AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.778

F1 i Ungern

Sida 2 av 2
M3E30.se: Såg att Guld 1-platserna var slutsålda (506 euro). Blir nog mkt trevligt! Avundsjuk..
//Månsson

Länk
V12 LeMans
Har ej varit på något F1-lopp live , men sett(och framförallt hört ) bl a Ferrari-F1orna på Ferrari-Maserati-days på Mantorp för 2 år sedan .Tre "pensionerade" Ferrari -F1or i nästan full karriär var också himla trevligt .

Var även i Maranello och vid Fiorano-banan 1988, måndagen efter Frankrikes GP i början av juli och fick höra och se lite som man aldrig glömmer .

F1-loppet på Spa är ju himla intressant , speciellt då där "ett stenkast" från sydsverige .

Jag tror att ny V8-reglementet blir nog så intressant , och det kommer ju att finnas V10-motorer även nästa år , dock med restriktorer .

Men varför inte införa regler med 2 liters motorer och tillåta V12or , vilken sång det hade blivit , Ferrari hade ju 2 liters V12 i deras sportvagnar på 50-talet , men det är ju en annan historia ;-) .

Röstar på högvarviga 2 liters V12or . :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: För publiken blir det nog ingen skillnad. Det är svårt att med ögat se om en bil åker 320 eller 350 ner för Monzas raksträcka.

Jag tror mer på de regler som löst diskuterats för 2008. Bredare bilar, breda slicks och 10% av downforcen som vi har idag. Då kan det bli riktig racing igen!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min biljett för hela veckoslutet dvs ända från "pitwalken" på torsdagen till óch med söndag gick på ca 2300kr.Billigt tycker jag nu :)

Visst är det så att detta förmodade "effekttapp" inte märks på läktaren(annat än varvtiderna iaf nästa säsong)...Men som sagt,blir ju mindre spännande och förmodat annat motoryl skulle jag nog misstänka :)

Men att reglementet hela tiden "dras åt" så blir det naturligt mindre "fart o fläkt" över alltihopa.
F1 ska bara vara den främsta motorsporten och då tycker jag att det inte blir bättre att göra motorerna(bl.a.) mindre o mindre..

Nåja,mina farhågor kanske är helt ogrundade, men jag vill inte se att dessa formelbilar till slut bara har 4:or på 0,8 liter och inga vingar+att dem körs med cykeldäck ;)

Mvh Janne.
Visa användare
206
M3E30.se
M5 E34 1990
750iA E32 1990
750iAL E32 1989
520d Touring F11 M-sport 2012
@starre det är möjligt, vad fick du betala 2002?

@PJ Nej jag har aldrig varit där förut, har förövrigt aldrig varit på F1-live tidigare. Så det ska bli en kul upplevelse.
Tack för tipset ska se till att ta mig till Blanchimont.

@Månsson där ser man, vi resonerade så att när man väll åker så är det ju lika bra att lägga några kronor extra och få riktigt bra platser. Tur att vi var ute i så god tid med vårat biljett köp.

///Fredrik Andersson
Svenska M3 E30 Registret
www.m3e30.se
Håller med er grabbar. F1 MÅSTE upplevas live minst en gång i livet. Var själv på Hungaroring -98 när Häkkinen vann.

Appropo, vet ni nån bra hemsida/resebolag som säljer bra o billiga F1-paket-resor ?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

graFFe:
Gå in på Länk och markera sökfunktionen resor och biljetter. Personligen skulle jag aldrig köpa ett paket om det inte var ett helt oemostådligt pris. Du bor ju hyggligt i närheten av Skavsta enl. din profil. Från den flygplatsen når du 6st av årets F1-lopp för en mindre summa pengar. Jag köper alltid biljetterna utan mellanhänder för bästa pris samt kontroll över leverans. Höll på att missa ett lopp en gång när jag köpte via en förmedlare pga. hans sena utskick.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Nästa år blir det Hockenheim, får se om jag fegar ur och tar paketresan med buss eller om jag kan lura med mig ett par polare och bila ned. Det måste bli mycket billigare.

No More Limits!
Clubsport:

Det kanske kan vara flera från forumet som vill hänga på:)?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Resan ner är inte det dyraste, tyvärr är det boende + biljett som är den stora kostnaden.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

acey du måste skämta om den föreslagna 2008 ändringen när det gäller downforce. Med en reducering av downforce med 90% så skulle en "go-cart" köra från en F1:a i en hair pin. De finns ju redan serier som har de egenskaperna, och jag tror knappast att det fins en publik som är intresserad av att betala nuvarande biljettpriser för att se en F1:a i denna skepnad. Tom. GP2 bilarna skulle ju köra åttor kring dem. Max Mosley med hejdukar har lekt färdigt med reglementet enl. mitt sätt att se det. Sen får vi väl se hur många som hänger med efter 2008 när "Bernies" Concorde avtal löper ut :/

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
PJ: Go Karts kan säkert redan idag köra förbi en F1:a i en hairpin eftersom den aerodynamiska effekten i en sådan är mer eller mindre 0. Förändringen skulle inte enbart innebära förminskad downforce, utan även andra förändringar så som bredare bilar, bredare däck och slicks. Detta innebär högre mekaniskt grepp = roligare racing. Frågan är varför racing bilar ska ha så hög downforce?

Problemet idag är att man nästan varje år försöker minska mängden downforce, det innebär att bilarna blir mindre och mindre rena från vingar för varje säsong när man försökter ta tillbaka den downforcen man tappat. Problemet med dessa är att de är väldigt känsliga för smutsig luft, vilket i sin tur gör det näst intill omöjligt att köra om.

Är det verkligen viktigt hur bilarna får grepp? Minskat aerodynamiskt grepp och ökat mekaniskt grepp med bredare bilar, slicks och "ground effect" skulle kunna ge lika snabba tider, men betydligt roligare racing!

Visa användare
206
M3E30.se
M5 E34 1990
750iA E32 1990
750iAL E32 1989
520d Touring F11 M-sport 2012
Vi ska åka hus bil till belgien, vilket jag tycker verka ett bra och ekonomiskt sätt. Då har man ju boendet och resan fixad i en smäll.

===
Fredrik Andersson
Vore kul om det kunde bli ett gäng härifrån som åkte..
Boendet är det man fasar för. Man lär få leta minst 20-30 mil från banan för att hitta nått kyffe.

No More Limits!
PJ:
Tack för länk-tipset. Nja jag är inte heller så sugen på paket, det billligaste jag hittat ligger på runt 5-6k. Men om man, som du säger, tar wizzair till tex. Hungaroring nästa år, så blir det ca. 1500 (flyg) + 1000 (biljett) + 1500 (billigt hotel á 4 nätter) + 1000 (taxi o.s.v) och det blir ju tillsammans 5k. så man tjänar inte så mycket på att åka själv.
En vecka kvar, sen bär det av till Hungaroring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.