AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.055

Har problem med min tyska gsm telefon!

Sida 1 av 2
Jo
6
Johan83
BMW 328i coupé -95
Hej har köpt en bmw tyskimporterad 328i-95 med en gsm-telefon. Hur får jag den att fungera? När jag sätter in simkortet står det "simkart prüfen" vilket innebär typ...undersök simkort. Simkortet fungerar när jag kör det i en vanlig mobil. Någon som har stött på samma problem men löst det???
Hmm, mycket osäker på hur det ser ut på en E36 men på E38'orna skall man ju sätta i simkortet i kortläsaren som sitter i bagageluckan... tydligen är det olika voltantal på de olika läsarna och de nya simkorten idag går väl alla på 3 volt?

Kolla om du har fler ställen du kan sätta i ditt simkort i?

/Marcus
Jo
6
Johan83
BMW 328i coupé -95
okej! ska ut o kicka lite. tack!
Jo
6
Johan83
BMW 328i coupé -95
Nepp inget annat ställe att sätta in kortet....
Kan ditt simkort ha för stor minneskapacitet för originaltelefonen?
Om du har ett 64kB kort så kanske inte telefonen kan hantera det. Vad är det för telefon?
Visa användare
24
ChrisXtreme
M3 - 94
330 cab -03
Hej Johan,,

Jag har haft exakt samma problem och detta är iofs på min M3:a 94:a med Blaupunkt RadioPhone som har ett s.k. KeyCard och i detta fack på fronten ska simkortet in och "Lära Sig" radions andra funtioner innan det fungerar i Sverige,
jag ringde runt i Sverige till alla möjliga BMW kännare men till slut hittade jag en kille som visste att man måste gå in i telefonens menysystem och ställa in några småsaker som att telefonen ska gå på svenska nätet,just nu letar den garanterat efter en tysk gsm operatör samt att den inte godkänner kortet.
Min stod bara och sa "söker nät" tills jag gjorde denna inställning.
Därefter fungerade den riktigt dåligt och jag postade frågan här och fick svar av FOLKE som hjälpte mig att konstatera att det var antennen som spökade.
jag bad dom på MDS som satte in nya ljudsystemet samt bytte alla högtalare att kolla om min GSM antenn satt kopplat rätt till fronten samt att kabeln inte hade gått av eller att kontakten på GSM antennen inte var dåligt och efter att dom tagit ut min modul upptäckte dom att antennen inte ens var inkopplad i gsmenheten (i min bil är enheten cd-radion) och dom kopplade in antennen med en adapter samt bytte kontakten på antennen på bakrutan som kostade 20 kronor hos ELFA men kan köpas lite varstans i välsorterade butiker med telekomunikation för under 50-lappen.
Efter dessa åtgärder och inställningen i radiomotagaren så att den fattar att det är svenska operatörer som skall sökas efter fungerar den oklanderligt.Detta kostade 22.90:- för kontakten och resten bakade dom in i totalpriset av installationen av den nya ljud och dvd utrustningen men i ditt fall skulle jag först kolla inställningen i telefonen,kolla att gsm antennen verkligen sitter i och slutligen att kontakterna inte har blivit gamla och slutat ge kontakt i båda ändarna,

Lycka till och återkom om det inte fungerar och när det fungerar låt oss veta det oxå :)
MVH
Chris

- Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari ;) -
Visa användare
24
ChrisXtreme
M3 - 94
330 cab -03
Tillägg till mitt svar ovan,,,

Detta nedan gällde samma sak men med min BMW 528i-98 som såldes i mars som hade en GSM telefon i armstödet fram som hette BMW GSM :
Jag fick be TELE 2 om ett nytt GSM simkort i min 528-98:a då det nya kortet jag fick efter att ha slarvat bort min mobil på krogen var 2 år gammalt och hade mer volt typ 5 volt tror jag och det nya som dom skickade var på 2 eller 3 volt och dessa nya simkort fungerar inte i GSM original luren i BMW så detta kan bara fungera med äldre simkort eller i vissa fall kontantkort då i väntan på det 5 volts kort som jag beställde dröjde flera månader så satte jag in mitt telia kontantkort så länge och detta fungerade perfekt utan några inställningar i luren.
Dom på TELE2 sa att efter januari/februari bytte dom från 5 volt till 2 eller 3 voltskort och dessa går inte att få att funka med dessa telefoner hur man än gör så jag hoppas att din GSM leverantör kan koda om ett kort till dig med rätt mobil nummer så du får ett av de gamla korten som jag vet att de flesta operatörer kan ha liggandes då dessa fanns kvar efter att dom bytte ut de korten så lycka till och efter att ha funderat efter första svaret kan jag med 99.99% säkerhet säga att detta är simkortet som inte är kompatibelt med luren som sitter i din bil.
MVH
Chris J

- Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari ;) -
Jo
6
Johan83
BMW 328i coupé -95
Tack för all hjälp. Tror oxå att det lutar åt simkortet då jag oxå har en "BMW-GSM" i armstödet.....de e lite 80tal men ganska skönt med en fungerande lur i kärran ;-)
Bak i skuffen sitter själva telefonen med sin kortläsare. Luren i armstödet är bara manöverenheten med en extra kortläsare.
Svart låda med ett par kablar tillkopplade, sitter på t.ex E39 alldeles framför och över vänster bakljus, troligen liknande på din. Prova kortet där bak, inte sällan har det funkat för många och det där med 3 och 5V kort stämmer kanske på ficktelefoner, i min bil har jag blandat friskt och testat en mängd kort, även nya, alla funkar.

FP
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Hur var det med e38órna? Har telefon & kort i armstödet, fanns det ytterligare en kortläsare i skuffen? Kortet i telefonen fungerar iaf u.a.
Jo
6
Johan83
BMW 328i coupé -95
Jepp där satt den. Tack för hjälpen. - I backluckan hittade jag basmodulen och satte in kortet där istället!
Constrictor: Beror på vad du menar med "telefon". Luren med knappar och display samt kortläsaren i hållaren under är ingen telefon, endast manöverenhet, en liten del i hela systemet med radioenhet, kablage, mic/högtalare, bussystem och displayer osv.
Det förekommer även varianter med en ficktelefon, oftast Motorola eller Nokia i hållaren framme i bilen, är det kanske en sån du menar?

FP
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
folke: Nope, det är den gamla manöverenheten, med korthållare under luren, ska se om jag hittar ngn huvudenhet i skuffen!
Det gör du garanterat, annars har du ingen komplett biltelefon...)
I själva telefonboxen (huvudenheten) sitter det den "ursprungliga" kortläsaren, den där fram är extra.

FP
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Hej har haft samma problem...satte i mitt Telia kort med abonemanng och det fungera utmärkt. Köpte sen ett Comviq Kontant o tänkte ha i bilen men det fungera inte... Kanske ska ta o kolla skuffen me...
Jo
6
Johan83
BMW 328i coupé -95
Gör så då kommer den att funka!
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Hej snälla kan någon hjälpa mig :). Har letat överallt där bak men hittar inget, har dragit loss inredning o kollat bakom men där finns bara en motor ...tror jag det är till elcaben...o på höger sida sitter ju en liten dosa med antennen osv ikopplad precis ovanför batteriet.

Har tagit lite kort som jag kan mejla på hur det såg ut...om någon kan hjälpa

Tack

Mvh Daniel
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Har kollat i instruktions boken till tele, hittar inget där förutom att det går att välja nät manuellt. Eller auto...kanske det är inställt på Telia!? Är ni helt säkra på att det finns en korthållare till även i min...cabe?

Mvh Daniel
an
18
anteisr
320ia Touring -04
Dessa telefoner kräver ett 5volts simkort. Dessa slutades tillverkas nångång vid år 2000. Man känenr lättast igen dom på att de endast har 8k storlek på minnet. Jag vet att nån kille på Bmw har kvar några sådana ej nummer satta kort till Telia iaf. Även Telia kan ha kvar någr. Har du inte Telia så hör med din operatör.
för allmän info så ordnar fortfarande Vodafone dom gamla korten om du ber dom snällt: fixa ett till min E38 som hade samma problem som ni, kortet kostar typ en hundring om året och jag får ringa för alla pengarna, använder nästan aldrig den nallen men den skall ju fungera ; )

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Hej!
Jag har samma problem med bil telefonen.Jag har en BMW 523i.
Jag har provat med Telia 8K simkorten telefonen funkar.med jag kan inte hitta en 8K simkort.de hadde min kompis kort när jag har provat.eller finns andra väg derför jag kan intte hitta 8k kort.
MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.