och vara bara att sätta in i telefonen som sedan fungerade direkt, på svenska tom. Nu har jag iofs en telefon som har kortläsare endast där fram i telefonen, vet inte om det gör saken lättare. Har en orig monterad tfn från -98

/Touchdown

Hur ser telefonluren ut?
Bred sak med orange ljus i displayen och märkt BMW? Tillverkaren är Motorola och åter igen: Luren och hållaren fram samt ev. handsfree, MID-panel och rattknappar är manöverdelarna till GSM-telefonen. Själva telefonens radiodel med antennanslutning, kortläsare (originalläsaren när telefonen säljs i sin ursprungsfunktion av Motorola) sitter alltid bak i skuffen till vänster på sedanmodellerna.

FP
Tjäna Folke

Ja de samma BMW original telefon. men i bak skuffen jag har kollat bora finns en GPS paket svart färg och har koplat en anten jah kollat finns ingen kort plats i bak skuffen.idag också jag har ring telia oc Conviq dem säger vaede dem vet ingenting och dem kan inte göra nånting . Jag idag också har gick i BMW servis i Båros samma dem kan inte hjälpa.Jag har inte provat vodafon eller telenor vad tror du folke?bara jag har pruvat min kompis kort jätte gammal 8k funkade eftersom jah har pruvak telia oc comviq funkar inte.Jag vil hitta en väg de telefon utrusning kontar 25,000 unifer men jag kan inte använda jag blir arg ibland.bara behöver en kort. jag ven inte vad ska jag göra.

CAPRAZ
Hittar du den svarta lådan högst upp under plåten intill vänster bakljus? Du ser en svart antennkabel med blank kontakt som går in till denna och även en 25-polig kontakt av samma typ som på datorer. Då har du hittat GSM-telefonen. På ena kortsidan sitter öppningen till SIM-kortet, den är lite svår att se och att komma till men det går. Sen skall kortet vändas på rätt håll också, prova båda hållen vid behov.
När du ringer till teleoperatörerna så skall du säga att du vill ha 5-volts kort, men prova först med det kort du har. I min telefon gick både gamla och nyare kort utan problem.

FP
Tjäna Folke!
Tack för hjälpen jag hittade boxen där bak nu funkar allt.
MVH

CAPRAZ
To
290
Touchdown
328i Cab -98
FYI, på min e36 cab sitter telefonmodulen på _höger_ sida i skuffen. Tror jag eftersom jag har hittat en tunn antenn som sitter i nåt som sitter _väldigt_ dolt där. Men telefonen funkar bra med ett tvillingkort till Telenor som sitter där fram !!! :-)

/Touchdown

Ro
1
RonMedia
528IA Touring -98
Tack Folke! Du har löst mitt problem också!

/RonMedia (ny på Autopower)
no
1
norrbaggen
528ia touring -98
316ia touring -98
Jeg kan bekrefte på at min 528iat -98 så sitter det en kortleser over venstre hjulhus i bagasjerommet. Jeg hadde selv problemer med å få kortleser under telefonen til å akseptere mitt SIM-kort. Jeg løste problemet med å bruke kortleseren i bagasjerommet. Tusen takk for god hjelp, ellers vil jeg si at dette er en "jättebra" site.

mvh
norrbaggen

Norrbaggen
Värt att veta är att "kortläsaren" bak i skuffen är själva telefonen, dvs hjärtat i hela systemet, som då direktkommunicerar med sin inbyggda kortläsare osv, till skillnad från periferiutrustningar ute i bilen varav lurhållaren med sin läsare är en.
Förvånansvärt många, även bilhandlare, tror och påstår att telefonen (huvudenheten) är själva luren framme i kupén.
Bra att känna till vid felsökning av systemet osv.

FP
Folke: många är dom som aldrig har sett en rejäl go fin NMT "lur" t.ex. en smidig Storno 480: Länk
Har bilmonterade GSM samma rejäla uteffekt som en NMT (15W)??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visst är det så. Storno 480 är rena lättviktaren jämfört med t.ex de Ackermann-lurar som fanns till en del NMT i början, för att inte tala om stationsenheter och manöverpaneler. Ackermann är rejäla tyska lurar med mjuk överdel, typ instrumentpanelens överdel. Ericsson körde för övrigt med samma lur som till Diavoxtelefonerna hemma på skrivbordet. Varför inte, de fanns ju redan i koncernen...)
GSM arbetar med 2-6W uteffekt i de fordonsmonterade utrustningarna.

FP
lob
Snälla ni som har hittat era "hål där bak" att stoppa kortet i. Jag har letat som en dåre. På min 530 E39 sitter det två moduler som kan vara GSM enheten. Denna sitter skruvad högst upp, framför vä bakljus och har en antenkabelanslutning som sitter på kortsidan bakåt mot bakljuset. Innanför antennkabeln sitter ytterligare en vit kontakt. På den främre kortsidan sitter en svart kontakt med en massa kablar. Är detta GSM modulen. Om det är så.. var skall kortet in, på bakre eller främre kortsidan. Är det i så fall plats för det lilla eller stora kortet

Länk
Det låter som du hittat telefonmodulen. Osäkert dock om det är samma telefontillverkare och hårdvara (Motorola) i din -02 som i t.ex 96-00, troligen inte.
Antennen sitter t.ex på ena långsidan på dessa, utöver en 25-pol d-subkontakt.
Isf kanske det inte sitter nån kortläsare i din telefonmodul.

FP
Go
13
Gonzzan
730ia v8 -95
har kollat med olika teleföretag men jag kontaktade halebop som vara såhär

Telia 3G (U)SIM kort hanterar alla tre förekommande spänningsklasser, d v s 1.8V, 3.0V samt 5.0V. Detta hanteras av ett och samma kort. HälsningarJennyHalebop kundtjänst.

Mvh Gonzzan
Hej.
Vet någon hur tilldelar man namn istellet nummer.
530d -05
Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.