AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.779

F1 i Ungern

Sida 1 av 2
Hej! Skall till Ungerns GP om några veckor. Någon som varit där och har några tips? Bästa sätt att ta sig till/från banan från Budapest?
// Månsson
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kul, samma här!
Flyger ner på torsdag fm. med Malev från Arlanda och åker efter incheckning på hotell ut till banan för pit-walk mellan 16-19. Taxi skall vara billigaste och bästa sättet att ta sig ut. Kostar ca 120:- från centrum av Budapest till banan (gör upp kostnaden med chaffisen först, dvs. fast pris). Var har du bokat för biljett? Sitter själv på Silver 2. Ficktjuvar är fö. flitigt arbetande i banans närhet, så se upp med ev. värdesaker. Smörj in dig med ordentligt solskydd ;). Inte ett regnlopp på många år. Räkna med minst 30 gr. i skuggan.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Toppen! Åker ner på fredag, men skall jobba fre-lör, så jag kommer inte ut till banan förän söndag morgon :( Kul skall det bli ändå. Sitter på Guld 1.
Åker du hem på söndagen, eller?
// Månsson
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nej, jag flyger hem på måndag em. Är det ditt första lopp så brukar man inte ha vett att plocka med dig öronproppar. Visst är det underbart i början, men efter en halvtimme med 20st V10:or så vill öronen vila lite. Ha det så kul!

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Tack för tipsen! Hade planerat öronpropparna..
//Månsson
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag(+några till) far på torsdag f.m "raceveckan",åker hem tisdag...

Kommer just nu inte exakt på vad mitt gängs plats benämndes, men det var i böjen innan startrakan iaf :)
Silver någonting...

Kanske råkas :)

Fler som ska dit ?

Tackar också för tipsen..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj,oj pust,hemma igen :)....Vilket jäl-a drag,ljudet,vibrationerna och stämningen,folket :)

Går inte att beskriva egentligen...MÅSTE upplevas,t.ex ljudsensationerna i kurvor är bara för härligt att höra,när antispinnfunktionen går in...Olika på bilarna, men Jordan hade häftigaste soundet/alt. missljudet ;) där(tycker jag),hörs inte alls från tv-sändningar,inte heller det råa ljudet vid t.ex gasavdrag vid pitstoppen :)
När Jordanbilarna växlade på startrakan så lät det extra hårt på dessa,en upplevelse bara det..

Snacket om det där att Minardi och Jordan är i "klart bakvatten" vid sändningarna på Tv'n får en lite annan dimension när man ser på dem...Dessa stall är både sevärda och absolut inget att skratta åt när man är på plats,låter brutalt o går tillräckligt brutalt live s.a.s.

Sedan så kändes det skönt att man fått höra alla V10:orna live innan reglementet ändras och motorerna blir mindre..Ryktas visst om V8:or med mindre cylindervolym än nu.

Mvh Janne.
Janne T:

Visst är det en hel fantastiskt när man hör det live kommer ihåg när jag för första gången hörde det live:)))2002

Vilka platser hade du?Guld,silver,brons?

Vad blev slutnotan på?
Tyvärr har du rätt i det, Janne. Och förr var det ännu bättre med ferraris v12:or. Glad att du hann uppleva det otroliga ryt en F1:a ger ifrån sig, och en av mina första observationer var precis som dig -- de stall/förare som anses "dåliga".. det är väldigt liten skillnad mellan dem! Samtidigt är det ett enkelt sätt att skilja på folk som vart på plats -- de som säger att han eller dem är "kassa" har aldrig sett ett race live :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Glömde det viktigaste, nämligen starten...Jag säger bara STARTEN.

Vilket vrål,största upplevelsen helt klart.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag satt på Silver 3,i böjen innan startrakan,dvs man såg startrakan och en hel del andra partier för den delen..

Tja,vårat gäng hade lyckats få ihop resan relativt billigt, dvs allt med biljett,flygresa,boende blev strax under 6000kr+naturligtvis mat,en del öl :) taxiresor och annat "krims krams" utöver..

För mig kostade väl hela resan totalt en 11-12tusen.

En enkel resa med Taxi till banan från centrum kostade ca 400kr/bil för att nämna något som kostade extra..
Ölen vid banan var väl en av det "dyrare" med en kostnad av cirka 40kr för en vanlig burk Foster..
Inne i stan var det naturligtvis billigare..

Mvh Janne.
Janne: Kan bara hålla med! Helt BRUTALT. Ljudet när dom gick inne i depån var maffigt.
Jag satt på Guld 1, rakt mittemot prispallen och ferraris depå. Kanske inte det bästa ur racingsynpunkt, men definitivt i händelsernas centrum. Blir garanterat fler race snarast!
//Månsson
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror inte ni behöver vara oroliga för att v8orna ska låta mesigt! Länk

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Med en plats på Silver 2 vart jag än en gång varse om krafterna när det smäller ;) Coulthard brakade in Alonsos vinge precis mitt för där vi satt. Kul att Merca motorn höll för en gångs skull och min favorit därmed vann med 10-0 mot sin ärke rival. Fick även en trevlig pratstund med Johan Marcéus från Titan Television (producent av bla. STCC) som var nerbjuden av RTL för att se hur F1 sändningen mixades. Vad beträffande taxi så hade vi en och samma taxi chaffis som plockade upp oss vid hotellet i centrum varje morgon, och vi kom undan med 8000 F (320:-). Dyrt kan man ju tycka men eftersom att han var en av de tre "officiella" bolagen så fick han ju köra i VIP-filen, vilket avkortatde resan med över en timme per färdriktning. Till PIT-walken på torsdagen, som fö. var ett rent kaos av folk tog vi just en vanlig bil och fick där erfara tidsskillnaden. På måndagen när vi flög hem så kom samma chaffis och körde oss till flygplatsen, nu med en annan tariff-stickers som angav priser mer 50% billigare än dagen tidigare. Så klart att de passar på när det finns en chans att tjäna pengar. Väl hemma i Svedala så uppskattar man klimatet efter över 35 grader (dag som natt) i fem dygn. En kul och oförglömlig helg. Nästa år bär det nog av till Spa (igen) med en avsaknad av V10 ljudet. Lite av den kommande V8:an från Cosworth kan fö. "avnjutas" här Länk

Mvh. Patric
Min E38 Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...varvtal över 20000rpm är ju inte fel ;)

Men som jag skrev förut,går aldrig att återge ljudsensationer och av naturliga skäl vibrationerna,smällarna och det riktiga vrålsoundet på datorer :)

Men kul att man fick se att dem börjar överstiga 20000 i varvtal med "åttorna"redan nu...tvivlar dock på att det går åt det "roligare" hållet ändå..

Att gå från 3 liters motorer till 2,4 liters verkar ju inte så kul enligt mitt sätt att se på det hela,maskinerna borde ju tappa i storleksordning minst 75hk eller så...Nåja.

Apropå ingenting så hade just vårat rum Ac,det var en fruktansvärd flax det också(hade aldrig sovit pga den tryckande värmen annars misstänker jag)...Jag tog för givet att detta "Hostel" inte hade Ac(pga det billiga övernattningspriset)..men men :)

Lite flax måste man ha ibland..

Våran taxiresa till flyget igår gick på 5000F/bil..F.ö. en BMW 730D-99 :)
Vilken vi ofta åkte i mellan racen/träningarna under våran vistelse där..

Mvh Janne.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Vad kostade entré avgiften till själva F1-loppet då?

//Stenback
Visa användare
206
M3E30.se
M5 E34 1990
750iA E32 1990
750iAL E32 1989
520d Touring F11 M-sport 2012
Jag + fyra till ska åka till Belgien och Spa-banan i september, och vi har fått betala ca 4000:- för läktabiljett (Guld 1) samt entré. Ska bli riktigt roligt!
Stenback: Kostar från dryga 100 euro för general admission till 380 euro för täckt läktare vid rakan. Min kostade 320 Euro.
//Månsson
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Janne-T: För dig som åskådare märker du nog ingen skillnad på 900 hk eller 800 hk. Däremot kan man fundera på vad som blir bättre med V8or vs V10or. Jag skulle tippa att det kommer finnas motorer som varvar upp emot 21 000 rpm innan säsongen är igång, förutom att det blir billigare (iaf från och med säsong 2) så känns inte v8orna så spännande.

Ungern bjuder inte på så mycket omkörningar, men det är den banan där man förmodligen får se bilarna flest/längst. 70 gånger under ett lopp medans det är 45 gånger på SPA tex.
'
M3E30.se:

Låter som du fick ett bra pris på biljetten var på spa 2002.

acey:blir skillnaden så stor att det inte blir så spännande V8/V10?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

M3E30, då har du ganska bra överblick under helgen. Se ju tom. ner till Eau Rouge :) Har ni inte varit där förut så kan jag tipsa om att utnyttja någon av träningarna till att lämna läktaren för en kortare promenad till Blanchimont Länk . Där har du möjlighet att stå i innerkurvan i skogsbrynet med endast ca 10m från en F1:a passerande i 320km/h+ Jag lovar en upplevelse utöver det vanliga ;)
Annars är jag med fler av den övertygelsen att ett lopp på Spa med fördel avnjuts med en General Admission biljett, då man lätt kan förflytta sig mellan de "historiska passagerna".

Janne T: Jag använde en kalldusch 5-6ggr per natt. Trotts att vi bodde på en av de bättre hotellen i Budapest (Gellert) så var rummen inte utrustade med AC. Däremot flödigt utsmyckade med gammal öststats lyx av varierande slag :/

Mvh. Patric
Min E38 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.